Zoeken

Zakelijk glasvezel: razendsnel ondernemen via de digitale snelweg

Goed nieuws voor lokale ondernemers op de bedrijventerreinen Calveen en Wieken-Vinkenhoef. WilroffReitsma is daar samen met KPN volop bezig met de uitrol van glasvezel. Niet eerder was een supersnelle, zeer stabiele én duurzame internetverbinding zo toegankelijk voor het mkb. Meer wensen nu je toch bezig bent? Dat treft. WilroffReitsma maakt van je complete IT- en telecom-infrastructuur een simpele zaak.

De afgelopen maanden kon je op Calveen of Wieken-Vinkenhoef haspels met meterslange oranje glasvezelkabel tegenkomen. WilroffReitsma is door KPN uitverkoren om samen op te trekken bij de uitrol van glasvezel op die bedrijventerreinen, zoals dat op meer bedrijventerreinen tussen Amersfoort en Halfweg gebeurt. De start verloopt voortvarend; de eerste ondernemers zijn al aangesloten op het glasvezelnetwerk en profiteren nu van snel, veilig en betrouwbaar internet.

Bijkomend voordeel is dat zij dankzij de service van WilroffReitsma geen omkijken hebben naar de aansluiting en het beheer. Van order tot oplevering en de monitoring daarna: de IT- en telecomspecialist met vestigingen in Amersfoort en Halfweg verzorgt het gehele proces. In dit coverstory-interview vertellen Sales Director Ronald Tol, Marketing & Business Development Manager Marjolein Tetteroo‑Reman en Marketeer Madonna Schoonderwoerd alles over deze veelbelovende ontwikkeling en de vele aanvullende diensten die WilroffReitsma daarnaast kan verlenen.

Om met de actualiteit te beginnen: wat gebeurt er momenteel op Calveen en Wieken-Vinkenhoef?

Marjolein: ‘Er wordt druk gegraven en er worden glasvezelverbindingen aangesloten! De aanleg van het glasvezelnetwerk is in volle gang. Voor ondernemers die daar gevestigd zijn is dat een mooie kans. Voorheen kon glasvezel voor hen flink in de kosten lopen, omdat op bedrijventerreinen minder deelnemers zijn dan in een woonwijk. Maar nu neemt KPN een groot deel van die kosten op zich om Nederland verder te verglazen. Dat betekent dat kleine en middelgrote bedrijven zich voor het consumententarief kunnen aansluiten op het glasvezelnetwerk. Daarmee wordt glasvezel voor een grote groep ondernemers toegankelijk.’

Wat is jullie rol in dit proces?

Madonna: ‘Wij ondersteunen KPN bij de uitbreiding van het glasvezelnetwerk op bedrijventerreinen in heel Nederland. We helpen die ontwikkeling zichtbaar te maken en zijn het lokale aanspreekpunt voor belangstellende ondernemers. Wij brengen ze op de hoogte van de mogelijkheden. Daarvoor gaan we letterlijk langs de deuren om erover te vertellen. Wat betekent glasvezel? Wat zijn de voordelen? Vervolgens verzorgen we de aanvraag en de oplevering, totdat alles op en top werkt. Daarna blijven we de werking van het netwerk monitoren en managen. Informeren, voorlichten en aansluiten. Van A tot Z: we nemen bedrijven alles wat bij glasvezel komt kijken uit handen.’

Waarom zou je als ondernemer voor glasvezel moeten kiezen?

Ronald: ‘Ik zou bijna zeggen: waarom niet? Internet is niet meer weg te denken, zonder verbinding besta je niet als bedrijf. En het wordt steeds belangrijker, dus kun je er maar beter voor zorgen dat je het goed voor elkaar hebt. Internet via het glasvezelnetwerk is razendsnel, stabiel én groener, want het verbruikt minder energie dan het bestaande kopernetwerk. Het is een win-win-winsituatie: goed voor je bedrijf, goed voor de eigen portemonnee en goed voor het milieu. Bovendien ben je met glasvezel voorbereid op de toekomst. Nieuwe applicaties voor de werkplek van je medewerkers vragen steeds meer bandbreedte. Dat betekent dat een koperverbinding straks niet meer toereikend is. Waar glasvezel beschikbaar komt, wordt op termijn de koperverbinding opgeheven.’

‘Glasvezel is nu voor een grote groep ondernemers toegankelijk’

En waarom dan glasvezel van KPN en WilroffReitsma?

Ronald: ‘KPN blijft verder investeren in een van de beste netwerken van Nederland en is daarmee een voorloper. De ontwikkelingen vinden plaats voor glasvezel en niet voor koper. Daarnaast is de kans op storingen minimaal. Dus als je kiest voor glasvezel van KPN, dan kies je voor betrouwbaarheid, kwaliteit, innovatie en ontwikkeling.’

Hoe staat het met de animo van ondernemers?

