fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Mark Pot is de vijfde generatie bij POT Verhuizingen/Logistiek en sinds 2016 directeur/eigenaar van het familiebedrijf. Mark is als ondernemer gefocust op innovatie en kwaliteit en altijd op zoek naar verbinding. Mark won in 2020 de Gouden Parel regio Amersfoort en de regionale Parel.
POT Verhuizingen/Logistiek

Bloeien of bloeden?

14 april 2022 | 2 minuten lezen

Yes, het is weer tijd om te groeien! Na maanden van omzetdaling en coronapijn gaan veel bedrijven weer op volle kracht vooruit. Een bijzondere ontwikkeling. Zeker ook omdat dit voor veel bedrijven met een ‘big-bang’ komt. Van op halve kracht werken naar volle bak uren draaien. Dat groeien niet alleen een feestje is, daar komen veel bedrijven nu achter. Vooropgesteld mogen we uiteraard ontzettend blij zijn dat de omzet in veel gevallen terugkomt, maar het is een feit dat deze transitie ook veel oplettendheid vraagt en pijn kan doen. Groei is alleen goed voor je bedrijf als je de groei aan kunt. Gaat je bedrijf van de groei bloeden of bloeien?

De (groei)uitdagingen zijn niet mals op dit moment. Ondernemers hebben te maken met enorme kostenstijgingen (energie, brandstof, enzovoorts) met personeelstekorten en met oude verliezen die goedgemaakt moeten worden. Het is heel verleidelijk om overal ja op te zeggen omdat je wil of moet groeien, maar er is ergens een omslagpunt. Ik geloof er heilig in dat het succes van je bedrijf wordt bepaald door je medewerkerstevredenheid en uiteindelijk de kwaliteit van de dienst of het product. Je kan wel veel verkopen, maar wat nou als je dat niet aankunt? Dan val je veel dieper weg dan in het geval van een gecontroleerde groei. 

‘De klant- en medewerkerstevredenheid is de fundering onder je bedrijf en gaat boven snelle omzet’

Tuurlijk is dat lastig. Wat veel bedrijven weleens vergeten is dat je altijd nee kan zeggen tegen een aanvraag. Als je toch voor ja kiest terwijl je niet kan leveren gaat dit ten koste van je mensen en/of de kwaliteit van je product. Dan ben je verder van huis. Wij kiezen er in ons bedrijf heel bewust voor om op dagniveau nee te zeggen als we niet meer de juiste kwaliteit kunnen leveren, zelfs als de betreffende week of maand achterloopt en zelfs als er een mooie nieuwe klant belt. De klant- en medewerkerstevredenheid is de fundering onder je bedrijf en gaat boven snelle omzet. Blije en gelukkige collega’s zijn de allerbeste langetermijnstrategie.

Ik wens alle ondernemers een hoop beheersbare groei toe.

Eemvallei