fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Bundeling van krachten 

Twee bedrijven samen onder één naam

 

De Van Vliet Autogroep is een familiebedrijf dat dateert uit 1879. De organisatie beschikt over een rijke geschiedenis, en inmiddels mag het zich de grootste dealerholding van het Groene Hart noemen. Arjan van Vliet wist de afgelopen jaren door overnames van collegadealerbedrijven verscheidene extra vestigingen aan zich te binden. Zijn doel is het bouwen van een duurzame organisatie. Daarbij is efficiënte bedrijfsvoering van belang. Een mooi voorbeeld daarvan is de recente naamswijziging; Van Vliet PGH gaat sinds 1 oktober verder onder de gedeelde naam Autocentrum Van Vliet. Om de naamswijziging kracht bij te zetten introduceerde Arjan een nieuw logo, dat de rijke historie representeert en tegelijkertijd de nieuwe wereld symboliseert. De stip op de horizon is om alle autobedrijven binnen de groep onder deze naam in de markt te zetten, om daarmee nog betere service én een breed aanbod van automerken per vestiging te kunnen bieden.

Bij Autocentrum Van Vliet in Woerden deelt Arjan zijn meest recente nieuws: Van Vliet PGH, de Peugeot- en Citroendealer met drie vestigingen – waarvan één in Woerden – gaat sinds oktober verder onder de naam Autocentrum Van Vliet. De overname van Peugeot en Citroën is nu drie jaar geleden en de integratie van de verschillende culturen, systemen en werkwijzen is achter de rug. Gecombineerd met de overname van twee Motorhuis-vestigingen in 2023, Opeldealer in Gouda en Alphen aan den Rijn, is het tijd om duidelijkheid te verschaffen naar de markt. Kortom: er gebeurde veel, en de expansie maakt dat Autocentrum Van Vliet zich nu de officiële Opel- Peugeot- en Citroëndealer van het Groene Hart mag noemen.

Handelsnamen

‘Op dit moment beschikken wij nog over verschillende handelsnamen’, licht Arjan toe. ‘Denk aan Fase Autobedrijven of – tot voor kort – Van Vliet PGH. Dat is natuurlijk best verwarrend voor klanten, want bij wie moet je zijn voor een Opel, Kia, Citroën of Peugeot? Tegelijkertijd omhelst zo’n naam veel, want het zijn bekende adressen in de regio. De vestigingen bestaan al lang en voor vaste klanten hebben ze een goede naam uit de tijd dat ze nog opereerden onder namen als Hans Lammers, Peugeot Groene Hart, Autobedrijf Van Drie of Berkelaar. Dus om een naam uit de markt te halen vind ik niet zo makkelijk. Ik zou niet willen zeggen dat ik het daarom niet doe, maar er gaat wel een lang acceptatieproces aan vooraf. Hetzelfde geldt voor Autowinkel (de dealer van Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Abarth), een bedrijf met jarenlang diepe wortels in (onder meer) Woerden. Het plan is om uiteindelijk ook die naam te laten overeenstemmen met die van Autocentrum Van Vliet.’

Efficiency

De naamswijziging heeft grote (positieve) gevolgen. ‘Het betekent op de achtergrond dat we nog efficiënter kunnen samenwerken. Heel praktisch gezien; op dit moment hebben we meerdere inschrijvingen bij de KvK en dat betekent extra werk aan wet- en regelgeving per bedrijf. En wat de interne bedrijfsvoering betreft, we willen onze digitale systemen allemaal overeen laten komen. De communicatie naar “buiten” toe is misschien wel het allerbelangrijkste. Of je vier websites in de lucht moet houden of één: dat verschilt nogal. Wij willen via één overzichtelijk kanaal kunnen communiceren.’

Gestroomlijnd

Op de achtergrond speelt natuurlijk ook fabrikant Stellantis een grote rol. Het is hun wens om nog efficiënter samen te werken, met zo min mogelijk eigenaren in Nederland. Stellantis is de fabrikant van onder meer Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Alfa Romeo en Jeep en die merken gaat Autocentrum Van Vliet straks ook allemaal tezamen voeren, vaak zelfs onder één dak. ‘Dat maakt onze samenwerking in toenemende mate gestroomlijnd.’

In de praktijk is al langere tijd sprake van een hechte samenwerking tussen de verschillende bedrijven, horend bij Van Vliet Autogroep. ‘Die connectie is er al veel langer. Zakelijke klanten kunnen bij Autocentrum Van Vliet op de Botnische Golf ook gewoon terecht voor bijvoorbeeld een hun Fiat, Kia of Jeep. Dat idee van een one-stop-shop met een breed aanbod van automerken per vestiging, is waar we steeds meer naartoe gaan. Dat sluit aan bij de klantenreis die een autokoper maakt, die begint bijna altijd online. Daarom is een grote showroom niet zo hard meer nodig. In het verleden werd de koopavond door de klant gebruikt om zich te oriënteren. Nu komt de klant heel gericht binnen. Het maakt dat wij minder showroomruimte nodig hebben. De beleving die de klanten online ervaren willen wij aan laten sluiten bij hetgeen men bij ons ervaart. Een online gemaakte offerte pakken wij in de showroom zo over. Dat maakt het mogelijk om meerdere merken onder één dak te gaan verkopen.’

Met betrekking tot het thema van de wintereditie van OnderNamen; “vanuit het hart”, denkt Arjan dat er geen andere manier mogelijk is dan dat. ‘Veel van mijn keuzes zijn rationeel, dat kan niet anders, maar ik denk dat je drijfveer en energie wel grotendeels intrinsiek moet zijn. Met gevoel. Dat geldt voor iedere ondernemer, groot of klein: ondernemer ben je 24/7.’

Let op!

Arjan wil ondernemers er op attenderen dat door de wetswijziging ondernemers straks – per januari 2025 – naar alle waarschijnlijkheid BPM moeten gaan betalen voor bedrijfswagens. Dat betekent een fikse kostenstijging, van mogelijk wel 25 tot 30 procent. ‘Mijn advies is om ver voor die tijd in actie te komen. Als je er op 31 december 2024 erachter komt dat je in de nabije toekomst auto’s nodig hebt, zou dat zonde zijn.’

 

 

www.autocentrumvanvliet.nl

OntwikkelingenTransport & AutobrancheAutodealerWoerden