‘Salarisadministratie is een vak apart, niet iets wat je er even bij doet’
Salarisadministratie is een vak apart, zo luidt de stellige overtuiging van Dennis Bos en Leonie Kornegoor. En dus is het ervaren duo recent in de regio opgestaan als specialist in dit vakgebied. Met Aurore Salaris en Advies, dat binnen een jaar al is uitgegroeid tot een bedrijf met acht medewerkers, werken ze nadrukkelijk samen met de ondernemer aan een optimale salarisadministratie.
Een nieuwe speler in de regio! Wie hebben we hier tegenover ons?
‘Wij zijn Dennis en Leonie, komen uit het oosten van het land en hebben allebei 25 jaar ervaring in het vak van salarisadministratie en HR-advies. We zijn zeker de laatste jaren veel bezig geweest met efficiency: wat kan beter en slimmer? Die kennis en ervaring brengen we sinds 1 januari 2022 als ondernemers onder de naam Aurore Salaris en Advies in de praktijk voor werkgevers. We hebben twee uitvalsbasissen, onze vestigingskantoren in Nijkerk en Doetinchem.’
Waarom zijn jullie als ondernemers verdergegaan?
‘We speelden al langer met het idee. In de zomer van 2021 zaten we thuis – we zijn privé ook partners – samen al filosoferend onder de veranda en zeiden we: laten we het gewoon gaan doen. Dat ging al snel als een lopend vuurtje rond. We kwamen in contact met eigenaren Marco van Veldhuizen en René Blom van Acta Synergia, het belastingadvieskantoor in Nijkerk. Zij hadden de ambitie om hun salarisverwerkingspraktijk te professionaliseren. Voor ons was dat een mooie kans. We hebben er een goede, zelfstandige structuur voor neergezet en dat resulteerde in de oprichting van Aurore Salaris en Advies.’
Wat is jullie visie op salarisadministratie?
‘Het is een vak apart en niet iets wat je er even bij doet. Zo gaat het vaak wel in accountancyland. Het wordt nog vaak gezien als een serviceproduct en niet zozeer als core business. De vraag van de klant is al snel: kun je ook loonstroken maken? Daar komt dan vervolgens zoveel meer bij kijken. Contracten, personeelsbeleid, in- en uitdiensttreding, ziekte en verlof. Daar is knowhow voor nodig. Werkgevers willen goed voor hun personeel zorgen, zeker in deze tijd, want personeel is niet aan te slepen. Dus wil je het verschil maken, dan is salarisadministratie een belangrijk onderdeel. Een goede loonstrook is een vereiste, maar het gaat om veel meer dan dat. Als kleine organisatie kun je daar veel vragen over krijgen van je personeel. Hoeveel vakantiedagen heb ik, waarom betaal ik zoveel belasting over overuren, etcetera. Verjaardagsvragen, noemen wij dat. Wie bel je dan? Ons dus. Wij kunnen de salarisadministratie en HR-advies breed verzorgen voor werkgevers en hun werknemers. Het is pure winst als wij rust brengen.’
Hoe bijzonder is dat, een specialist in salarisadministratie?
‘Ze zijn er wel, maar meestal is het een onderdeel van accountancy of bedrijven doen het zelf. Het grote gevaar daarvan is dat je vroeg of laat kansen gaat missen. Wij blijven continu bij als het gaat om de ontwikkelingen in salaris- en HR-land. Met andere woorden: wij zijn dag in dag uit met dit specifieke deel van de ondernemer bezig en dus met de mens. We horen vaak dat de mens het belangrijkste kapitaal is, maar zien dat er lang niet altijd naar gehandeld wordt. Kleinere ondernemers vinden het vaak gedoe. Maar ze hebben er wel ooit voor gekozen. Wij bieden uitkomst. En daarnaast: tijd is geld. Onze tijd kost ook geld, maar verdient zich snel terug. En het levert ook nog eens positieve energie op.’
Wat is kenmerkend voor jullie aanpak?
‘We zorgen voor een salarisadministratie die past bij de klant. Daarvoor werken we graag nauw samen met de werkgever. ‘Wij maken je salarisstrook en “that’s it” is niet onze manier van samenwerken. Wij willen meedraaien in de raderen van een bedrijf. Sommige klanten moeten daaraan wennen. Maar alleen zo komen we tot het beste resultaat en hebben werkgevers tevreden mensen. Onze klanten weten immers waar ze naartoe willen met hun bedrijf. Salarisadministratie en HR-advies zijn daar belangrijke onderdelen van. Wij hebben daar de juiste input voor nodig. Een collega van ons zei het treffend: wij verwerken mutaties maar bedenken ze niet. Ook kenmerkend: we komen niet in pak met stropdas bij je op bezoek, je mag ons gewoon appen en je krijgt zelden een ja- of nee-antwoord.’
Jullie zijn bijna een jaar onderweg. Hoe pakt het uit?
‘We hadden het jaren eerder moeten doen. Maar met de kanttekening: dan waren we niet zo wijs geweest als nu. We hebben in de afgelopen jaren dingen geleerd die we nu in de praktijk kunnen brengen. We bedienen mooie klanten met een goed team en zijn heel blij dat het gaat zoals het nu gaat.’
Wat is de ambitie?
‘We willen nog een stukje groeien, maar niet veel groter worden. Omdat we onze persoonlijke rol willen waarborgen. En we vinden ons vak zo leuk, dat we er graag zelf betrokken bij blijven. Wel willen we onze activiteiten verdiepen. Een arbeidsjurist zou bijvoorbeeld prima bij Aurore passen.’
Welke rol speelt digitalisering in jullie dienstverlening?
‘Wij gebruiken een cloud-oplossing: Visma Nmbrs. E-mails met loonstroken sturen we dus allang niet meer. Zowel de werkgever als de werknemer kan inloggen in het systeem. Daar zitten allerlei workflows en processen tachter. Voor bijvoorbeeld in- en uitdiensttreding en verlofadministratie bieden we digitale oplossingen. Dat is voor elke werkgever een uitkomst. Het mooie van een cloud-oplossing: je kunt er altijd bij. En het is niet moeilijk, het is Zalando-proof. Je logt in en weet wat je moet doen. Wij doen niet eens aan handleidingen. Wat we belangrijk vinden: digitalisering moet zijn vruchten afwerpen. Als je drukker bent met digitaliseren dan met de werkzaamheden waar het over gaat, dan schiet het zijn doel voorbij.’