Nieuwe general manager creëert rust in de tent
Net afgestudeerd aan de Hoge Hotelschool begon Lotte van Eekelen ruim acht jaar geleden bij Postillion Hotel Utrecht Bunnik aan haar eerste, echte “grote-mensen-baan”. Al tijdens het sollicitatiegesprek sprak ze de ambitie uit om voor haar dertigste general manager te worden. Zo gezegd, zo gedaan. Ze werkte zich op van food&beverage supervisor in opleiding tot general manager, eerst bij Postillion in Deventer en sinds afgelopen juni weer terug op het oude nest in Bunnik. Samen met haar rechterhand operations manager Nicole van Dam bouwt ze aan een sterk team, om samen weer rust te creëren na een hectische tijd.
Het Postillion Hotel Utrecht Bunnik is dé ontmoetingsplek voor zakelijke gasten. Direct gelegen aan de A12 en met 31 zalen is het de perfecte plek voor vergaderingen, conferenties, congressen en events. ‘Twee jaar lang waren de hotels leeg’, aldus Lotte. ‘Daar werd ik zo ongelukkig van. Inmiddels ervaren we de energie weer die van maandag tot en met vrijdag door het pand suist.’ Toch is er volgens Lotte wel wat veranderd. ‘Lange tijd heeft bijeenkomen onder de loep gelegen. Het is neergezet als iets gevaarlijks. Dat betekent niet dat bedrijven het nu niet meer doen, maar wel dat ze het veel bewuster doen. Het is niet meer een verplichte jaarlijkse bijeenkomst die afgevinkt moet worden, maar een bijeenkomst met betekenis. Tegenwoordig kan er namelijk ook zoveel via beeldbellen. Bedrijven stellen zichzelf echt de vraag waarom ze mensen samen laten komen, wat de toegevoegde waarde is. Die toegevoegde waarde kan mijn team leveren. Natuurlijk willen we weten hoeveel personen er komen en of er dieetwensen zijn, maar bovenal willen we weten wat er nodig is om de bijeenkomst tot een succes te maken. Tijdens de dag zelf is er volop persoonlijke aandacht om dat voor elkaar te krijgen. Niet voor niets is onze missie Aandacht met Impact.’
Brainfood & brain breaks
Het doel van een bijeenkomst kan van alles zijn: inspireren, motiveren, kennis overdragen. Dat lukt alleen als medewerkers niet alleen fysiek, maar ook mentaal aanwezig zijn. ‘Mensen zijn niet meer gewend om een hele dag in een zaal te zitten. Daarom serveren we brainfood bij de koffie. Dat zijn aantrekkelijke en superlekkere, maar wel gezonde snacks zonder geraffineerde suiker. Zo voorkom je dip-momenten na een sugar rush. Ook verzorgen we brain breaks. Dat zijn energizers om even van je stoel af te komen, zoals een yoga- of Haka-break. Met deze service, naast de perfecte ontvangst van deur tot zaal en ondersteuning gedurende de hele dag, maakt het Positillion-team het verschil.’
Aandacht voor medewerkers
Die persoonlijke aandacht is er niet alleen voor gasten, maar ook voor de eigen medewerkers. ‘Er is veel aandacht voor ieders ontwikkeling; iedereen krijgt bij ons de kans om door te groeien, als die ambitie er is. Maar het zijn – net als voor iedereen – uitdagende tijden. Het is moeilijk om medewerkers te vinden én te binden. We zijn altijd op zoek naar de balans tussen het commercieel belang en wat de arbeidsmarkt vraagt. Ook maakt deze tijd ons creatief. Zo dragen we sinds kort bij aan de afbetaling van de studieschuld van onze medewerkers. Voor elk gewerkt uur betalen we 2,50 euro aan DUO. Dat wordt enorm gewaardeerd door huidige en nieuwe medewerkers. Langzaamaan worden er steeds meer vacatures gevuld door mensen die het vak verstaan. Dat vind ik heel gaaf, want uiteindelijk kun je alleen samen een succesvolle bijeenkomst neerzetten en zo omzet draaien.’
Ondernemen met lef
Lotte zit als general manager in Bunnik goed op haar plek. ‘Het voelt echt als thuiskomen, maar dan wel in een nieuwe organisatie – er werkt bijna niemand meer die ik nog ken uit mijn eerdere tijd hier. De match tussen mij en de Postillion-club is er vanaf het begin. Het is een platte organisatie die meebeweegt met de trends. Ons doel is om voorop te lopen in waar we goed in zijn. Dat bereiken we door met lef te ondernemen, en daar houd ik van. Ook krijg ik alle vrijheid om zelf te ondernemen, nieuwe dingen te proberen en creatief te zijn. Zo ga ik ook met mijn medewerkers om. Ik stimuleer ze om zelf naar oplossingen te zoeken. Ze krijgen de ruimte om fouten te maken, dat hoort bij ondernemen met lef. Uiteindelijk leer je daar het meeste van.’ Lotte is trots op het team dat er nu staat en kijkt uit naar de toekomst. ‘Ik heb van mezelf een enorme winnaarsmentaliteit. Dat probeer ik over te brengen op mijn medewerkers. Samen zorgen we ervoor dat Postillion Hotel Bunnik de beste is!’
Website