Ronald: ‘Er zijn letterlijk ondernemers die ons bellen en zeggen: ik ben gek als ik het niet doe. Bedrijven lopen tegen de grenzen van hun productiviteit aan. Er wordt steeds meer data gebruikt. Bedrijven stappen met hun IT-omgevingen over naar de cloud en zijn daarmee de hele dag door afhankelijk van data en internet. Daardoor neemt de behoefte aan meer bandbreedte ook toe. Glasvezel is dan de ideale oplossing. De maximale snelheid van glasvezel was vorig jaar nog 1 gigabit, nu is 4 gigabit al beschikbaar. De ontwikkelingen gaan snel en in de toekomst is de verwachting dat er nog hogere snelheden beschikbaar komen. Wij adviseren hoe je kunt meebewegen. Werkplek, cloud, security, telefonie: binnen nu en een paar jaar komt dat allemaal uit één stekker. Glasvezel naar binnen laten leggen kost je nu nog niks, want je hoeft je nog niet aan te laten sluiten als je dat nu nog niet wil. Maar dan heb je al wel de oprit naar de digitale snelweg klaarliggen.’

Hoe trots zijn jullie op dit partnership met KPN?

Marjolein: ‘Heel trots! WilroffReitsma behoort tot de selecte groep strategische partners van KPN. We werken nauw samen en ontwikkelen samen diensten op het gebied van de moderne werkplek. We zijn dus echt een dedicated partner van KPN. Klanten hebben daar baat bij. Je kunt overal verbindingen afnemen, maar wij hebben een netwerkcentrum waar altijd mensen zijn die verbindingen beheren. Als er een storing is weten we het gelijk en acteren we daarop, vaak zelfs voordat de klant het zelf merkt.’

Wat kan WilroffReitsma nog meer betekenen voor die klant?

Madonna: ‘Wij bieden compleet geïntegreerde zakelijke IT- en telecom-oplossingen. Daarmee maken we het werk van bedrijven makkelijker, sneller en vooral beter. Zoals we het zelf zeggen: wij zijn jouw persoonlijke gids naar IT-adoptie, de moderne werkplek, digitale transformatie, cybersecurity, telecom (alle type telefonie) en data & automatisering. We zien nu al dat ondernemers die ons benaderen voor de glasvezelaansluiting ook andere wensen hebben op het gebied van IT en telecom. Het mooie is: daar kunnen we ze ook bij helpen. De glasvezelverbinding kan dus het vertrekpunt zijn van een verdere gezamenlijke reis.’

Onlangs hebben jullie het 35-jarig bestaan van jullie bedrijf gevierd. Waar staat
WilroffReitsma nu?

Ronald: ‘Wij zijn een van de grotere partners voor het mkb voor complete IT- en telecomdiensten. Of je nu 15 of 300 medewerkers hebt, wij staan altijd klaar bij vragen of een probleem. Wij hebben alle IT- en telecom-diensten onder één dak, dus we kunnen bedrijven heel veel uit handen nemen. Eén aanspreekpunt, één factuur. Dat schept duidelijkheid en overzicht. We zijn flexibel en schakelen snel. Klanten kunnen op ons rekenen. En we doen ertoe. Er zijn veel partijen die doen wat wij doen, maar er zijn maar weinig bedrijven die strategisch partner zijn van KPN en Vodafone en ook nog partner van Microsoft op het gebied van de moderne werkplek en infrastructuur.’

En nog altijd sterk geworteld in Amersfoort?

Marjolein: ‘Zeker! Reitsma was in deze regio al een gevestigde naam. zeven jaar geleden is ons huidige bedrijf ontstaan uit een fusie tussen Wilroff en Reitsma. Wilroff was gespecialiseerd in IT, Reitsma in telecom. Die twee werelden raken zo met elkaar verweven, dat de bedrijven elkaar zijn gaan versterken om samen een totaalpakket te leveren. Dat hebben de ondernemers achter de twee bedrijven destijds goed gezien. Onze binding met Amersfoort is altijd gebleven. Sterker nog, we zijn hier nooit weggegaan.’

Met het oog op boeien en binden: hoe is het om te werken bij WilroffReitsma?

Madonna: ‘Het is een heel gaaf bedrijf. We zijn met ongeveer 90 collega’s, maar het voelt nog steeds als een flexibel en dynamisch bedrijf waar we het met zijn allen doen. Het is een bedrijf met veel verstand van zaken, waar je veel kan leren. Als je ambitie hebt dan krijg je alle kansen om jezelf te laten zien. Je kunt jezelf altijd ontwikkelen, dat moedigen we aan.’

Hoe zien jullie de rol van WilroffReitsma in de toekomst?

Marjolein: ‘De technologische ontwikkelingen gaan heel snel. Het is onze rol om ondernemers bij de hand te nemen en hun persoonlijke gids te zijn. Zij zijn bezig met ondernemen. Wij staan naast hen en denken mee in hun processen. Als partner van KPN, Vodafone en Microsoft weten we altijd wat er gaat gebeuren en nemen we onze klanten daarin mee: wat werkt het beste voor jullie onderneming? Het resultaat is dat ze future proof zijn.’