Eerst de mens, dan het geld. Zo luidt het credo van SNS. En dat past Bas Pellis als een jas. Hij is nu een jaar actief als zakelijk accountmanager bij SNS in de regio Amersfoort. In die rol begeleidde hij al vele lokale ondernemers bij het oplossen van hun financiële vraagstukken. Mooi moment voor een nadere kennismaking. Een interview over zijn drijfveren, zijn sociale karakter en zijn rol als bruggenbouwer. ‘Ik breng graag mensen samen.’
Even voorstellen: wie hebben we hier tegenover ons?
‘Ik ben Bas Pellis, getrouwd, vader van vier kinderen en woonachtig in het mooie Tilburg. Ik hou van reizen, koken, lekker eten en drinken. Genieten van mijn werk doe ik ook. Elke dag rijd ik met veel plezier naar de regio Amersfoort. Als zakelijk accountmanager bij SNS help ik ondernemers, zowel mkb’ers als zzp’ers, met financiële vraagstukken. Denk aan het verstrekken van zakelijke kredieten, de financiering van een bedrijfspand of -auto en eventueel verzekeringen. Het helpt daarbij dat ik zelf ondernemer ben geweest, ik weet waar ze tegenaan lopen.’
Waar denk jij aan bij het thema fundament?
‘Aan het karakter van onze bank. De mens staat centraal, dat is het fundament onder onze dienstverlening. Wij kijken eerst naar de mens, daarna komen de cijfers pas. Het is belangrijk om een goed beeld te hebben: wie is de ondernemer? Waarom is hij of zij de onderneming gestart? Wat drijft hem of haar? En hoe kan ik diegene helpen? Daarvoor heeft de SNS producten ontwikkeld die goed zijn voor mensen. Het is een maatschappelijk betrokken bank. We geven bijvoorbeeld les op scholen: Eurowijs, noemen we dat.’
Wat is nog meer kenmerkend voor SNS?
‘Wij hebben meer dan 250 fysieke vestigingen in Nederland. Dat maakt ons heel toegankelijk. Waar andere banken zich juist meer terugtrekken, komen wij naar de ondernemer toe. Je hoeft bij ons niet te wachten op een afspraak. Je kunt gewoon een SNS-vestiging binnenlopen en je vraag neerleggen. Als zakelijk accountmanager ben ik altijd bereikbaar voor ondernemers. Je mag me ook ’s avonds of in het weekend bellen of appen. Ik kom zo snel mogelijk bij je langs. Vaak ontstaat er een band. Relaties ga ik aan met het oog op de lange termijn, of je nu goede of minder goede cijfers hebt.’
En dat wordt gewaardeerd?
‘Absoluut. Ik hielp laatst een ondernemer die bij een andere bank twee weken moest wachten op de haalbaarheid van een zakelijk krediet. Hij belde mij op. Ik zei: ik heb alle tijd voor je. Ik ben bij hem langs geweest en trof een heel leuk bedrijf. Ik vertelde wat we voor hem konden doen en welke cijfers we van hem nodig hadden. Hij voelde zich gezien en gehoord. Dat is voor elk mens prettig.’
Wat drijft jou in jouw rol als zakelijk accountmanager bij SNS?
‘Het geeft mij voldoening om zorgen weg te nemen bij de ondernemer. Die worstelt soms met vragen als: kan ik dit pand wel kopen? Kan ik het straks wel herfinancieren? En kan ik mijn personeel nog wel blijven betalen? Als ik die zorgen kan wegnemen en zo voor financiële lucht kan zorgen of dromen van een ondernemer kan verwezenlijken, maakt mij dat blij. Laatst hielp ik een ondernemer die een hoge huur had. Als hij zijn bedrijfspand kon kopen was hij netto een stuk voordeliger uit. Dat hebben we kunnen realiseren. Hij kreeg financiële lucht en kon weer ondernemen. Daar doe ik het voor.’
Wat is jouw beeld van het ondernemersklimaat in de regio Amersfoort?
‘Dit is misschien wel één van de meest ondernemende regio’s van Nederland. Wat ook opvallend is: er zijn veel leuke familiebedrijven gevestigd. Ik merk dat hun maatschappelijke betrokkenheid bij Amersfoort groot is. Andersom is de gemeente ook nauw betrokken bij de bedrijven. Wat ik hier ook leuk vind om te merken: veel ondernemers kennen elkaar en er is veel onderling contact. Natuurlijk runnen ze hun eigen winkel, maar ze staan er niet alleen voor.’
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
‘Als bank willen wij producten ontwikkelen die nog beter aansluiten bij de wensen van de ondernemer. Daar zijn we volop mee bezig. Daarom is het fijn dat ik zoveel ondernemers spreek. In die gesprekken geven ze aan waar ze behoefte aan hebben. Je merkt: als het aan mij ligt help ik nog heel veel ondernemers in deze mooie regio met het oplossen van hun financiële vraagstukken.’