‘Ondernemers kunnen vaak goed nadenken over verandering als het om grote, materialistische zaken gaat, zoals een nieuwe machine of een nieuw pand’, aldus Marian. ‘Gericht op de euro’s die na de verandering onder aan de streep gloren. Logisch en heel terecht, daarvoor ben je ondernemer. Maar ondernemers vergeten daarbij soms de menselijke kant van hun organisatie, of weten het wel, maar vinden het lastig en schuiven het voor zich uit. Zonde, want je medewerkers zijn juist degenen die de gewenste opbrengst van de verandering moeten gaan realiseren. Het is daarom belangrijk om in een vroeg stadium na te denken hoe je draagvlak en rust creëert in je organisatie bij verandering. Hiermee kan je voorkomen dat je eerst drie stappen terug doet voordat je weer vooruit kunt. Je medewerkers vormen de basis voor je succes. Het is eigenlijk gek als je hen niet als uitgangspunt neemt als je begint met een verandering. Gedreven en betrokken medewerkers creëer je door te informeren en open en transparant te communiceren. De opstap naar vertrouwen, het fundament onder succes, zeker bij verandering.’
Deze en meer inzichten deed Marian op tijdens haar jaren als ondernemer – ze runde jarenlang een bedrijf in bedrijfskleding – en daarvoor als freelance sales- en marketingmanager. ‘In ons bedrijf richtte ik me op de interne organisatie. Ik was nauw betrokken bij onze medewerkers, maar had ook zeker oog voor de commerciële belangen van ons bedrijf. Bouwen is het mooiste wat er is. Je begint en wil er vervolgens het beste uithalen. Hoe doe je dat? Door je medewerkers centraal te stellen. Ik werd me ervan bewust dat je meer nodig hebt dan een mooi pand of geavanceerde machines. Met een betrokken en gedreven team ben je als ondernemer in staat het beste resultaat te behalen. Daar word ik enthousiast en blij van.’
Marian staat tijdens het veranderproces dan ook het liefst tussen de mensen in. ‘Ik kom, voor zolang er behoefte aan is, in je bedrijf werken en trek samen op tijdens het verandertraject. Communicatie is alles. Ik doe wat nodig is en wat past bij een organisatie, want elk bedrijf is anders. Betrokkenheid is heel belangrijk: ik ga niet met de harde hand door een bedrijf heen, maar stel me op als collega. Samen met het management de strategie bepalen en meedraaien op de werkvloer. Heb je monteurs in dienst? Dan ga ik met ze mee. Alleen als iedereen zich serieus genomen voelt, kun je ervoor zorgen dat bij iedereen het beste naar boven wordt gehaald. Verandering is spannend, ook voor ondernemers, maar als je draagvlak hebt, is het eindresultaat misschien wel positiever dan je verwacht.’
Eén van de bedrijven waar Marian een interim-rol vervult is Klaproos, de av-specialist in Haastrecht. Sinds juli vorig jaar ondersteunt ze de organisatie als bedrijfsleider. Haar komst bracht eigenaar John Oskam rust, waardoor hij ruimte kreeg om zijn eigen identiteit te geven aan het familiebedrijf.
‘Ik nam het bedrijf vijf jaar geleden over van mijn ouders’, vertelt John. ‘Ik was enthousiast en kon niet wachten om mijn eigen visie vorm te gaan geven. Toen kwam corona, waardoor onze business voor een groot deel stil kwam te liggen. De inhaalslag die daarna volgde, zorgde voor ontzettend veel werkdruk bij mij en het hele team. Daardoor was er niet voldoende ruimte voor de interne organisatie en voor mijn medewerkers, die in deze fase juist zo belangrijk waren. Via mijn netwerk ben ik in contact gebracht met Marian. We kenden elkaar al langer en ook op dit vlak was er een klik. Haar ervaring en praktische benadering gaven mij vertrouwen en de samenwerking was al snel een feit.’
Interne rust
Marians’ belangrijkste missie? Interne rust creëren en structuur aanbrengen. ‘Vertrouwen en betrokken medewerkers zijn het fundament onder je organisatie. Dat begint met communiceren, open en transparant zijn over de nieuwe koers. We zijn in gesprek gegaan met de medewerkers met als doel om als één team samen te werken in dit proces. Aansluitend zijn we in gesprek gegaan met onze klanten en leveranciers. De klant is altijd prioriteit nummer één gebleven.’ John: ‘Er is ook geen enkele klus afgezegd, terwijl er intern veel georganiseerd moest worden om extern onze afspraken waar te kunnen maken en de kwaliteit te kunnen leveren die men van ons gewend is.’
‘Samen met de medewerkers hebben we de interne organisatie van Klaproos verder geprofessionaliseerd en een eigen identiteit gegeven’ aldus Marian. ‘We hebben de administratieve en financiële processen gestroomlijnd en er is een volledig nieuwe huisstijl gemaakt, die inmiddels te zien is op onze nieuwe website, de bedrijfskleding en bedrijfswagens.’
Meer ruimte voor visie
Door alles wat er is gerealiseerd, heeft John ruimte gekregen om zijn visie voor het bedrijf verder uit te rollen. ‘Ik wil niet meer alleen bedrijfsvoeren op gevoel en vanzelfsprekendheid, maar juist meer over de processen nadenken en mijn gevoel toetsen aan de feiten. Tijd nemen om te bouwen aan het huidige team en om nieuwe teamleden in ons gedachtegoed mee te nemen. Als je het hebt over fundament, dan zijn onze medewerkers dat. Nu zijn we dagelijks bezig met het neerzetten van bouwstenen. Een koers waarbij we weten wie wat doet en wie waarvoor verantwoordelijk is. Dat is belangrijk als we nog een keer een stap willen maken, zoals nieuwbouw. Ik kan als ondernemer van alles willen, maar als de rest niet meegaat, dan lukt het niet. We hebben nu een basis om op verder te bouwen, om verfijning en nuances aan te brengen. Dat was me zonder Marian niet zo snel gelukt.’