fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Zestig jaar coöperatief uitzenden met oog voor lange relaties

‘We zijn een nogal a-typische personeelsbemiddelaar.’ beginnen Henk Verrips en Anneloes Bakker hun verhaal over AB Midden Nederland, dat dit jaar zestig jaar bestaat. Vanuit hun gloednieuwe pand in Houten verbinden zij dagelijks vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Zonder harde en zakelijke KPI’s, maar met persoonlijke en warme doelstellingen die gaan over goed werkgeverschap en klantrelaties voor de lange termijn.   

Met ‘back to school’ als thema van deze OnderNamen, kunnen we niet anders dan voor ons interview aanschuiven aan de klassieke schoolbankjes in het nieuwe servicekantoor van AB Midden Nederland. De opleidingsruimte waar deze bankjes staan, is één van de bijzondere faciliteiten in het nieuwe kantoor, dat één van de zes vestigingen van het bedrijf vormt. ‘In deze scholingsruimte geven we groepsgerichte opleidingen aan medewerkers’, vertelt Henk. ‘Denk aan taalcursussen, of specifieke opleidingen die voor medewerkers nodig zijn om door te stromen in hun vakgebied. Het feit dat er oude schoolbankjes staan, is voor ons belangrijk omdat we graag oude materialen wilden hergebruiken in het nieuwe pand. Het is milieubewust, maar geeft ook gelijk een goede sfeer. Het pand ademt wat wij als AB Midden Nederland willen uitstralen. Je hebt veel informele overleghoekjes en je ziet veel groen en glazen wanden door heel het pand. We willen namelijk open zijn voor iedereen die binnenkomt.’

Coöperatieve onderneming

AB Midden Nederland ontstond in 1963 vanuit de behoefte van enkele boeren om hun bedrijfscontinuïteit zeker te stellen. ‘Voedselzekerheid was in die tijd een issue en een boer die ziek is, vormt een risico voor de continuïteit van het agrarisch bedrijf en het dierenwelzijn’, vertelt Henk. ‘Daarom richtte een groep boeren een coöperatie op, waarbij ze mensen aannamen die bij ziekte het werk van de boer konden overnemen. Dat bleek een goede zet, waardoor steeds meer mensen in dienst werden genomen. Boeren zijn echter niet altijd ziek en iedereen moest wel aan het werk gehouden worden. Vandaar dat ook werd gezocht naar aanverwante sectoren om deze werknemers te kunnen plaatsen. Denk aan werk in het groen, de bouw of de voedselverwerkende industrie. Tot op de dag van vandaag is deze zorg voor vervanging de basis van ons werk. Daarnaast kwam daar in de loop der jaren een tweede tak bij. De bedrijven waar onze medewerkers gedetacheerd zaten groeiden en kregen vraag naar nóg meer mensen. Soms seizoensgebonden, zoals in de glastuinbouw, fruitteelt of transport en logistiek, maar vaak ook jaarrond. We zijn sterk in die sectoren waar bijvoorbeeld technisch, assemblage- of productiepersoneel nodig is. Hiervoor is onze EU-tak opgericht: een uitzendorganisatie waarbij we de vraag naar werknemers in Nederland verbinden aan werknemers uit EU landen.’

‘We zijn een organisatie die in de basis geen winstoogmerk heeft, dus continuïteit is het doel’

