fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Nieuwe strategie zorgt voor glimlach bij gast en klant

Een glimlach in de keuken brengen. Het is de dagelijkse motivatie van directeuren Christiaan en Ronald Driessen, om hun versproducten aan klant en gast te leveren. Op hun onlangs overgenomen locatie aan de Tennesseedreef in Utrecht vertellen ze ons over de toekomst van Driessen Food. Een aangescherpte strategie, waarbij een gezonde spreiding tussen verschillende markten centraal staat, moet ervoor zorgen dat hun eeuwenoude onderneming ook in de toekomst succesvol blijft.

Al sinds 1899 houdt Driessen food zich bezig met het leveren van versproducten. Vorig jaar was het tijd om de toekomst van de eeuwenoude onderneming onder de loep te nemen. Door de coronaperiode, waar overleven tijdelijk het belangrijkste doel was, was vooruitkijken twee jaar lang niet gelukt. Tegelijk liet deze periode zien dat spreiding over verschillende markten het bedrijf veerkrachtiger maakt. ‘We bevonden ons al in twee markten’, vertelt Christiaan. ‘Aan de ene kant de gast en aan de andere kant de klant. De gast is voor ons alles wat buitenshuis gebeurt. Restaurants, golfclubs, partycruises en ga zo maar door. De klantzijde is alles wat zich achter de voordeur afspeelt, in de eigen keuken. Daarbij moet je in ons geval denken aan flitsbezorgers, of maaltijdbezorgers als Marley Spoon of Hello Fresh, die aan consumenten leveren. We zijn groot geworden door levering aan de gast, maar in coronatijd bleek die focus ook onze valkuil. Het feit dat we ook afnemers voor de klantzijde hadden, heeft ons deze periode door de lockdowns en horecasluitingen geholpen. De komende jaren willen we op beide markten verder groeien.’

Spreiding

‘Voor beide markten geldt dat we alles leveren op het gebied van vers. Of dat nu vis, vlees, zuivel of groente en fruit is’, vertelt Ronald. ‘Dat blijven we doen. We willen alleen de verhouding verbeteren, door meer te spreiden tussen gast en klant, maar ook binnen die categorieën. Een goede balans, die ervoor zorgt dat we een stabiele basis hebben wanneer er opnieuw iets gebeurt. Een pandemie of oorlog kun je nooit voorzien, maar spreiding zorgt wel voor meer veerkracht. Dat is weer een nieuwe stap in onze geschiedenis.’

Nieuwe locaties

In 2022 nam Driessen Food vleesleverancier Egro en visleverancier PIER24 over. ‘We groeiden uit ons jasje in Bunnik’, vertelt Christiaan. ‘We hebben de locatie in Bunnik uit kunnen breiden door het pand van onze buren over te nemen en hier de complete krattenwasserij in te bouwen, maar kregen ook de kans om deze locatie aan de Tennesseedreef in Utrecht over te nemen. In eerste instantie ging dat alleen over het pand, maar toen we eenmaal in gesprek waren, bleek dat Egro en PIER24 ook de behoefte hadden om alles te verkopen. Hun klantenkring en werkzaamheden sluiten mooi op onze werkzaamheden aan, waardoor we in januari 2022 de bedrijven konden integreren in Driessen Food.’

‘Door voorbereidingen over te nemen van koks, kunnen zij efficiënter werken en hun gasten beter bedienen’

Gemak van Christoffels

Een andere verandering in de strategie van Driessen Food, is om het gemak te scheiden van de versproducten. Christiaan: ‘Naast de pure versproducten, kunnen we ook verschillende bereidingen toepassen op die producten. Denk aan snijden, garen of spiezen maken. Eigenlijk alles wat je kan bedenken, wat normaal ook in de keuken gebeurt. Voorheen presenteerden we die opties altijd binnen de verscategorieën zelf. Nu hebben we dat losgetrokken in een aparte categorie: Christoffels. Christoffels staat voor gemak in de keuken. Het is een directe verwijzing naar onze familienaam. Christoffel Driessen was onze voorvader die in 1899 het bedrijf startte en wij hebben beide Christoffel als tweede naam. Met Christoffels willen we helpen om het de mensen in de keuken gemakkelijker te maken. Of dat nu achter de voordeur is in een maaltijdbox, of in de professionele keuken, waar te weinig koks beschikbaar zijn voor de mise en place. Door deze voorbereidingen over te nemen van de koks, kunnen zij efficiënter werken en hun gasten beter bedienen. Wij hebben in Tilburg een fabriek waar we alle mogelijke bereidingen kunnen overnemen. Dat alles presenteren we nu dus onder de noemer Christoffels.’

Maatwerk in vers

‘De wens voor gemak is één van de elementen die je echt ziet veranderen’, vertelt Ronald. ‘Dat moet daarom perfect op orde zijn. Daarnaast willen we blijven innoveren. Producten ontwikkelen die ons onderscheiden van de collega’s in de markt. Momenteel zie je een beweging richting vegetarisch. Dat houden wij uiteraard in de gaten. Eerst was er veel vraag naar samengestelde producten, maar daar komt men nu een beetje op terug. Nu wordt meer gekeken naar alternatieven voor vlees. Niet in ieder gerecht hoeft vlees te zitten. Groente is sowieso een belangrijk component in de keuken, want met de stijgende prijzen is het commercieel ook interessant om het te serveren. Een tournedos van tweehonderd gram wil je qua prijs niet meer op je kaart hebben staan. Het mooie is dat wij alles in huis hebben en goed op de markt kunnen inspelen. Zo kunnen we altijd die glimlach in de keuken blijven leveren, wat er ook gevraagd wordt.’

 

www.driessenfood.nl

InterviewOntwikkelingenGroothandelFood (groothandel)LopikerwaardUtrecht