Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Buitenplaats Kameryck in volle vaart vooruit

‘Een jaar met een lach en een traan’

2019: Verbouwing klaar. De Gouden Parel Woerden gewonnen. De agenda stroomt vol. Iedereen in de startblokken voor een fantastisch nieuw jaar. 2020: corona. Agenda leeg. Compagnon Hans Voorn overlijdt. Opnieuw een lockdown. Ook in de eerste maanden van 2021 blijven de deuren gesloten en is er weinig perspectief. Gelukkig is daar inmiddels verandering in gekomen. Hoe gaat het nu met Buitenplaats Kameryck?

Dat vroegen we aan algemeen directeur Mark Haagen. Hij vertelt: ‘Ik verbaas me erover hoe snel de business weer opstart. We zijn in korte tijd van helemaal niets naar een overspannen markt gegaan. De impact van de coronapersconferenties op onze organisatie is enorm. Als er extra maatregelen aangekondigd worden, loopt de agenda leeg. Zodra er weer meer mag, staat de telefoon roodgloeiend. Het aantal aanvragen is op het moment bizar hoog. Ruimte en personeel zijn onze schaarsten.’

Veel publiciteit
Klanten zijn Buitenplaats Kameryck dus niet vergeten. Hoe komt dat? ‘Ik denk dat het belangrijk is dat je continu onder de aandacht blijft. We hebben veel publiciteit gehad met alles wat we hebben ondernomen. RTV Utrecht maakte bijvoorbeeld een nieuwsitem over onze Stamppotten Drive Tru. In de Telegraaf stond een artikel over onze kerstpakketten-
actie. En voor het Midzomer Theater was ook veel belangstelling. Daarbij zijn we zelf actief gebleven op sociale media. Als het slecht met je gaat, moet je juist meer aan marketing doen. Dan blijf je de concurrent voor.’

Beste jongetje van de klas
Echter, met publiciteit alleen kom je er niet. ‘We hebben een gevestigde naam opgebouwd met een team waarbij gastvrijheid op één staat. Ook hebben we geen concessies gedaan in het onderhoud van ons terrein. De totaalbeleving is belangrijk. De combinatie van hospitality en uitstraling werpt zijn vruchten af. Daar komt bij dat we een buitenlocatie zijn met een centrale ligging en 350 gratis parkeerplaatsen.’ 

Buitenplaats Kameryck is onlangs voor het derde opeenvolgende jaar uitgeroepen tot de beste XL congreslocatie (tot vijfhonderd personen) van de provincie Utrecht. De prijs is te danken aan reviews van gasten bij het onafhankelijke MeetingReview. ‘Het mooiste vind ik dat het geen juryprijs is of iets waar je op kan stemmen. Deze prijs voor de derde keer winnen, maakt me trots. Zeker na een jaar als deze. Het laat zien dat we het goed doen. Als je een negen wil zijn, dan moet je daarin investeren en zorgen dat alles klopt. Als bedrijf willen we het beste jongetje van de klas zijn.’

 

‘We gingen van helemaal niets naar een overspannen markt’

Consolideren
Mark is positief gestemd, maar plaatst wel een kanttekening: ‘We zijn er natuurlijk nog lang niet. We hebben enorme kosten gemaakt zonder dat daar omzet tegenover staat. Het is fijn dat we nu even kunnen consolideren. Gas geven op wat we al doen en waar we goed in zijn. De grootste uitdaging is de personele bezetting. We konden altijd goed aan personeel komen. Het is prettig werken bij ons, in een goede sfeer en de medewerkers leren wat. Personeel bleef vaak lang hangen en het natuurlijke verloop vingen we op met broertjes en zusjes en vrienden en vriendinnen. Nu heb je al anderhalf jaar haast geen contact meer met de doelgroep en is de aanwas verdampt. Tegelijkertijd wil je je vaste mensen niet enorm veel uren laten maken. Het is belangrijk om het leuk te houden. Het voelt als een familiebedrijf zonder dat we familie van elkaar zijn. Met korte lijntjes en veel oog voor elkaar. Deze cultuur willen we ook uitstralen naar onze gasten.’

Niet stilstaan
Dat Buitenplaats Kameryck consolideert, betekent niet dat ze stilstaan. ‘Dat is nooit een goed uitgangspunt. Zo zijn we nu druk met de aanleg van het blotevoetenpad. Een spannende route van twee kilometer, dwars door de weilanden van het Groene Hart. Deze activiteit voegen we komend jaar toe aan ons assortiment. Ook pakken we de plannen weer op voor een pannenkoekenrestaurant bij de kinderboerderij.’

Tegelijkertijd zijn er het afgelopen jaar blijvende initiatieven ontstaan. Zo worden de coronaproof flexwerkplekken – de WerkHuysjes – ingezet als break-out ruimtes bij vergaderingen en congressen. De Zuid-Afrikaanse buitenbraai is in een stroomversnelling gekomen en niet meer weg te denken uit de mogelijkheden van restaurant ‘t Ryck. En het Midzomer Theater blijft in het programma. ‘Ook de tweede editie was succesvol. Mensen vinden het erg leuk om erbij te zijn.’

Werkvreugde
Genoeg over het bedrijf. Wat heeft deze periode met Mark gedaan als mens en ondernemer? ‘Het waren moeilijke tijden. Er waren zoveel factoren die je niet meer in de hand had, dat je even de levensvreugde miste. Die komt nu weer terug. Met het grote verschil dat ik het nu zonder Hans moet doen. Dat is een hard gelag. Maar ik heb gelukkig genoeg hulp. De afgelopen tijd heeft me ook positief veranderd. Tegenslagen ervaar ik niet meer zo heftig. Ik maak me minder druk en draag dat ook beter uit naar mijn personeel. De werkvreugde van het hele team vind ik zeker zo belangrijk als winstmaximalisatie.’

InterviewHoreca & RecreatieRestaurant/ barCateringEventsRecreatieWoerden