‘De werkvloer staat op één, dat is onze
boterham’
Het bekende organigram in piramidevorm: ook Stefan Faaij, algemeen directeur van Samsic Facility, maakt er gebruik van als hij over organisatiestructuur praat. Alleen staat zijn piramide precies omgekeerd. ‘Iedere manager die ik aanneem vertel ik bij het eerste gesprek dat medewerkers op de werkvloer bij ons op één staan. Daar wordt het geld verdiend. Alles daaromheen, inclusief het management, is ondersteunend.’
Faciliteren staat voor Stefan dagelijks centraal. Richting de klant, maar óók naar de eigen medewerker. De overname in 2021 van Van Alem schoonmaak door het internationaal opererende Samsic zette sowieso een aantal veranderingen in gang dat de werkvloer positief raakt. ‘Als Samsic Facility richten wij ons op het zakelijke topsegment. Daar hoort werkkleding bij die deze ambitie uitstraalt. Bovendien werken onze mensen sinds 1 januari, de datum van onze naamswijziging naar Samsic Facility, met luxere materialen en werkkarren. Wat bijdraagt aan de trots die bij dit werk mag horen.’
Volop doorgroeimogelijkheden
Het gesprek op het kantoor in Groenekan richt zich vooral op wat Stefan als het fundament van zijn bedrijf beschouwt, zijn collega’s. Wat voor de een wordt ingegeven door een krappe arbeidsmarkt, is voor de ander simpelweg vast onderdeel van de bedrijfsfilosofie. Voor Stefan is goed zijn voor je mensen dan ook een abc’tje. Daarbij gaat het niet alleen om het geven van ruimte zodat medewerkers goed kunnen werken, ook stimuleert Stefan hen om zich door te ontwikkelen. ‘Ik ben een groot voorstander van doorgroeien. Zelf ben ik daar een mooi voorbeeld van. Ik begon op de werkvloer in de schoonmaak en werkte mij op tot mijn huidige functie. Steeds als zich een kans voordeed om binnen de organisatie een stapje omhoog te doen, pakte ik die. Op dezelfde manier kijken we ook naar de groeidiamanten binnen ons bedrijf. Niet iedereen hoeft zich natuurlijk continu te ontwikkelen, maar wij zien wel degelijk medewerkers die daar behoefte aan hebben. Voor hen zijn er doorscholingsmogelijkheden in de vorm van specialistische opleidingen aan het opleidingsinstituut SVS. Denk aan specialistisch schoonmaakonderhoud, maar ook aan de opleiding leidinggeven.’
In die omgekeerde piramide geeft Stefan leiding aan de Operationeel manager die de rayonmanagers aanstuurt van de vijf rayons waarin Samsic Facility de Nederlandse markt verdeeld heeft. ‘Zij zijn het directe aanspreekpunt voor zowel onze schoonmaak krachten als onze klanten. Sociale aandacht vinden wij ontzettend belangrijk en daarom regelen we het zo in dat onze rayonmanagers meer tijd overhouden om in contact te staan met onze medewerkers. Bij veel concullega’s zie je dat rayonmanagers te veel klanten bedienen en te veel medewerkers moeten aansturen, waardoor ze continu brandjes aan het blussen zijn. Dat willen wij zo veel mogelijk voorkomen. Ook klanten merken dat trouwens, want onze managers komen soms zonder directe aanleiding bij een klant binnenlopen. Bijvoorbeeld om te controleren hoe het werk gedaan wordt en om te zien of daarin verbetering mogelijk is.’
Over boeien en binden is Stefan tevreden. ‘Zijn mensen eenmaal bij ons binnen, dan blijven ze dat doorgaans ook. Een ander verhaal is de werving. In een markt waarop per werkzoekende vier vacatures beschikbaar zijn, moeten we daar hard aan trekken.’ Eind 2022 is daarvoor een collega aangenomen. ‘Zij houdt zich naast recruiting ook met behoud van medewerkers bezig. Ze is de eerste lijn van het contact met mensen die ons via vacaturesites als Indeed of via onze eigen site vinden. Bij het eerste contact stuurt ze aan op een afspraak tussen de werkzoekende en een rayonmanager.’ Een vriendelijke toon en dienende houding mag je daarbij de huisstijl noemen van Samsic Facility. ‘Wij informeren meteen naar de wensen die mensen hebben, we willen weten wat we nog meer kunnen betekenen en denken mee. Als een collega ziet dat iemand op een project reageert waarbij hij of zij niet in de buurt woont, dan kijken we of er dichter bij huis werk voor zo’n sollicitant te vinden is. Je kunt wel stellen dat we óók onze medewerkers als klant zien.’
Minder zélf doen, toekomstvisioen?
Dat geldt, uiteraard, ook voor de klant. ‘Omdat we nu onderdeel uitmaken van een internationale bedrijfsgroep, bedienen we ook klanten die meer vragen dan alleen regulier schoonmaakonderhoud. We zijn sinds de overname al met 35 procent gegroeid en als die groei doorzet gaan we dit jaar nog naar een verdubbeling van de omzet. Dat komt mede omdat we nu ook de vraag naar receptiediensten, beveiliging, groenonderhoud en naar hard services zoals technisch gebouwonderhoud, kunnen invullen. Dat doen we zelf of met professionele partners met wie we samenwerken.’ Bovendien wil Samsic Facility duurzaam groeien. ‘Conform Planet 2030 willen we over zes jaar volledig CO2-neutraal zijn. We gaan daar mooie stappen in zetten.’
Als bestuurslid van Schoonmakend Nederland ziet Stefan veel voorbijkomen, zo blijkt als we hem tot slot vragen hoe hij naar robotisering kijkt. Gaat de zogenoemde Cobot straks veel schoonmaakmedewerkers overbodig maken? ‘Nee, robotisering biedt juist kansen. Denk aan grote vloeroppervlakten bij industriële klanten, zoals magazijnen. Daar kan een schrobzuigrobot efficiënter zijn dan een medewerker. Terwijl die medewerker nodig blijft, want ook een robot moet onderhouden en in werking gesteld worden. Daarnaast heb je ook al verschillende drones waarmee lastig bereikbare gevels gereinigd kunnen worden. Dus schoonmaakservice gaat in de toekomst alleen nog maar beter worden.’