fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Bloemen zijn zó’n goed communicatiemiddel’

Bloemenboutique Nicole in Montfoort is in de eerste plaats een grote, prachtige bloemenwinkel. Maar achter de onderneming van Nicole en Tonnie Albertema gaat meer schuil. De actieve ondernemers hebben nog drie vestigingen in Bunnik, Utrecht en Nieuwegein en zijn zeer actief op de zakelijke markt met een tweede tak: Business Bloemisten Nederland. Bloemenboutique Nicole verzorgt sinds kort ook de aankleding bij de evenementen van OnderNamen Lekstroom en Utrecht.

De liefde voor bloemen kreeg Nicole als kind al mee. ‘Mijn ouders openden 45 jaar geleden een bloemenwinkel. Bloemen hebben zodoende altijd mijn interesse gehad. Na mijn opleiding opende ik een winkel in Utrecht, na een tijd ging ik naar een groter filiaal en breidde ik uit met nog twee vestigingen. Toen mijn ouders twee jaar geleden met hun bloemenwinkel in Montfoort stopten, hebben wij een Bloemenboutique Nicole geopend aan de Vrouwenhuisstraat.’

Daar waar de focus eerst vrijwel uitsluitend op de particuliere markt lag, is Bloemenboutique Nicole zich de laatste jaren steeds meer gaan toeleggen op bedrijven en evenementenaankleding. Daarvoor werd de tak Business Bloemisten Nederland opgezet.  ‘In de particuliere markt hebben bloemen het altijd goed gedaan als cadeau of bedankje, maar die trend heeft zich doorgezet naar de bedrijfsmatige tak’, aldus Nicole. ‘Logisch, want bloemen zijn wat mij betreft één van de beste communicatiemiddelen. Het is een klein gebaar, maar doet zoveel. Niet alleen bij goede momenten, zoals een jubileum, maar ook bij minder goede, zoals een burn-out. Ik zeg altijd: los eerst het probleem op, maar stuur daarna nog een boeket bloemen. Het laat zien dat je het echt meent.’

Dat Nicole en Tonnie in het zakelijke gat zijn gesprongen, zet zoden aan de dijk. Business Bloemisten Nederland heeft inmiddels veel zakelijke klanten die een abonnement bij hen hebben om de werkplek op te fleuren met bloemen of die regelmatig wat bestellen. Ook worden ze ingeschakeld voor diverse (zakelijke) evenementen. ‘We plukken inmiddels de vruchten van de grootte van ons bedrijf. Doordat we meerdere vestigingen hebben, hebben we een heel sterk en divers team. We zijn daardoor behoorlijk flexibel en kunnen bovendien groter inkopen, waardoor we ook nog betaalbaar zijn. Ik heb in al die jaren nog nooit het gevoel gehad dat we iets niet voor elkaar konden krijgen.’

Hoewel Nicole stiekem nog heel graag zelf in de winkel staat om bloemen te schikken, is ze meestal te druk met ondernemen. ‘Ik ben altijd met het bedrijf bezig, op zoek naar kansen en mogelijkheden. Mijn man doet de inkoop en onze kinderen vinden het ondernemerschap ook interessant. Zodoende sparren we er veel samen over en zijn we constant in beweging. We zijn nu bijvoorbeeld volop bezig met duurzaamheid. 95 procent van de bloemen wordt duurzaam ingekocht en we zijn ingesprongen op de groeiende vraag naar zijden bloemen. Zijden bloemen gaan een kwartaal mee, wat het duurzamer maakt en ze zijn daardoor gewild in de zakelijke markt. Klanten huren een seizoensarrangement. Daarnaast ondernemen we zoveel mogelijk maatschappelijk verantwoord. We hebben bijvoorbeeld een samenwerking met JINC en instanties vragen ons ook wel eens om hulp. Dat kost tijd en energie, maar ik vind het heel belangrijk. Het leert je om anders naar mensen en je onderneming te kijken.’

‘We kleden de hele hut aan en je mag alles pakken wat je mooi vindt. Het zijn altijd hele gezellige avonden’

Kerst

Hoewel de zon ten tijden van dit interview nog volop schijnt en de temperaturen nog boven de twintig graden uitkomen, zullen de winkels van Nicole binnenkort al naar kerstsferen worden omgebouwd. Ook dan wordt ingezet op de zakelijke klant. ‘We horen vaak dat werknemers het leuk vinden om een kerstboeket of kerstarrangement bij of ter vervanging van het traditionele kerstpakket te krijgen. Zo’n kerststuk gaat een aantal weken mee, dus er wordt als werkgever toch steeds even aan je gedacht. De toastjes uit een kerstpakket belanden vaak snel in een kast, maar hier hebben je werknemers tot en met kerst plezier van. Daarnaast gaan we binnenkort ook weer van start met onze kerstworkshops voor bedrijven, dat doen we in een speciale ruimte achterin de winkel in Montfoort. We kunnen er vijftig mensen per keer kwijt. Het is een concept dat we de afgelopen jaren steeds verder hebben uitgebreid en waar we veel enthousiaste reacties op krijgen. We kleden de hele hut aan en je mag alles pakken wat je mooi vindt. Het zijn altijd hele gezellige avonden.’

Paarden

Nicole vindt dat ze een droombaan heeft, al kijkt ze ook wel eens verder dan bloemen. ‘Ik heb een grote liefde voor paarden, we hebben ze thuis, en daar heb ik altijd graag iets mee willen doen. Omdat ik ook echt een mensen-mens ben, heb ik besloten om een opleiding te volgen: Equine Assisted Coaching. Dit is een opleiding tot coach waarbij een ervaringsgerichte en oplossingsgerichte methode gebruikt wordt met behulp van de paarden. Mijn doelgroep zal met name bestaan uit ondernemers en sporters, maar ook iedereen die een persoonlijke ontwikkelreis wil maken is straks welkom. Voorlopig word ik ook nog heel gelukkig van onze bloemenbusiness. Om in de belevingswereld van mensen te komen en samen tot een mooi eindproduct te komen, of dat nou een trouw- of rouwboeket, of iets daartussen in is, dat is heel dankbaar werk.’

www.bloemenboutiquenicole.nl

OntwikkelingenGroothandelLand- tuinbouw (groothandel)Utrecht