fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Ook werkgevers hebben recht op schadevergoeding bij letselschade van werknemers

Een verkeersongeval, medische misser of hondenbeet: het kan iedereen overkomen. Vaak kan letselschade door slachtoffers verhaald worden op de aansprakelijke tegenpartij. Wie echter ook schade lijdt, is de werkgever van het slachtoffer.
Mr. Abdillah el Ballouti van Hardt Letselschade, merkt dat veel werkgevers dit niet beseffen. Daarom start zijn kantoor dit jaar met Hardt Loonschade, waarmee ze werkgevers bijstaan die schade ondervinden wanneer één van hun werknemers iets overkomt.

Hij zou eigenlijk officier van justitie worden, toen zijn juridische carrière bij het OM begon. Het strafrecht gaf Abdillah echter niet de bevrediging die hij zocht als jurist. Hij specialiseerde zich daarom in het civiele aansprakelijkheidsrecht, waar letselschade onder valt. ‘Mijn ogen werden geopend door de klimaatzaak van Urgenda tegen de
Nederlandse Staat in 2014’, vertelt hij. ‘Dat was een baanbrekende zaak, die mij liet zien hoe sterk het aansprakelijkheidsrecht eigenlijk is. Toen besefte ik dat ik mijn ideologie om onrecht te bestrijden hierin kwijt zou kunnen. Uiteindelijk belandde ik in de wereld van letselschade, een niche binnen het civiele aansprakelijkheidsrecht. Inmiddels voel ik me gezegend dat ik met Hardt Letselschade al jarenlang slachtoffers mag bijstaan in de meest kwetsbare periode in hun leven.’

Kosteloos geholpen

‘Wij staan slachtoffers bij die op welke manier dan ook schade hebben door iets of iemand anders’, vertelt Abdillah. ‘Dat kan een bedrijfsongeval zijn, maar ook bijvoorbeeld een verkeersongeluk of medische misser. Wanneer iemand zich bij ons meldt, beoordelen wij de zaak op juridische gronden. Wanneer er sprake is van aansprakelijkheid helpen wij het slachtoffer om de schade te verhalen. Dat is voor het slachtoffer volledig kosteloos, omdat we de redelijk gemaakte kosten volgens de wet mogen verhalen op de aansprakelijke partij. Omdat we slachtoffers niet met nóg meer zorgen willen opzadelen, kiezen wij ervoor om het slachtoffer nooit een factuur te sturen. Zouden we de zaak verliezen, dan is dat dus ons risico. We vinden nu eenmaal dat een slachtoffer hoe dan ook geholpen moet worden, zonder de extra last van een mogelijke factuur.’   

Resultaat buiten de rechtszaal

‘Het grootste deel van ons werk speelt zich af buiten de rechtszaal’, vertelt Abdillah. ‘Meestal kunnen we de schade buitengerechtelijk afhandelen door bewijsmiddelen te verzamelen, zoals medische informatie en schade-onderbouwende stukken, en door het het gesprek aan te gaan met de aansprakelijke partij. Die wordt meestal vertegenwoordigd door de verzekeraar. In zeker negentig procent van de gevallen komen we er samen uit, maar er zijn zaken waar discussie ontstaat. Bijvoorbeeld over de oorzaak van bepaalde klachten, of de duur van het herstel. In zo’n geval komt de “D” uit onze naam naar voren en moeten we het soms hard spelen via de rechter. Voor slachtoffers is dat een stressvol proces, dus waar het kan, proberen we dit te voorkomen. Hoe dan ook staat het belang van het slachtoffer voor ons altijd voorop.’

‘Vaak weten werkgevers niet dat zij ook een schadevergoeding kunnen krijgen als hun werknemer iets overkomt’

Schade voor werkgevers

Hardt Letselschade helpt vooral particuliere slachtoffers, maar met ingang van 2024 komt daar verandering in. Abdillah: ‘We breiden onze dienstverlening uit met een tak die zich specifiek richt op werkgevers. Vaak weten werkgevers niet dat zij ook een schadevergoeding kunnen krijgen als hun werknemer iets overkomt en daardoor arbeidsongeschikt raakt. Werkgevers lijden immers ook schade in de vorm van de wettelijke loondoorbetalingsverplichting bij ziekte. Dat kan aardig oplopen. Net als zorgverzekeraars en bijvoorbeeld de gemeente die een WMO voorziening uitkeert, zijn werkgevers in de wet vastgesteld als derde partij die recht heeft op een schadevergoeding. Met Hardt Loonschade willen we deze groep ook bedienen, zodat niet alleen het slachtoffer zelf, maar ook de werkgever als indirect slachtoffer schadeloos wordt gesteld.’

Dezelfde discussie in twee zaken

Abdillah ziet aanzienlijke mogelijkheden voor zowel werkgevers als werknemers wanneer zijn kantoor juridische ondersteuning biedt aan beide partijen. Hij benadrukt het belang van samenwerking, vooral wanneer er geschillen zijn met verzekeraars over schadeclaims:  ‘Bijvoorbeeld in het geval van langdurige onbegrepen klachten zoals een whiplash, die door sommige verzekeraars mogelijk niet serieus worden genomen, verzamelen wij alle noodzakelijke medische gegevens en laten we de klachten beoordelen door onafhankelijke specialisten. Als het slachtoffer, de werknemer, in het gelijk wordt gesteld, is dat niet alleen een overwinning voor hem of haar, maar ook voor de werkgever die mogelijk probeert loonschade te verhalen bij de verzekeraar. Het probleem is echter dat werkgevers vaak niet op de hoogte zijn van de successen van hun werknemers in dergelijke zaken. Dit zien wij als een gemiste kans, die voorkomen kan worden door met toestemming van de werknemer, informatie uit te wisselen tussen de zaken van werkgever en werknemer. Dit zorgt ervoor dat een succesvolle afhandeling in de ene zaak, ook positieve gevolgen heeft voor de andere. Door deze aanpak kunnen we aanzienlijk meer werkgevers ondersteunen.’

 

www.hardtletselschade.nl

OntwikkelingenDienstverleningUtrecht