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Anneloes werkt op het moment van interviewen nog maar enkele maanden bij AB Midden Nederland. Met haar jarenlange ervaring bij een andere uitzendorganisatie zocht ze naar een plek die beter bij haar persoonlijke wensen paste. Die vond ze bij AB Midden Nederland. ‘Er wordt hier niet gewerkt met salesgedreven KPI’s’, legt Anneloes uit. ‘We zijn een organisatie die in de basis geen winstoogmerk heeft. Natuurlijk moeten we een gezonde omzet draaien om reserves op te bouwen en te kunnen investeren in een goede toekomst, maar daarbij is continuïteit het doel en niet winstgedreven groei. Dat geeft een totaal andere dynamiek dan ik gewend ben. Ik ervaar hier een cultuur van veel eigen verantwoordelijkheid en dat iedereen verbonden is met elkaar en iets voor elkaar over heeft. Iedereen werkt hier echt samen naar het doel. Want ondanks dat we niet salesgedreven zijn, zijn er uiteraard wel doelstellingen om te behalen. Zo willen we bijvoorbeeld het aantal opleidingen verhogen en verzuim verminderen door goed voor onze medewerkers te zorgen en door te bereiken dat de juiste medewerker op de juiste plek werkt. Dan creëer je toegevoegde waarde.’

Lange relaties

‘Goed werkgeverschap staat bij ons centraal’, vertelt Anneloes verder. ‘Dat doen we al zestig jaar zo en dat is de reden waarom we in die tijd uitgegroeid zijn tot waar we nu staan: zeventienhonderd medewerkers die dagelijks bij onze opdrachtgevers aan het werk zijn en driehonderd bedrijfsverzorgers. Zo noemen wij de medewerkers die vanuit één van de kantoren van AB Midden Nederland ondersteuning bieden aan de werknemers bij opdrachtgevers. Henk en ik dus onder andere. De filosofie is dat groei vanzelf komt, wanneer je goed voor je medewerkers en klanten zorgt. Voor een klant betekent dat in de praktijk: meedenken met de uitdagingen in zijn specifieke markt en pro-actief handelen. Omdat we zulke lange relaties hebben, kennen onze relatiebeheerders de behoeftes van een klant als geen ander. Ik zie collega’s soms al bellen met medewerkers of ze weer beschikbaar zijn, terwijl we de opdracht van de klant nog niet eens binnen hebben. Ze weten gewoon dat het seizoen weer start en anticiperen daar alvast op, zodat ze sneller kunnen schakelen wanneer de klant belt. Omgekeerd zie je ook dat medewerkers al bellen of ze dit jaar weer via ons aan de slag kunnen. We zoeken naar klanten en medewerkers die jarenlang met ons meereizen. Zo hebben we medewerkers die al 25 jaar voor ons plukken en opdrachtgevers die al sinds de oprichting van de coöperatie klant zijn.’

Blije werknemers

‘Een blije werknemer is een goede werknemer’, stelt Henk, wanneer we hem vragen wat het goede werkgeverschap aan voordelen voor de opdrachtgevers biedt. ‘Een medewerker die goed in zijn vel zit, presteert beter. Daarom is het zowel voor de medewerker als voor onze opdrachtgevers zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Omdat onze werknemers voor zeventig procent uit andere EU-landen afkomstig zijn, betekent dat voor ons bijvoorbeeld ook goede huisvesting verzorgen, hulp bieden bij vragen over gezondheid of transport én met de opdrachtgevers in gesprek blijven over de juiste werkomstandigheden. Wij voelen ons verantwoordelijk voor het welzijn van onze medewerkers. Voor nu en in de toekomst. Daarom is opleiden ook één van onze doelstellingen. Want hoewel de markt nu fantastisch is voor werknemers, is de economie grillig en kan het zo omslaan. Door medewerkers continu te wijzen op opleidingsmogelijkheden maken we hen flexibeler inzetbaar en zorgen we dat ze ook in de toekomst aan het werk kunnen blijven. Het liefst met een goede loonontwikkeling, omdat ze met hun nieuwe vaardigheden werkzaamheden kunnen uitvoeren met meer loonontwikkelingsmogelijkheden. Ook hiervoor geldt dat een medewerker die zich ontwikkelt en perspectief heeft, over het algemeen beter in zijn vel zit. Daardoor blijven ze trouw aan AB Midden Nederland, waardoor wij samen met hen én onze opdrachtgevers gestaag door blijven groeien. Net als in de afgelopen zestig jaar.’

 

www.abmiddennederland.nl 

CoverstoryDienstverleningUitzendbureauUtrecht