Zoeken

‘Ons doel is om met Sparkles Gifting de customer journey te verlengen’

Sparkles uit Zeist, het onlinebedrijf dat gepersonaliseerde kaarten verzorgt bij grote levensmomenten, nam in 2023 Simply Colors uit Soest over en ging verder onder de naam Sparkles Gifting. Bij gepersonaliseerde kaarten horen immers ook gepersonaliseerde cadeautjes. ‘Wij dachten: als iets succesvol is, dan willen we het heel graag zelf ook kunnen doen.’

Rond lunchtijd is de grote, ronde tafel van de kantine bij Sparkles Gifting in Soest goed gevuld. Het personeel geniet samen van de lunch. ‘Je bent niet alleen collega’s om over werk te praten. Het is ook leuk om bijvoorbeeld even met elkaar het weekend te bespreken’, vertelt managing director Mariëtte van der Vuurst van Sparkles Gifting. ‘Ook introduceerden wij onlangs de vrijdagmiddagborrel. Dan stoppen we om kwart voor vijf en sluiten we gezellig met elkaar de week af.’

Moraal van het verhaal? De cultuur van het zorgen voor je mensen, zodat het aangenaam en leuk is, is één van de belangrijke fundamenten van Sparkles. ‘Dat vinden we heel belangrijk’, zegt mede-eigenaar Sietze van der Wal. ‘Mede daardoor komen we ook regelmatig aan nieuwe medewerkers. Dat gaat via mond-tot-mondreclame. Eens per jaar houden we een groot feest voor al het personeel. Dan mogen ze drie of vier introducees meenemen. Ook daar komt nieuw personeel uit voort. Wij vinden het leuk om aan onze familiaire cultuur te bouwen en mensen te laten meegenieten.’

‘Wij vinden het leuk om aan onze familiaire cultuur te bouwen en mensen te laten meegenieten’

Nieuwe locatie

Voor Sparkles is de locatie in Soest nieuw. Het bedrijf deed al zaken met Simply Colors dat in hetzelfde pand zat. Sinds de overname heeft Sparkles de sleutels en het stuur in handen. Het onlinebedrijf dat gepersonaliseerde kaarten verzorgt bij grote levensmomenten wilde haar horizon verbreden. De kaarten konden al worden gepersonaliseerd met een naam, strikje, lintje of een houten element, maar er was behoefte aan meer mogelijkheden.

‘Wat wij zagen, is dat er rond de levensmomenten nog veel meer omheen zit’, legt Sietze uit. ‘Mensen trouwen en krijgen kinderen. Die gaan uiteindelijk naar school. Maar het is ook elk jaar kerst, Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag. Kortom, allerlei momenten waar je met een gepersonaliseerd cadeautje aandacht aan kunt besteden. Ons doel is om de customer journey te verlengen, dus dat de klant over een langere periode meerdere keren langskomt. Daarom zijn we ook zijn we actief op de B2B-markt waarin we bedrijven helpen met gepersonaliseerde producten voor medewerkers, relaties en klanten. Zoals een cadeautje voor een collega die een baby heeft gekregen, het vieren van secretaressedag of een mooi kerstgeschenk voor medewerkers en relaties.’

Voor Sparkles dé reden om uit te breiden met Sparkles Gifting. Daarin kwam de samenwerking met Simply Colors goed van pas. Vooral op de babymarkt vonden beide partijen elkaar al in een eerder stadium. Sietze: ‘We hadden zo onze eigen ambities. Wij dachten: als je ziet wat de mogelijkheden zijn, dan wil je dat zelf ook kunnen toevoegen en uitvoeren. Dat hebben we gedaan. Simply Colors, Bulbby en Lief.nl zijn de drie labels waarmee we op dit moment actief zijn.’

Mariëtte werkte al acht jaar bij Sparkles op de vestiging in Zeist. Nu is ze eindverantwoordelijke in Soest. ‘In Zeist was ik verantwoordelijk voor alle white labels, dus alle niet-eigen merken die kaarten verkochten op ons platform. Sinds september 2023 heb ik dat langzaam losgelaten en run ik hier de dagelijkse gang van zaken. Hier stuur ik het personeel aan en zorgen we dat alles wat wordt besteld netjes de deur uitgaat. Daarnaast is het mijn taak om te optimaliseren, bijvoorbeeld door processen en het assortiment tegen het licht te houden. Door een nieuwe indeling van het magazijn en de werkvloer is er al meer overzicht ontstaan en ruimte om te groeien.’

Schaalgrootte

In Soest zijn ze druk bezig om met machines te werken die sneller zijn en meer produceren om de schaalgrootte op te voeren. Mariëtte: ‘Iedereen was gewend om te worden aangestuurd. Daardoor was er wat minder verantwoordelijkheidsgevoel en eigen initiatief. We maken er nu veel meer één geheel van door te zorgen dat medewerkers op meerdere stations inzetbaar zijn en ze daar eigen verantwoordelijkheid te geven. We faciliteren onze medewerkers graag in hun ontwikkelingen, waardoor ze met meer plezier naar hun werk gaan.’

De mens is de cruciale factor. Mensen staan niet alleen centraal als het gaat om de leuke, gepersonaliseerde producten in alle soorten en maten rond een geboorte, jubileum, een eerste schooldag of trouwfeest. Ook binnen Sparkles Gifting is er volop aandacht voor de mens. Het bedrijf gunt haar medewerkers de tijd voor een cultuurverandering na de overname. Sietze: ‘Het heeft geen zin om op dag één te zeggen: “en nu gaan we het op onze manier doen”. Je moet iedereen meenemen. Als er iets moeilijk is voor mensen, dan is het wel verandering. Dat heeft gewoon tijd nodig.’

‘Top drie van Europa is ons doel’

Met de overname van Simply Colors en de oprichting van Sparkles Gifting is het bouwwerk van Sparkles nog niet af, zegt mede-eigenaar Sietze van der Wal. ‘Wij willen in de top drie van Europa komen met gepersonaliseerde producten rond de grote levensmomenten. In Europa zitten we bijna in de top tien en in Nederland sowieso in de top drie. In Duitsland hebben we de top drie nog niet bereikt, al hebben we daar een mooie entree gemaakt en groeien we hard. In Frankrijk zijn we sinds kort ook actief en ook in België zijn we één van de marktleiders.

 

www.sparkles.io