Zoeken
Roy van den Anker

Roy van den Anker helpt ondernemers en managers om hun doelen te bereiken door samen met hun mensen het verschil te maken. Dat doet hij door te trainen op communicatie en samenwerking. Vragen of opmerkingen: [email protected]

Het belang van een vaardige manager

31 juli 2024 (Laatst bijgewerkt op: 31 juli 2024) | 4 minuten lezen

Stel je eens voor. Jouw medewerker Frank rijdt elke dag op zijn bedrijfsfiets naar zijn werk. Jouw onderneming. Bij aankomst praat hij nog even met je bij over de voetbalwedstrijd van gisterenavond. Voordat hij naar zijn moderne werkplek gaat, haalt hij een latte macchiato in de hippe koffiecorner die je voor je medewerkers hebt laten installeren. En voor hij echt aan de slag gaat, checkt hij zijn bankieren-app om te zien dat zijn riante salaris van deze maand alweer vroeg is bijgeschreven.

Als ondernemer heb je het allemaal goed geregeld voor je personeel. Het lijkt niet stuk te kunnen. Totdat er om elf uur een ‘kleine aanvaring’ is tussen Frank en Sandra. En dat is niet de eerste keer. Sinds de uitbreiding van het team een paar maanden geleden zit Sandra eigenlijk niet meer op haar plek. Ondanks haar hoge kwalificaties mist ze regelmatig deadlines, wat haar collega’s in de problemen brengt. Vandaag is Frank weer de dupe. Zat van het steeds oplossen van de problemen die Sandra veroorzaakt, besluit hij het nog één keer te proberen. Voor de vierde keer kaart hij het aan bij afdelingsmanager Erik. Een gedegen vakman die ook ziet dat het niet werkt en daar al vanuit meerdere kanten op is geattendeerd. Met de hand op zijn hart belooft Erik dat hij Sandra erop aan zal spreken.

‘Zorg dat de aansturing gebeurt door iemand die het leuk vindt om mensen te begeleiden en tot hun recht te laten komen’

Na een paar dagen blijkt dat dat aanspreken opnieuw niet adequaat is gebeurd. Er is niets veranderd. Of toch wel: Frank heeft het opgegeven…

Dergelijke scenario’s komen vaker voor dan je denkt. Met alle gevolgen van dien. In het gunstigste geval vertrekt Frank om bij de concurrent te gaan werken. In het slechtste scenario blijft hij, genietend van zijn bedrijfsfiets, tijdig betaald riant salaris en latte macchiato. Hij besluit voortaan alleen nog stipt binnen de overeengekomen uren zijn werk te doen en niet langer de kastanjes voor iemand anders uit het vuur te halen. Dan maar geen vrijmibo om het halen van de teamdoelen te vieren…

De reden dat dit vaak gebeurt, is dat ondernemers en managers vooral goed zijn in hun eigen vakgebied. Ze zijn vakmensen die vanuit enthousiasme voor hun vak ondernemer zijn geworden, of door hun vakinhoudelijke kwaliteiten zijn gepromoveerd tot manager. Maar mensen aansturen is een heel ander vak, een vak dat ze nooit hebben geleerd. Of op zijn hoogst hebben afgekeken van hun eigen manager, die een managementstijl hanteerde die in een oude hiërarchische wereld misschien werkte, maar vandaag de dag niet meer.

Wil je teams wél laten functioneren, dan is een goede bak koffie uiteraard belangrijk. Vergeet echter het fundament niet. Zorg dat de aansturing gebeurt door iemand die het leuk vindt om mensen te begeleiden en tot hun recht te laten komen. Iemand die de vaardigheden hiervoor heeft of wil aanleren omdat hij er plezier in heeft. Geef je personeel die vaardige manager. Dan maak je vandaag de dag pas echt een verschil als werkgever. Die goede koffie krijgen ze overal wel.