Alleen een tevreden klant is niet genoeg
Christiaan Kooloos belichaamt de tweede generatie van Kooloos Zon & Huis. Klantverwachtingen overtreffen is sinds de start van het familiebedrijf in 1989 bijna core business. ‘Een alternatief voor het beste resultaat bestaat voor ons niet.’
In de fraaie showroom van het bedrijf wordt een breed productassortiment gepresenteerd. Zo vallen er onder meer diverse soorten zonweringen, rolluiken en garagedeuren te bewonderen. Maar Kooloos Zon & Huis biedt ook productoplossingen waarmee je extra leefruimte aan het huis of in de tuin kunt creëren, zoals serres, overkappingen en tuinkamers. Begrijpelijk dus dat Christiaan hoopt dat de verwachte uitbreiding van zijn showroom er ook snel zal komen. ‘We willen het pand grondig verbouwen om ons uitgebreide assortiment nóg beter tot zijn recht te laten komen.’
Sinds het begin van Kooloos Zon & Huis slaagt het bedrijf er al in om boven het maaiveld uit te steken. Dat heeft veel te maken met een persoonlijke klantbenadering, legt Christiaan uit. ‘Het begint al met een goed aangeklede offerte. Zo is het bijvoorbeeld een kleine moeite om een A4-knipstaal bij de doekenleverancier op te vragen en die als bijlage bij een offerte voor zonweringen te doen. Zo geef je de klant een mooie aha-erlebnis. Die heeft letterlijk een stukje van het geoffreerde product in handen en weet: dit is het dus!
Prestigieuze opdracht
En het is niet zomaar een willekeurig voorbeeld. Onder meer dit klantvriendelijke gebaar bevestigde voor de Amsterdamse woningbouwvereniging Stadgenoot nog eens extra dat Kooloos Zon & Huis de juiste leverancier was voor een prestigieuze klus. ‘We ontvingen de opdracht om 150 screens te plaatsen op het Amsterdamsch Tehuis voor Arbeiders, het zogenoemde ATVA-gebouw, een rijksmonument. De Welstandscommissie was in samenwerking met de architect vele jaren bezig om de precieze regels te bepalen voor het verantwoord opknappen ervan. Dat wij, een Spakenburgs bedrijfje, grote concurrenten aftroeven en onze screens voor 150 ramen mochten monteren, geeft dan wel een kick.’
Mee- en daarbij vaak out of the box denken, is ook een kracht waarmee Christiaan en zijn collega’s regelmatig de klantverwachtingen overtreffen. ‘Voor een goed advies moet je soms ook los kunnen komen van je eigen commerciële belang. Zo adviseerde ik onlangs een klant naar een verrassende oplossing die helemaal aansloot bij zijn wensen, maar die ons onder de streep wel minder opleverde.’ Dat laatste geeft echter nooit de doorslag, besluit hij. ‘Alleen een tevreden klant is niet genoeg. Een alternatief voor het beste resultaat bestaat voor ons namelijk niet. Dus als we er maar even kans toe zien, proberen we de verwachtingen van onze klanten te overtreffen.’