Het verwezenlijken van groene ambities begint met de wil om bij te dragen aan een betere wereld. De urgentie is duidelijk, het is vijf voor twaalf. Alfa Accountants en Adviseurs moedigt ondernemers aan om te verduurzamen, helpt hen daarbij én geeft zelf het goede voorbeeld. Relatiemanager Erik Langerhuizen vertelt hoe.
Waar denk jij aan bij “laad maar”?
‘Aan elektrisch laden van auto’s, maar ook aan laden van de mens. Voor Alfa is de mens het kapitaal waarmee we werken, dus daar zijn we goed voor. Dat geldt ook voor de ondernemer waarvoor we werken. Daarom beginnen we ons gesprek met ondernemers altijd met de vraag: hoe gaat het met jou als mens? Als een ondernemer niet goed in zijn vel zit, heeft dat zijn weerslag op de cijfers. “Laad maar” doet mij ook denken aan de gesprekken over duurzaamheid die we voeren met ondernemers. Sommigen zijn intrinsiek gemotiveerd en willen graag, anderen denken dat het ze alleen maar geld kost en zeggen: “Laat maar”. Zij vergeten dat het je wel degelijk wat kan opleveren, maar je moet het wel willen zien.’
Wat is jullie rol als duurzame accountant en adviseur?
‘We moedigen aan en denken actief mee met ondernemers om te verduurzamen. In welke branche ben je actief, wat is je doel, welke kansen en bedreigingen zijn er? We verkennen de financieringsmogelijkheden voor duurzame investeringen, ondersteunen bij het behalen van duurzaamheidserkenningen en helpen bij het verminderen van je ecologische voetafdruk. We rekenen door en verzorgen de verslaglegging, want dat is ons vak. Maar het gaat om meer dan alleen die financiële kengetallen.’
Kun je een concreet voorbeeld geven?
‘Neem zero-emissiezones. Die ontwikkeling komt op veel ondernemers af. Je kunt dat als een bedreiging zien, maar ook als een kans. Als je vooroploopt en alvast in schone mobiliteit investeert, dan ben je de concurrent voor. De aanschaf van een elektrische bus is misschien duur, maar de totale kosten van de gebruiksduur kunnen best eens meevallen. Heb je alle kanten van duurzame investeringen bekeken? Wat is de impact daarvan op je bedrijf? Kortom: we brengen voor jou in kaart wat de mogelijkheden zijn voor duurzame groei en geven je inzicht in jouw positieve impact op de maatschappij.’
Verduurzaming kent ook haar uitdagingen. Hoe gaan jullie daarmee om?
‘Samen zullen we aan oplossingen moeten werken. En daar zijn subsidies voor. Wij spreken veel ondernemers en zijn veel uitdagingen weleens tegengekomen. Ik zou zeggen: bel ons als je wil weten of voor jouw investeringen, innovaties of ideeën subsidieregelingen of fiscale regelingen bestaan. We hebben niet alle oplossingen, maar kunnen je wel op weg helpen. Wij werken bijvoorbeeld nauw samen met Innovencio, waardoor wij nog beter innovatieve en duurzame bedrijven financieel kunnen begeleiden in hun groei.’
Hoe staat het met de animo onder ondernemers om te vergroenen?
‘De meeste ondernemers staan er nog vooral economisch in. Er is nog veel winst te behalen. Maar we moeten wel. Wij allemaal. Er is geen weg terug. De urgentie om de omslag te maken is groot. Maar je moet dat wel willen zien. Loop de natuur maar eens in: wat groeit er nog? Als je je erin verdiept, zie je de verschraling. En dat komt door ons gedrag. Dat besef moet er zijn. Er komt een einde aan grondstoffengebruik, het moet anders. Dat begint met zelf het goede voorbeeld geven.’
Op welke manier geeft Alfa het goede voorbeeld?
‘Onze panden worden verwarmd door warmtepompen, er liggen zonnepanelen op de daken, we rijden in elektrische auto’s, kiezen voor leveranciers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan en bouwen of renoveren onze panden volgens duurzame ontwerp- en bouwstandaarden. Wij zijn de duurzaamste accountant van Nederland, omdat we er veel voor doen. En dat vertalen we dus ook naar onze dienstverlening. Daarnaast zijn we er trots op dat Alfa sinds 2014 een B Corp is.’
Wat is een B Corp?
‘Binnen het B Corp-netwerk streven bedrijven naar zowel winst als duurzame en sociale doelen. De certificering vereist een rigoureuze evaluatie en betrokkenheidsverklaring. Hiermee bevinden we ons in gezelschap van bekende Nederlandse B Corps, zoals Dopper, Triodos Bank, Tony Chocolonely, Rituals en Auping. Vorig jaar hebben we onze score weer verhoogd. Zo zetten we elke keer een stap vooruit. Daar zijn we heel open over, we laten zien wat we doen. Wij doen het niet alleen voor het label, maar vinden het intrinsiek belangrijk.’
Duurzaam ondernemen betekent ook goed zijn voor je mensen. Hoe doet Alfa dat?
‘Ons bedrijf – met 1.200 medewerkers en 35 vestigingen – is van al onze medewerkers. Als je in vaste dienst komt krijg je tien certificaten. Daarmee deel je financieel mee in het succes van het bedrijf, via jaarlijks uit te keren dividend. Ook is er de mogelijkheid om meer certificaten bij te kopen, en dus steeds een stukje meer eigenaar te worden. De betrokkenheid onder onze medewerkers is groot.’
Wat zijn jullie verdere groene ambities?
‘Stap voor stap de wereld verbeteren begint bij onszelf. Maar daarin willen we andere ondernemers wel meenemen. We moeten het samen doen. Alles begint met bewustwording. Wij blijven het daarom bespreekbaar maken. Wij geloven in de kracht van herhaling. Want we kunnen zo niet verder. Er verschijnen al tientallen jaren rapporten die schrijven over de grenzen aan de groei en oproepen tot een transitie. Het is nog niet te laat. Ik ben ervan overtuigd: waar een wil is, is een weg.’