Als ondernemer weet je dat bouwen alleen mogelijk is op een stevig fundament. De locatie waar je onderneemt speelt daar een grote rol in. Neem bijvoorbeeld Amersfoort. De Europese stad van het jaar schittert door (en dankzij) de vele bedrijven die hun trots op de stad uitdragen!
Vorig jaar is Amersfoort door de internationale Academy of Urbanism verkozen tot “European City of the Year”. Om dit te vieren heeft Citymarketing Amersfoort een speciaal beeldmerk laten ontwerpen. Dit logo is door iedereen (rechten)vrij te gebruiken. Bij verschillende ondernemers uit diverse branches ontstond er al gauw inspiratie om iets met het beeldmerk te doen. Wij spraken met een aantal van hen.
Op de auto
Bij de erkende autodealer Van Mossel Kia Amersfoort prijkt het beeldmerk Amersfoort – European City of the Year op een aantal voertuigen in het wagenpark. Jeroen Thiel, vestigingsdirecteur bij de Amersfoortse locatie van de Van Mossel Automotive Group, heeft geen moment getwijfeld over het wel of niet plaatsen van dit logo. Hij vertelt: ‘Zowel Van Mossel Kia Amersfoort als ik als individu zijn erg trots op deze mooie stad. Aan de positieve reacties die wij op de bestickerde auto’s krijgen, merken we dat veel mensen datzelfde gevoel hebben. We leveren dus met veel plezier een bijdrage aan de promotie van Amersfoort.’
Die ondersteuning biedt Van Mossel Kia ook op andere vlakken, zoals met sportsponsoring bij onder andere
ASC Nieuwland en het Van Mossel Kia Dutch Open tennisevent. Met het beeldmerk op de wagens wil de Amersfoortse tak van het mobiliteitsbedrijf ook betrokkenheid uitstralen. Jeroen: ‘We willen actief deelnemen aan deze stad en andere ondernemers aanmoedigen om hetzelfde te doen. Door het diverse aanbod van businessclubs in onze regio is er al veel onderlinge betrokkenheid. Daarnaast heeft de gemeente een actief zakelijk team dat de ondernemers goed ondersteund. Zo zijn er in Amersfoort genoeg kansen om succesvol te zijn. Dan mag je zeker wat terugdoen.’ De vestigingsdirecteur kijkt ook uit naar een landelijke bijeenkomst later dit jaar. ‘De burgemeester van Amersfoort komt dan voorrijden met een elektrische Kia waar het logo op staat. Dat vind ik supergaaf!’
Op de koffie
Naast vervoersmiddelen prijkt het European City of the Year-beeldmerk ook op een belangrijke brandstof voor ondernemers: koffie. Gijs Jansen, eigenaar van koffiebranderij Little Roastery, heeft ter ere van de prestigieuze titel het product “Keistad Koffie” aan zijn assortiment toegevoegd. Het logo mocht daar uiteraard niet op ontbreken.
Gijs: ‘Ik ben geboren, getogen en als ondernemer begonnen in Amersfoort. Voor mij is de stad dus een belangrijk onderdeel van wie ik ben. Dat geldt voor iedereen die bij Little Roastery is betrokken: iedereen heeft binding met de stad. We durven dus wel te zeggen dat we Amersfoort en haar inwoners goed genoeg kennen om er een passende koffie voor te maken. Net als de stad is “Keistad Koffie” voor een breed publiek ontwikkeld. Het is een mooie, toegankelijke koffie gemaakt van vers gebrande bonen en met smaaktonen van chocolade en noten.’ Binnenkort gaat de jonge ondernemer ter promotie van het eindproduct langs bij bedrijven. Volgens Gijs wordt dat geen grote uitdaging. Zo zegt hij: ‘Ondernemers vinden elkaar erg gemakkelijk in Amersfoort. Ik ben zelf geen onderdeel van een netwerkvereniging, maar daar zijn hier wel veel opties voor. Met mijn werk hoef ik niet per se ergens lid van te zijn: op vrijwel elke werkvloer wordt koffie gedronken. Dat maakt een bezoek ook gemakkelijk ingepland. Daarnaast kunnen bedrijven ook workshops bij Little Roastery volgen. Zo maken ze ook gelijk kennis met onze producten!’
Op de vloer
Het beeldmerk is heus niet alleen op producten te vinden. Ook op de ondergrond bij verschillende etablissementen vind je het terug! Zo heeft directeur-grootaandeelhouder Walrick Halewijn in grand café De Observant een vloersticker geplaatst. Dit was een lokale samenwerking: deze sticker is namelijk gemaakt door het Amersfoortse productiebedrijf Drukmakers.
Het café is overigens niet de enige plek waar je de uitverkiezing van Amersfoort tot ‘Europese stad van het jaar’ terugziet: bij het toeristisch informatiebureau VVV Amersfoort schittert het logo onder andere op het tapijt.
Op veel meer!
Naast fysieke bedrijfsuitingen zijn er ook veel andere manieren waarop het beeldmerk wordt ingezet. Zo vind je het logo terug op diverse websites en heeft Gilde Amersfoort een “European City of the Year”-stadswandeling georganiseerd. Wil je meer te weten komen over waar Amersfoort deze titel aan te danken heeft? Reserveer dan een thematische stadswandeling van het Gilde!