Burnex blijft voorsorteren op de toekomst
Soms ontmoet je van die ondernemers en dan weet je, dat zit goed. Bij Richard Ruinard, directeur bij Burnex Group was dat niet meteen het geval. We ontmoetten hem op zijn vestiging in IJsselstein waar hij met bebloede hand de deur open doet: ‘Je bent net te laat, of althans, net op tijd’, vertelt hij aan onze redacteur. ‘Ik wilde een nieuwe oven klaarzetten voor de foto straks, maar in de haast liet ik hem uit mijn handen vallen.’ Geen nieuwe ovens dus, in de wintereditie van dit magazine met als thema “vanuit het hart”. Wel een verhaal van een ondernemer waarvan het servicegerichte bloed niet alleen over zijn handen stroomt, maar vooral door zijn hart.
Al 32 jaar is Richard betrokken bij Burnex. De eerste jaren onder zijn vaders vleugels, maar inmiddels meerdere decennia als directeur. Niet alleen het enthousiasme van OnderNamen, dat Burnex graag weer eens in het blad ziet verschijnen, maakt dat jij nu dit artikel leest. Burnex heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten. Sterker nog, er is vanuit een sterke visie voorgesorteerd op de toekomst. Vanuit de gedachte “heb je de mensen, dan heb je het werk” is in de coronaperiode juist geïnvesteerd in mensen. Terwijl mensen hem voor gek verklaarden opende Richard zelfs een eigen opleidingscentrum. Met als resultaat op dit moment geen personeelstekort, maar een bewust overschot. Opnieuw staat het bedrijf aan de vooravond van een grote transitie. Dit keer niet intern, door in onzekere tijden juist te investeren in mensen, maar extern. Want Burnex gaat een nieuwe markt op. Die van de horeca welteverstaan.
ALLE BAKKERS KENNEN BURNEX
Voor hen die Burnex nog niét kennen; dit van origine ontwerp- en verkoopbedrijf in ovenbranders heeft zich sinds het aantreden van Richard Ruinard als directeur gericht op het installeren, onderhouden en servicen van HEIN ovens en koeltechniek voor de bakkersbranche in Nederland en België. Van de kleinste bakker in het dorp tot de grootste ambachtelijke bakker van Nederland of België; ze zijn allemaal klant bij Burnex Europe.
SERVICE IN HET DNA
Conculega’s van Burnex zijn er zeker maar, zoals Richard het zegt: ‘Er is er niet één die het op deze schaal doet zoals wij. Veel conculega’s zijn van origine verkooporganisaties die het onderhoud erbij zijn gaan doen. Bij ons is dat precies andersom. Tot drie jaar terug verkochten wij zelfs geen bakkerijapparatuur. Juist die service zit bij ons in het DNA. Er heerst hier een ander soort mentaliteit, een ander soort betrokkenheid. Wij onderscheiden ons met onze service en doen dat ook alleen voor de bakkersbranche. Een technische installatie voor een slager heeft nu eenmaal andere eisen. Met 25 monteurs vanuit Nederland en de dependance in België zitten we iedere dag op de weg. Klanten kunnen 24/7 bij ons terecht. Dat is in onze branche uniek. Niet alleen ik maar echt iedereen heeft de service op zo’n hoog niveau staan. Dat is echt te gek. Soms zelfs té gek. Met name bij onze nieuwe klanten, merk je dat zij service op dit niveau helemaal niet gewend zijn.’
VAN BAKKER NAAR BISTRO EN BRASSERIE
Met het bedienen van een nieuwe markt sorteert Burnex wederom voor op de toekomst. Richard: ‘Sinds de verhoging van de gas- en graanprijzen zijn er veel lokale bakkerijen gesloten. Maar de vraag naar brood blijft. Hierdoor worden middelgrote bakkerijen groter, die gaan met hun tijd mee en worden gemoderniseerd. De traditionele bakker uit het dorp verdwijnt, maar er komt een nieuw type bakker voor terug: de bakker met horecafaciliteiten. Die moet zich onderscheiden van de supermarkt. In kwaliteit, assortiment en diversiteit. In dit soort zaken vind je naast brood ook andere horeca. Dit is de bakker met een koffiezaak, ijssalon, lunchroom of chocolaterie erbij. Zonder bakkerij achter de winkel, maar met een extra locatie op een nabijgelegen industrieterrein. Als je hier een warm broodje haalt, dan wil je dat warm meenemen of meteen opeten. Omloopsnelheid is hierin van belang en die gaat met onze apparatuur omhoog. Binnen een minuut heb je daarmee een warm broodje waarbij je een tosti en een saucijzenbroodje gelijktijdig in dezelfde oven kunt opwarmen met aparte bakprogramma’s, op een beperkte ruimte. Winkels hoeven daarvoor niet uit te breiden. Zo kun je op een slimme manier een vers product verkopen.’
TOTAALLEVERANCIER
Richard vervolgt: ‘In dit soort zaken is een ander type oven en apparatuur nodig die je in niets kunt vergelijken met het “grote werk” dat we van oudsher deden en blijven doen. Maar de kennis, ervaring, én het productaanbod is in huis om deze zaken meer dan goed te kunnen servicen. Het is voor ons een logische volgende stap, omdat het in het verlengde ligt van wat we doen. Voor onze klanten zijn wij totaalleverancier in alle techniek die bij een nieuwe zaak of verbouwing komt kijken. Van kleine ovens en vitrines tot aan slagroommachines en verkoopdisplays. Vanuit serviceoogpunt geven we zelfs vrijblijvend advies over de inrichting en logistiek van werkprocessen. We zijn een service- én verkooporganisatie. Dat maakt het voor winkeliers heel interessant.’