‘Digitalisering heeft ons veel gebracht, maar de expertise van onze mensen blijft essentieel’
U vraagt, cnc_factory zaagt. Wat begon als het efficiënt opvullen van overcapaciteit in de planning van zusterbedrijf a&a_expo, bleek een gat in de markt. cnc_factory groeide de afgelopen jaren uit tot een goedlopende dienstverlener op het gebied van maatwerk in zagen en frezen. Wie een digitaal zaagbestand aanlevert, rijdt naar huis met een compleet bouwpakket voor interieur-, stand- of aanbouw. Wij namen een kijkje in de werkplaats.
Wanneer we door de werkplaats lopen, valt ons meteen op hoe groot alles is. De werkplaats zelf, maar ook de enorme cnc-machines waarmee gewerkt wordt om plaatmateriaal te frezen en te zagen. ‘Veel mensen die hier op bezoek komen, verwachten niet dat we zo’n groot machinepark hebben staan’, vertelt accountmanager Harold Klok. Samen met projectmanager Jeroen van Nieuwkasteele leidt hij ons rond door de factory en vertelt hij over het succes van de afgelopen jaren. ‘We zijn vier jaar geleden ontstaan vanuit a&a_expo’, vertelt Harold. ‘Voornamelijk in de automotive is a&a_expo heel groot en bouwen we luxe stands die wereldwijd gebruikt worden op beurzen en evenementen. Dat werk zorgt voor enorme pieken en dalen, waardoor we gaten in de planning hadden. Door met cnc_factory voor andere partijen te zagen, frezen en assembleren, vullen we die gaten op en benutten we de machines en de collega’s veel efficiënter.’
Strohalm in coronatijd
Hoewel het de intentie was om gaten in de planning te vullen, veranderde corona anderhalf jaar na de start het complete speelveld. ‘Beurzen werden massaal afgelast en de complete planning van a&a_expo viel in een maand weg’, vertelt Jeroen. ‘Dat was het moment dat we met cnc_factory hard aan de slag moesten om ander werk binnen te halen. Het voordeel is dat we met ons machinepark bijna alles kunnen zagen, zolang het maar gemaakt is van hout. We frezen, zagen en assembleren bijvoorbeeld voor aannemers, standbouwers, interieurbouwers, enzovoort. Omdat we pre-corona al veel contacten hadden gelegd, konden we de collega’s, ondanks de sterk veranderde marktsituatie, goed bezighouden. Inmiddels mogen we ook met
cnc_factory veel mooie projecten uitvoeren.’
Van aanbouw tot maatwerk kast
Terwijl we verder lopen door de werkplaats, zien we podiumdelen voor tv-programma’s geassembleerd worden en zien we diverse maatwerkkasten staan. ‘Maar naast interieurbouw werken we ook voor aannemers, voornamelijk om prefab-elementen te maken’, vertelt Harold. ‘Zoals gevelelementen, scharnierdaken, casco chalets, vloeren, daken, noem maar op. Zo belde laatst een zzp’er die een aanbouw moest maken bij een particulier. Daar zou hij normaal gesproken drie weken mee bezig zijn, maar in plaats daarvan leverde hij ons de werktekening. Maandagochtend kwam hij alle elementen ophalen en om twaalf uur kreeg ik al een fotootje op de app dat alles in elkaar stond en hij aan de ramen kon beginnen. Fantastisch om te zien hoeveel werk dat iemand bespaart. Aan de voorkant is hij misschien wat meer tijd kwijt om bij ons de digitale tekening aan te leveren, maar op de bouw bespaart het enorm veel uren. Om nog niet te spreken van de klant die niet drie weken in de rommel zit.’
Digitaal zagen
Bij elke machine waar we aan voorbijlopen, staat een operator aan een scherm. ‘Alles gaat digitaal in deze fabriek’, legt Jeroen uit. ‘De tekeningen worden door onze klanten aangeleverd in standaard werkbestanden, die door onze zaag- en freesmachines gelezen worden. Dat digitaal zagen is er al langere tijd, maar zo’n vijf jaar geleden zijn we daarnaast ook gestart met een optimalisatieprogramma dat het plaatmateriaal efficiënt indeelt. De machine weet wat er gezaagd moet worden, kent de afmetingen van het materiaal en deelt het vervolgens optimaal in. Dat scheelt heel veel denkwerk vooraf en bovendien haal je meer uit je materiaal. Dat bespaart kosten en voorkomt restmateriaal dat overblijft als afval. Ook bespaart het tijd aan de machine, omdat je door efficiënter zagen minder platen hoeft te verwerken. Digitalisering heeft ons dus veel gebracht, zowel aan tijdbesparing als efficiëntie qua materiaal. Tegelijk blijft de menselijke factor essentieel. Onze operators kennen de machines en materialen als geen ander en weten precies hoe ze die op de juiste manier moeten instellen voor het mooiste resultaat. En dat resultaat is waar het uiteindelijk om draait.’