Eerste waterstofpompstation Lage Weide Utrecht eindelijk in aanbouw
Na jaren van voorbereiding en flink wat hordes en vertraging, is het eindelijk zover voor directeur Henk Stamhuis en financieel directeur Cor bij de Weg van Stamhuis uit Utrecht: er wordt begonnen aan de bouw van het eerste waterstoftankstation op industrieterrein Lage Weide Utrecht. Met hun consortium H2U willen de heren een impuls geven aan het gebruik van groene waterstof (H2) als duurzame brandstof voor transport in Utrecht (U). Om ondernemers voor te lichten over de mogelijkheden, organiseren ze op 24 oktober de bijeenkomst “Duurzaam Transport, Elektrisch en/of Waterstof” voor geïnteresseerden. Wij gingen alvast langs om meer te weten te komen over deze ontwikkelingen.
‘Ik geloof dat waterstof de toekomst heeft als duurzame brandstof’, vertelt Henk Stamhuis, die samen met Cor en Berend Schols van ProfiNRG aan de wieg stond van H2U. Als directeur van Stamhuis zoekt hij continu naar manieren om zijn onderneming te verduurzamen. Energiezuinig transport is daar een onderdeel van. ‘Een paar jaar geleden besloten wij drie waterstofvoertuigen voor Stamhuis aan te schaffen via een subsidietraject. Het gaat om drie tweedehands bakwagens die we door een bedrijf laten ombouwen: oude dieselmotor eruit en een elektromotor en waterstof-brandstofcel erin. In oktober 2024 wordt de eerste geleverd en kunnen we ermee de weg op. Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van een elektrisch aangedreven auto is het bereik. Met een waterstofauto rij je zeshonderd kilometer op een tank, vergelijkbaar met een diesel. En tanken gaat net zo snel als benzine of diesel, wat een groot voordeel is ten opzichte van elektrisch rijden. Waterstof is bovendien volledig CO2-neutraal, mits je groene en geen chemische waterstof tankt natuurlijk. De tankstations zijn momenteel alleen nog schaars in Nederland. Daarom hebben wij H2U opgericht, een consortium waarbij we als Utrechtse ondernemers samen een waterstoftankstation openen en beheren.’
Aandeelhouders gezocht
‘Bij waterstof heb je het probleem van de kip en het ei’, vertelt Cor. ’Als er geen stations zijn om te tanken, kopen mensen geen waterstofauto. Maar zonder klanten, is het niet rendabel om een tankstation voor waterstof te openen. Met H2U doorbreken we deze vicieuze cirkel. Het idee daarbij is om geïnteresseerde Utrechtse ondernemers als aandeelhouder aan te trekken en samen aan de wieg te staan van het succes. Naast het feit dat je als aandeelhouder bijdraagt aan de verduurzaming van transport, heb je ook een interessant fiscaal voordeel. Als aandeelhouder van het tankstation krijg je dividend uitgekeerd, wat vrij is van dividendbelasting. Zo houd je er een leuk rendement aan over. Rijd je zelf of met je onderneming ook nog in een waterstofauto, dan heb je dubbel voordeel. Je kunt dan tanken bij je eigen tankstation en de brandstofkosten aftrekken in je werkmaatschappij.’
Aandeelhouders met
waterstofvoertuigen nodig
Henk en Cor hebben duidelijk goed nagedacht over de opzet van het station, dat op bedrijventerrein Lage Weide wordt aangelegd. Door omliggende bedrijven te betrekken als aandeelhouder, willen ze de opkomst van de waterstofauto een zetje in de goede richting geven. ‘We bieden met de aandeelhoudersconstructie een financiële prikkel voor ondernemers om aan te haken, maar doen dit ook omdat we duurzaam willen ondernemen’, vertelt Henk. ‘Binnenkort mag je met een diesel niet meer de stad in. Ondernemers moeten dus op zoek naar een alternatief. Waterstof is een perfecte optie, zeker voor ondernemers waarbij een elektrische auto geen oplossing biedt qua bereik of omdat ze zware goederen transporteren. Met H2U geven we iedereen in de omgeving de kans om dichtbij te tanken, waardoor waterstof een serieuze optie wordt. We zoeken daarom zo’n 25 ondernemers – en meer zijn altijd welkom – die willen aanhaken en de stap naar waterstof willen maken. Op een locatie als dit, met veel logistieke bedrijven om ons heen, moet dat volgens ons geen probleem zijn.’
Lange adem
Eigenlijk had het tankstation twee jaar geleden al moeten verrijzen in de stad. Een stroef lopend vergunningentraject bracht daar echter verandering in. ‘We hadden de vergunning bijna rond met de gemeente, tot we het bericht kregen dat zij toch niet het bevoegd gezag bleken’, vertelt Cor. ‘Bij ons nieuwe station willen we de waterstof zelf gaan produceren vanuit groene stroom, die hier in de buurt is opgewekt. Dat omzetten van stroom naar waterstof gebeurt door middel van elektrolyse. Zo’n proces valt echter onder chemische industrie, waardoor de vergunning via de provincie moest lopen en de omgevingsdienst de plannen moest beoordelen. Hierdoor konden we het hele traject vrijwel opnieuw opstarten en duurde het tot eind 2023 voor we alsnog een vergunning kregen voor de bouw. Inmiddels is de bouw gestart en verwachten we dat het station voor de kerst operationeel is. Hoe het eruit gaat zien en hoe ondernemers aan kunnen sluiten, vertellen we graag persoonlijk tijdens de informatiebijeenkomst op 24 oktober aanstaande.’
We zien je aanmelding voor de bijeenkomst “Duurzaam Transport, Elektrisch en/of Waterstof” d.d. 24 oktober graag tegemoet via: c.bijdeweg@stamhuis.nl.