fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘We maken de cirkel rond'

Bij Jan van Dam Machine Transport zijn twee nieuwe kranen in gebruik. Compact, flexibel én met een accupakket dat op de kranen bevestigd kan worden. Het machinetransportbedrijf is daarmee voorloper in de markt en klaar voor een duurzame toekomst. ‘Maar je kan nog zoveel gouden spullen kopen als je wil, uiteindelijk draait het om je mensen’, vindt Jan van Dam.

‘Vijf jaar geleden hebben we een kraanwagen laten maken in Turkije’, aldus Jan. ‘Een kraan met een hoge belasting: compact en flexibel. Ik zag daar ook een compactkraan op rupsbanden, met een bijzondere maatvoering. De kraan is relatief klein voor zijn capaciteit van 110tm, waardoor we deze kraan goed in kleine ruimtes kunnen inzetten. De mogelijkheid tot elektrisch draaien gaf de doorslag. In eerste instantie zouden we dat met een zwaar snoer doen, maar we dachten: dat moet anders kunnen. We hebben daarop een mobiel accupakket laten ontwikkelen.’

Ten tijde van dit interview is de kraan met het prototype accupakket in België aan het testdraaien. Het mobiele accupakket is aan de kraan bevestigd en deze draait nu volledig elektrisch. Wanneer dit pakket de test goed doorstaat, wordt de definitieve versie geproduceerd. De 200tm en 300tm autolaadkranen krijgen straks een aansluiting voor de accu en hebben dan ook de mogelijkheid om elektrisch te draaien. ‘Dat is natuurlijk supergroen. We kunnen hier een behoorlijke CO2-reductie mee genereren.’ Met deze verduurzaming reageert het machinetransportbedrijf op de vraag vanuit de markt. ‘We merken dat er meer vraag is naar CO2-neutraal werken. We werken veel in voedselverwerkingsbedrijven. Voorheen draaide daar een dieselmotor, nu kunnen we een kraan laten draaien zonder uitstoot. Dat is goed voor de voedselveiligheid en de gezondheid van de medewerkers in de fabrieken.’

‘Nieuwe kranen van Jan van Dam Machine Transport zijn flexibel en duurzaam’

Zonne-energie
De mobiele accu wordt geladen op zonne-energie. Het dak van een van de bedrijfshallen is bedekt met zonnepanelen. ‘Daarmee maken we de cirkel rond. Als alle aansluitingen goed aan elkaar gekoppeld zijn, draait straks het hele gebouw op zonne-energie. Het is mooi als je dat aan het voetlicht kan brengen. Het is een proces van twee of drie jaar geweest en juist in deze tijd, tegen de verdrukking in, komt het allemaal bij elkaar. Het is gaaf om dat voor elkaar te hebben.’ Natuurlijk is hij trots op zijn aanwinsten, maar nog veel belangrijker vindt Jan het om in crisistijd zijn team bij elkaar te houden. ‘Je hebt niets aan materiaal, zonder de juiste mensen. Het allerbelangrijkste vind ik om goed voor m’n mensen te zorgen.’

Op de vraag hoe hij dat doet, heeft Jan geen pasklaar antwoord. ‘Ik werk nu 31 jaar voor mezelf en ik heb goed vijfenveertig medewerkers om me heen lopen. Ik denk dat het erom gaat dat je jezelf bent en medewerkers het gevoel geeft dat ze ertoe doen. Zeggen wat goed gaat, en ook wat niet.’ Jan haalt een voorbeeld aan wat volgens hem de enorme betrokkenheid en bevlogenheid van de medewerkers laat zien. ‘Ik had al jaren de wens om een keer al het rijdend materieel op de foto te zetten. Van de zomer dacht ik erover na hoe we dat konden doen, al snel realiseerde ik me dat zoiets alleen op zondag mogelijk was. Ik heb aan iedereen een datum voorgesteld en een maand later stonden op zondagochtend om 7:00uur alle medewerkers op de werf. Vervolgens reden we samen naar Utrecht voor de foto’s. Dat je met één berichtje de hele club mobiliseert, dat zegt wel wat. Dat raakt me nu nog steeds.’

‘Waar voorheen een dieselmotor gebruikt werd, kunnen we nu een kraan laten draaien zonder uitstoot’
De beste
‘We werken allemaal voor dezelfde zaak, alleen heet ik dan toevallig Jan van Dam’, vervolgt Jan. ‘We hebben allemaal dezelfde visie: we willen de beste zijn. We gaan voor de volle honderd procent, niet voor minder. Dat kan ook niet. Een opdrachtgever moet erop kunnen vertrouwen dat waar dan ook in Europa een machine wordt gebracht, dit netjes gaat. Zo zijn we ook omgegaan met de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Het moet perfect werken, voordat we ermee naar buiten gaan. Ik wil het pas kunnen verkopen, als het goed draait. Zo ver zijn we nu.’
OntwikkelingenGroothandelMachines en apparatenIndustrieKraanbedrijfTransportLopikerwaardUtrecht