‘Een goede makelaar houdt van mensen’
Op 9 mei is het vijftig jaar geleden dat meneer en mevrouw De Keizer hun makelaarskantoor openden in Nieuwegein. Inmiddels is Frank Verveer al 26 jaar trots en bevlogen eigenaar van De Keizer makelaarsgroep. ‘Ons geheim? We verliezen het menselijke aspect nooit uit het oog.’
‘Als je vijftig jaar bestaat heb je veel meegemaakt: de jaren ’80, de aanslag op de Twin Towers, de oorlog in Irak, de kredietcrisis en nu de oorlog in Oekraïne’, begint Frank. ‘We hebben het allemaal meegemaakt en overleefd. En daar hebben we keihard voor gewerkt. We zijn namelijk niet alleen makelaar, maar ook ondernemer. Dat betekent dat je lef moet tonen: wanneer de omzet de kosten niet dekt, dan moeten de kosten omlaag. Of de omzet omhoog. Voor de huidige periode geldt: er worden niet meer woningen verkocht, dus dan moeten we zorgen dat ons marktaandeel groter wordt. Hoe we dat doen? Ons onderscheiden van de rest.’
‘Mevrouw De Keizer zei altijd: “De klant staat centraal en een goede makelaar heeft verstand van woningen en locaties én houdt van mensen”. Die filosofie hanteren wij nog altijd. Wij gaan zakelijk en tegelijkertijd persoonlijk met onze klanten om. Met dat persoonlijke aspect onderscheiden we ons van een groot deel van onze collega-makelaars. De Keizer makelaarsgroep is een krachtig en groot familiebedrijf, met zeven vestigingen in de regio Utrecht waar, ongeveer, vijftig fantastische medewerkers werken. Ik ben directeur-eigenaar, maar ken iedereen persoonlijk. De lijnen zijn kort, en toch heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid. We hebben aparte afdelingen voor bestaande bouw en nieuwbouw, met eigen marktonderzoek, acquisitie en marketing. Dát is wat De Keizer makelaarsgroep professioneel maakt.’
Advies
Wat merkt een klant van die persoonlijke aanpak van de makelaars van De Keizer? ‘Onze makelaars luisteren naar en gaan in op de persoonlijke situatie van kopers en verkopers. Durft een klant een volgende stap niet te nemen omdat hij bang is voor dalende prijzen, of vanwege een stijgende hypotheekrente? Dan kijken wij mee of we een oplossing kunnen bieden. We hebben het hele pakket in huis: bestaande bouw, nieuwbouw, hypotheken en assurantiën. Met al onze ervaring weten we wat er speelt in de woningmarkt, waardoor we gedegen advies kunnen geven. Zo’n advies kan ook bestaan uit: wacht nog even, ga tijdelijk huren of blijf juist zitten. Natuurlijk verliezen wij onze eigen belangen niet uit het oog, maar wij geloven in een langdurige en eerlijke relatie met onze klanten. Als je daar lang genoeg in investeert, dan komt de zaak vanzelf.’
‘De afgelopen jaren waren jaren waarin de huizenprijzen extreem snel stegen. Je had dertig kijkers bij een huis, kreeg vijftien biedingen en wanneer je het hoogste bod pakte had je een huis verkocht’, somt Frank op. Nu is dat anders. Volgens Frank moeten we niet de fout maken om te denken dat 2020 en 2021 normale jaren waren. Het waren jaren met extreem korte verkoopperiodes, binnen twee weken na start verkoop werd de handtekening onder een koopcontract gezet en soms nog sneller, legt hij uit. ‘Zoals de woningmarkt nu is, is helemaal niet zo gek. Het betekent wel dat je anders moet acteren. Een makelaar moet weer makelen, onderhandelen en soms met de verkoper in overleg over de gehanteerde vraagprijs. De nieuwe generatie medewerkers die is ingestapt in de piekjaren, moet het vak – dat makelen toch blijkt te zijn – nu onder de knie krijgen. Gelukkig hebben wij de mogelijkheid om mensen zelf op te leiden en mee te laten lopen in verschillende werkgebieden, met makelaars die het allemaal op hun eigen manier doen. Zo ontwikkelen ze zich tot een makelaar die van alle markten thuis is.’