Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

25 jaar stater in Amersfoort

Stater bestaat 25 jaar, een nieuwe mijlpaal in haar toch al rijke historie. Vanuit thuisbasis Amersfoort heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot de grootste hypothecaire dienstverlener van Nederland en is het tegenwoordig een echte fintech. Verdere internationale groei is het doel, maar de sterke lokale betrokkenheid van Stater bij haar thuisstad blijft. In gesprek met CEO Erwin Dreuning en de Amersfoortse burgemeester Lucas Bolsius over de hechte onderlinge banden en de gezamenlijke ambities voor de toekomst. ‘Stad en Stater kunnen elkaar versterken in de zoektocht naar talent.’ 

Erwin, allereerst: gefeliciteerd met het jubileum van Stater. Wat betekent dat voor jullie organisatie? 

‘Het is bijzonder dat we als organisatie 25 jaar bestaan, dat we al zo lang een enorme marktpropositie hebben, dat we versneld een aantal transformaties hebben doorgemaakt en hebben kunnen meebewegen met de technologische vooruitgang. En wat ik ook bijzonder vind, is dat we als bedrijf met ondertussen een internationale scope Amersfoort als thuisbasis willen behouden. Hier liggen onze roots, deze stad is onderdeel van ons DNA. Eén van onze voormalige directeuren woont op één van de plekken waar een oud kantoor van Stater stond. De wortels zijn stevig, Stater is Amersfoort, punt.’ 

Waarom gedijt Stater zo goed in Amersfoort?

‘Vanaf het eerste moment hebben we goed contact met de gemeente. De mensen die daar werken zijn ondernemersvriendelijk en snappen waar je als ondernemer tegenaan loopt. Ze nemen initiatieven om de samenwerking te verbeteren en schakelen snel. Daarnaast komen veel van onze medewerkers uit de regio Amersfoort, die willen we company pride bezorgen. Dus voor ons heeft Amersfoort heel veel voordelen.’

Meneer Bolsius, hoe belangrijk is Stater als onderneming voor Amersfoort?

‘Dit bedrijf heeft natuurlijk een enorme toegevoegde waarde voor de werkgelegenheid in de stad. Als hier alleen geslapen zou worden, zou de stad niet compleet zijn. Er gaat iets door mijn hoofd heen en dat is dat Stater met de stad meegroeit. Amersfoort is in de afgelopen 25 jaar flink gegroeid en de stad groeit nog steeds, met een groot potentieel van talentvolle jongens en meiden die bij dit bedrijf zouden kunnen werken. We bouwen letterlijk om Stater heen. Het is belangrijk dat mensen in de buurt kunnen werken en voor Stater biedt dat kansen. Want een belangrijke uitdaging van vandaag is: waar haal je je personeel vandaan?’

Dreuning: ‘Absoluut, daarin moeten we elkaar helpen en versterken. Wij doen dat door als aantrekkelijker werkgever bij te dragen aan Amersfoort als aantrekkelijke stad, Amersfoort doet dat door een aantrekkelijk leef- en werkklimaat te creëren.’ 

Bolsius: ‘Maar ook de betrokkenheid van Stater bij de lokale samenleving is groot. Ze sponsort de VathorstRun en heeft jarenlang Matchpoint ondersteund, de stichting die maatschappelijk betrokken ondernemen in Amersfoort faciliteerde. Dat is van belang, want op die manier maak je dingen in de samenleving mogelijk.’

Dreuning: ‘Iets terugdoen voor de gemeente waarin we actief zijn vinden we oprecht belangrijk. Het is voor ons een kleine moeite, maar het kan veel betekenen. Zo doen we ook veel voor en met JINC, een organisatie die jongeren op weg helpt naar werk. We kijken altijd eerst naar Amersfoort, ook als we iets organiseren. Ons jubileumevent voor relaties in september houden we bijvoorbeeld in de Prodentfabriek.’

‘Hier liggen onze roots, deze stad is onderdeel van ons DNA’

Datagedreven

Met 25 vruchtbare jaren op de teller verdient Stater het om in de schijnwerpers te staan. Het bedrijf is de grootste onafhankelijke end-to-end dienstverlener voor de hypothecaire markt in Europa en levert datagedreven hypothecaire diensten -en platformen voor meer dan veertig geldverstrekkers. Consumenten kunnen veilig, snel en probleemloos hun hypotheek afsluiten en zelf beheren door de ondersteuning van Stater. Dat gaat om het complete proces: van oriëntatie op een hypotheek tot en met de beëindiging ervan — en alles verloopt digitaal.

De zoektocht naar talent is een grote uitdaging van deze tijd. Hoe kunnen de gemeente Amersfoort en Stater elkaar daarin versterken?

Bolsius: ‘Het begint met goede opleidingen en stageplaatsen. Maar het is niet altijd makkelijk. Ik weet dat er heel veel talent rondloopt dat we nog onvoldoende bereiken en gebruiken. Jongeren met talenten die nog wel bijgeslepen moeten worden.’ 

Dreuning: ‘Dat geloof ik zeker. In het verleden hebben wij initiatieven ontwikkeld voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ons werk verandert door de digitalisering zo, dat dit ingewikkelder wordt. Maar ik ben ervan overtuigd dat veel talentvolle jongeren met een mbo+-opleiding nog niet zijn gekomen waar ze wel kunnen uitkomen. Daar kan Stater aan bijdragen. Dit gaat me persoonlijk aan het hart. Ik kom uit een achterstandswijk, ben groot geworden in Amsterdam-West, wat we nu een krachtwijk zouden noemen. Ik ben bij Stater terechtgekomen, daar ben ik supertrots op, maar ik merk nog elke dag dat dat niet eenvoudig is. Mijn betrokkenheid bij de groep die het moeilijker heeft is groot. Omdat ik uit ervaring weet dat er in die groep veel talent en mogelijkheden zitten. Dus het is goed om dat als organisatie te faciliteren.’

Bolsius: ‘Wat voor mij heel normaal is, is voor heel veel families niet normaal. Dan is hulp van buiten, motiveren en net die drempel iets lager maken, van groot belang.’

Op naar de volgende kwart eeuw voor Stater in Amersfoort?

Dreuning: ‘Ha, die zal ik niet gaan volmaken. Maar we zijn van plan lang door te gaan en onze groeiambities waar te maken. Stad en Stater kunnen elkaar daarin versterken, zeker op het gebied van talent. Ik heb ook weleens een promovideo opgenomen voor de gemeente Amersfoort, omdat ik oprecht meen dat dit een heel fijne stad is om in te wonen en te werken. Daar ben ik graag ambassadeur van. En met het oog op de toekomst kunnen we elkaar zeker nog meer vinden in samenwerking als het gaat om talent en maatschappelijke betrokkenheid.’

Bolsius: ‘Dit stimuleert mij weer om verder na te denken over hoe we vanuit deze samenwerking jongeren kunnen bereiken.’

Dreuning: ‘Dat is voor ons echt cruciaal. We worden best weleens benaderd door onderwijsinstanties uit andere delen van het land, maar het liefst doe ik in het in Amersfoort, dus laten we elkaar vooral blijven vinden.’

 

Meer weten over Stichting Citymarketing Amersfoort?
Bekijk de website via www.citymarketingamersfoort.nl

 

InterviewCommunicatie & MediaMarketingEemvallei