Susanne Schilderman is sinds juni 2022 wethouder in utrecht, onder andere voor economische zaken, circulaire economie, Financiën en openbare ruimte. ze vertelt ons over het toekomstbeeld voor ondernemend utrecht en haar waarnemingen in de utrechtse economie.
Familiegevoel
Familiebedrijven zijn het kloppende hart van economieën over de hele wereld, zo ook in Utrecht. Utrecht kent een prachtige, rijke geschiedenis van familiebedrijven. Generaties lang hebben families hun bedrijven met de stad mee zien groeien of veranderen. Soms al vijftig of zelfs honderd jaar. Wat ik zo bijzonder vind is de authenticiteit die deze bedrijven vaak weten te behouden door de jaren heen. Het is vaak meer dan alleen een bedrijf, het is een gevoel. Veel van deze bedrijven zijn ooit vanuit een visie of droom opgericht. Iedere keer is het weer inspirerend om een kijkje in de keuken te nemen bij deze familiebedrijven en te horen welk pad ze bewandeld hebben en hoe hun blik op de toekomst eruit ziet. Ieder uniek in zijn soort.
Utrecht en het familiegevoel zijn nauw met elkaar verbonden. Het is niet voor niks dat mensen van overal ter wereld Utrecht kiezen om te wortelen, zo ook ikzelf. Als student kwam ik naar Utrecht. Zoals vele anderen koos ik ervoor om te blijven. Het familiaire gevoel heeft daar een grote rol in gespeeld. De afgelopen tijd heb ik verschillende familiebedrijven mogen bezoeken. Het gedeelde beeld dat ik eruithaal is betrokkenheid en elkaar steunen, ook als het even niet zo goed gaat. Ook het gevoel van verbondenheid is deel van duurzaam succes.
krachten bundelen en elkaar steunen waar het kan’
Net zoals een familie elkaar steunt, zelfs als het tij tegenzit, zie ik ondernemers krachten bundelen en elkaar steunen waar het kan. Bij leuke evenementen, maatschappelijke uitdagingen of veranderingen. Eerder dit jaar was ik bij familiebedrijf Agterberg. Naast hun dagelijkse werkzaamheden, stonden ze direct klaar om mee te helpen de Vuelta tot een succes te maken. Of neem een ander voorbeeld, Stamhuis op Lage Weide, zij hebben gewerkt aan een grote batterij om mee te helpen aan de oplossing om de problemen rond de overvolle elektriciteitsnetwerken tegen te gaan. Familiebedrijven hebben vaak al veel veranderingen meegemaakt en het is juist hun kracht om steeds weer de balans te vinden tussen continuïteit en innoveren.
Een familiegevoel is misschien makkelijk als je ook echt met familie werkt. Maar wat in mijn ogen een familiegevoel maakt, is juist die steun, acceptatie en een gezamenlijk doel. De weg naar verandering is zelden gemakkelijk, maar juist in zo’n proces komen misschien wel nieuwe potentiëlen van een bedrijf aan het licht. Het geeft bedrijven de kans hun stempel te drukken op een duurzame en welvarende toekomst. Een toekomst waar nog vele generaties kunnen blijven bloeien.