fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Bedrijfsfinanciering nodig? ‘Er leiden meerdere wegen naar Rome’

Wie binnenloopt bij De Bruijn Adviesgroep, weet één ding zeker: je wordt er nooit over het hoofd gezien. Het bureau in de binnenstad van Woerden zet dagelijks de deur open voor elke particulier en ondernemer die hulp nodig heeft bij onder andere verzekeringen, hypotheken en (bedrijfs)financieringen. Dat doen ze allemaal met de menselijke maat voorop.

Het bureau is als het ware een financieel centrum. Hypotheken, verzekeringen, de RegioBank, bedrijfsfinanciering en administratie zijn allemaal onder één dak te vinden. Als ondernemer kun je zodoende voor al je financiële zaken terecht bij één partij, een echte Woerdense partij bovendien. De Bruijn Adviesgroep is veertig jaar geleden opgezet door Jaap de Bruijn, inmiddels 71 jaar, die mkb-ondernemers op weg wilde helpen met advies over verzekeringen, hypotheken en belastingen. Tien jaar geleden deed hij een deel van zijn bedrijf (hypotheken en verzekeringen) over aan Ronald de Bondt en Marco Spijker, die inmiddels beiden al ruim twintig jaar bij het bedrijf werken als respectievelijk financieel adviseur en verzekeringsadviseur. ‘Bedrijfsfinancieringen is een uit de hand gelopen hobby geworden’, vertelt Jaap. ‘Veel oude klanten kwamen weer bij me terug en inmiddels is het klantenbestand weer aardig vol geraakt.’ Ronald: ‘Bedrijfsfinancieringen is daarmee ook een substantieel onderdeel geworden van onze organisatie.’

Breed spectrum

Jaap: ‘Bedrijfsfinancieringen is een aparte tak van sport, heel anders dan het verstrekken van een particuliere hypotheek. De voorwaarden zijn strenger en het is heel breed; het gaat van een krediet van 15.000 euro voor de aanschaf van een auto tot miljoenen voor de bouw van een nieuwe fabriek. Je hebt daarnaast veel meer kanalen en partijen waar je terecht kunt voor je financiering, in plaats van alleen een bank. Er zijn diverse constructies te bedenken.’  Jaap houdt dan ook niet van het woordje “nee”.  ‘Een ondernemer krijgt bij een bank heel vaak nee te horen als hij aanklopt voor een financiering. Daar leggen wij ons niet zomaar bij neer. Ik vind het een uitdaging om te kijken hoe het wél kan. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Dus het kan zijn dat we uitkomen bij een particuliere financierder of dat we, als krediet niet lukt, wel een debiteurenfinanciering regelen bijvoorbeeld. Daar is een ondernemer soms ook al mee geholpen.’

Kortom, het belang van de ondernemer staat voorop. ‘Ik ben zelf al meer dan vijftig jaar ondernemer en heb altijd gekeken: wat heeft de klant nodig? Ik kijk niet naar de provisiebaten en eigen inkomen, maar naar waar de klant optimaal van profiteert. Dat klinkt als een prachtig, vroom verhaal, maar het is echt zo. Toen ik nog verzekeringen deed, heb ik bijvoorbeeld nooit een begrafenisverzekering geadviseerd, omdat ik vond dat niemand daar écht wat aan had.’ Marco beaamt deze visie: ‘We adviseren klanten niets wat we niet voor onszelf zouden willen regelen.’

‘Je doet hier geen financieringsaanvraag via de website; je spreekt gewoon met één van ons’

Eerlijk en transparant

Eerlijkheid is daarom ontzettend belangrijk bij De Bruijn Adviesgroep. ‘Als we in het vooronderzoek zien dat een aanvraag kansloos is, bijvoorbeeld door een BKR-registratie, dan houdt het op en zullen we daar ook duidelijk in zijn. Een traject van bedrijfsfinanciering duurt al gauw zo’n honderd uur, dus daar gaan we niet aan beginnen als we weten dat het niet de gewenste uitkomst gaat hebben. We gaan iemand ook niet onnodig op kosten jagen.’ ‘Dat is denk ik ook één van de belangrijkste dingen die we van Jaap leren’, aldus Ronald. ‘Om aan de voordeur al te kunnen zien hoe het in elkaar zit. Een ondernemer kan wel denken: ik heb zoveel winst, maar als je bijvoorbeeld meer uitgeeft dan je winst is, dan krijg je een negatief eindvermogen. Dat proberen we iemand te laten inzien. Het menselijke gesprek is daarbij belangrijk. Je doet hier geen financieringsaanvraag via de website, maar je spreekt gewoon met één van ons. Je kunt je vraag altijd open en eerlijk bij ons neerleggen en ook snel een antwoord verwachten. Voor ons is één ding uit den boze: de klant op een antwoord laten wachten. Ook al komen we er op dat moment niet direct aan toe, we laten in elk geval iets weten.’

Totaalklanten

Zakelijke klanten van De Bruijn Adviesgroep variëren van de lokale notenboer tot grote miljoenenbedrijven. ‘We zien vaak dat als ze bij ons een bedrijfsfinanciering doen, ze ook doorstromen naar de verzekeringen en ook hier naar de RegioBank gaan’, aldus Marco. ‘Dat soort “totaalklanten” hebben we graag, omdat je daar een vertrouwensband mee op kunt bouwen. We willen het liefst dat ze ons bellen bij welke financiële beslissing dan ook. Daar is wederzijds vertrouwen voor nodig. Wij krijgen het vertrouwen om inzicht te krijgen in alle financiën en andersom geven wij het vertrouwen dat we als mensen met elkaar omgaan. Een kort advies over de telefoon gaan we echt niet door factureren. Je trekt samen op en uiteindelijk telt alleen wat belangrijk is voor de klant. Als financiering bij de RegioBank het beste is, dan doen we dat. Lukt het niet regulier, dan kijken we welke mogelijkheden er nog meer zijn.’

Marco sluit af: ‘De komende jaren komen er kansen voor bedrijven als die van ons: een gedegen financieel centrum met een toegankelijke locatie in de binnenstad, waar je gewoon binnen kunt lopen of die je kunt bellen. Grootbanken hebben de afgelopen tijd een terugtrekkende beweging gemaakt en blijven dat waarschijnlijk nog doen, maar zullen ons uiteindelijk weer nodig hebben als tussenpersoon. Juist omdat wij weten wat er bij mensen speelt en hen op heel veel vlakken kunnen ondersteunen. Ik zie het zo: je kunt vlees kopen in de supermarkt of bij de slager. Bij de slager krijg je beter vlees en advies over hoe je het moet bereiden, zodat jij de beste maaltijd op tafel kunt zetten. Wij zijn die slager.’

 

www.debruijnadviesgroep.nl

CoverstoryDienstverleningWoerden