Golf inzetten als onderdeel van je sales- en marketingstrategie
‘Of je nu golfer bent of niet, de golfbaan is dé plek om te netwerken.’ Hans Wognum van golfbaan The Mondial in Houten is stellig in zijn overtuiging. We spreken hem op het zonnige terras van de club over de verschillende opties om golf in te zetten als effectieve marketingtool. Van nieuwe relaties ontmoeten via de businessclub, tot bestaande relaties verdiepen of je salesteam trakteren op een actieve golfclinic.
Wanneer we met Hans naar het terras lopen, is het duidelijk dat hij zijn gasten en leden goed kent. Om de paar meter wordt hij begroet of vrolijk aangesproken door golfers die van de baan komen, of op het punt staan te starten. ‘Voor mensen die de sport niet kennen is de golfbaan een mysterieus terrein achter een hek,’ vertelt Hans. ‘Maar lid of geen lid: je bent hier altijd welkom. Dat gastvrije vind ik heel belangrijk. De drempel om hier binnen te lopen moet zo laag mogelijk zijn. Gewoon om met een relatie een hapje te eten, te overleggen bij een kop koffie of om zelf rustig te werken wanneer je onderweg bent van A naar B. We hebben hier alle faciliteiten. Maar los van die korte momenten waarop je zelf even binnenwandelt, kun je golf ook uitermate goed gebruiken als marketingtool. Of je nu een ervaren golfer bent, of nog nooit een bal hebt geslagen.’
Sales en golfplezier combineren
Hans werkt inmiddels bijna dertig jaar in de golfsector. Daarvoor was hij zelfstandig financieel adviseur voor pensioenen en hypotheken. Hans: ‘Ik heb toen aan den lijve ondervonden dat het werkt en zie het nu ook bij anderen: op de golfbaan leer je je relaties pas echt kennen. Tijdens het spel is een karakter namelijk moeilijk te verbergen en daardoor krijg je hele interessante gesprekken. Als ondernemer had ik destijds een drukke periode achter de rug en nam ik mezelf voor om een maandje rustig aan te doen. Ik ging om te ontspannen regelmatig overdag golfen, Omdat ik altijd alleen kwam, sloot ik mezelf vaak aan bij duo’s die ook de baan op gingen. Door het tijdstip waren dat vaak ondernemers en na de eerste hole kwam het gesprek dan al snel op het onderwerp werk. Binnen de kortste keren had ik mijn agenda vol met afspraken voor pensioenadvies en zag ik mijn omzet stijgen. Dat terwijl ik juist had voorgenomen het rustiger aan te doen! Toen viel voor mij het kwartje dat ik sales met mijn hobby kon combineren. Uiteindelijk bleek het zelfs de start van mijn carrière in de golfwereld.’
Gestructureerde aanpak
Hoewel het persoonlijke succesverhaal van Hans inspirerend kan werken voor andere ondernemers, ziet Hans de kansen vooral ook in een gestructureerde aanpak, waar hij vanuit The Mondial graag een handje bij helpt. ‘Golf kan echt onderdeel zijn van je marketingstrategie, waarbij je structureel werkt aan je doelstellingen. Stel dat je als bedrijf moeite hebt om klanten te vinden, dan kun je je aansluiten bij onze businessclub. Je hoeft daarvoor geen lid te zijn van The Mondial, maar je koopt als het ware acht keer speelrecht, inclusief eten en drinken. Je gaat gedurende het jaar telkens samen met een eigen relatie en twee andere ondernemers de baan op, die wij vooraf op kansrijkheid selecteren. Omdat de ander ook altijd iemand meeneemt, leer je per sessie één businessclublid kennen, plus een relatie uit zijn of haar netwerk. Na een jaar heb je zo al zestien nieuwe contacten. Na afloop van iedere sessie krijg je bovendien een koffiedate toegewezen: een briefje met naam en nummer, die je kunt bellen om nog eens los mee af te spreken. En hoe langer je actief bent binnen de businessclub, hoe meer mensen je kent tijdens de borrel achteraf.’
Ook zonder ervaring
‘Voor mensen zonder golfervaring is de businessclub natuurlijk een drempel’, beseft Hans. ‘Daarom hebben we ook voor onervaren golfers oplossingen om golf als marketingtool in te zetten. Zo bieden we clinics aan, waar je samen met relaties golfles krijgt. Onlangs hadden we een groep van de Technische Unie, die een complete golfcursus aangeboden kreeg, inclusief een halve golfset. Zes avonden aten ze samen een hapje, gingen ze de range en de baan op en dronken ze wat. Dat is enorm waardevol voor de klantenbinding. Hetzelfde kan ook met je eigen salesteam. Bijvoorbeeld wanneer je wil dat zij golf als verkoopmiddel in gaan zetten. Als team volg je gezamenlijk de workshop. Wij zorgen dat iedereen aan het einde het golfvaardigheidsbewijs haalt en vervolgens heeft het hele team de mogelijkheid om nieuwe relaties op te bouwen op de golfbaan. Het is een verkoopkans en tegelijk een mooi cadeau aan je werknemers. Want wat is er nou leuker dan je werk doen tijdens een ontspannen rondje golf? Ik kan het na dertig jaar in deze business in ieder geval niet bedenken.’
Website