Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Business is a serious sport’

Als we in Woerden kennismaken met Jeroen van Zwienen, commercieel directeur van IDB Groep, wordt één ding direct duidelijk: ambitie, ervaring en gezelligheid zijn elke dag zijn drijfveren, zowel zakelijk als privé. Sport, met name de wielersport, loopt hier als een rode draad doorheen. 

Zo stapte hij afgelopen september met dertig relaties op de fiets. Onder leiding van voormalig wielerprof Erik Dekker reden ze een ronde van negentig kilometer door het Groene Hart, om af te sluiten met een hapje en drankje bij het kantoor van IDB Groep in Woerden. Het is een initiatief dat helemaal past bij de plannen van Jeroen, én bij zijn persoonlijke passie.  

Jeroen kwam in maart 2021 opnieuw aan boord bij IDB Groep, nadat hij er in 2012 vertrok. ‘Na een kleine vier jaar IDB voelde het toen goed om ervaring op te gaan doen bij andere bedrijven. Ik heb vervolgens tien jaar lang voor corporate organisaties gewerkt, allemaal in commerciële directies. Ik had het naar mijn zin en leerde er veel, maar ik miste wel het familiaire aspect en het gevoel direct aan het stuur te zitten. Natuurlijk miste ik het fietsen ook; de afstand tot mijn werk was daar te groot voor.’

Douchen op kantoor

Toen was daar ineens het aanbod van de directie van IDB Groep om terug te komen. ‘IDB Groep was toe aan een volgende professionaliseringsslag. Ze wilden de kwaliteit van het bedrijf verbeteren en de eigen processen en aansturing optimaliseren. Hoe kunnen we nog beter aansluiten op de behoeften van klanten, hoe kunnen we ons aan zowel de technische als aan de business-
kant versterken? Dat waren vraagstukken waar ik de afgelopen jaren veel over heb geleerd en graag mee aan de slag wilde. Toen ze me ook nog gingen paaien met het feit dat ik weer fietsend naar mijn werk kon en ze op kantoor zelfs een douche hadden laten installeren, was ik overtuigd, ha ha.’

‘Je hoeft niet altijd een wereldrecord te halen, maar ga wel voor het hoogst haalbare’

Hoofd leegmaken

Inmiddels heeft hij zijn plekje in Woerden weer helemaal gevonden en pakt hij twee keer per week de fiets vanaf zijn huis in Lekkerkerk. Een tocht van zo’n vijf kwartier. ‘Ik vind het heerlijk om, met name na het werk, mijn hoofd leeg te maken. Fietsen is voor mij echt een uitlaatklep, het zorgt ervoor dat ik scherp ben op werk en thuis ook nog een leuk persoon ben. Ik hou bovendien van duursport, ik heb veel triatlons gedaan. Tijdens het fietsen zie je veel van de omgeving en het levert vaak hele verrassende ontmoetingen op. Zo raakte ik laatst met een andere fietser aan de praat, die ik inhaalde. Een vijftiger, net als ik, en ondernemer. We zijn een heel stuk met elkaar op gefietst en hij vertelde me ondertussen zijn hele levensverhaal. Dat is het vaak met fietsen: het maakt niet uit wie er op die fiets zit, je hebt meteen een verbinding met elkaar omdat je dezelfde passie hebt.’

Juist vanwege het zoeken van die verbinding, opperde Jeroen het idee van een wielerevent bij IDB Groep. ‘Ik heb het niet gedaan met de intentie om iedereen hier klant te maken. Ik zag het meer als netwerkevent, waarbij deelnemers met elkaar konden praten en van elkaar konden leren. Het is leuk als ze daarna weten wat IDB doet, maar het ging me echt om de verbinding.’ Dat is volgens Jeroen goed gelukt. ‘We kijken terug op een hele succesvolle en mooie dag. Dat bleek ook wel uit de reacties van de deelnemers na afloop: “topdag”, “het was van A tot Z top geregeld”, “zeer geslaagde fietstocht” en “een heel leuk netwerkevent”.’

Volgend jaar weer?

Of er volgend jaar weer een soortgelijk fietsevent komt? Dat weet Jeroen nog niet, maar het smaakt naar meer. ‘Ik denk dat het heel goed past bij IDB. Wij zijn altijd op zoek naar partnerships en klantbinding. We beginnen in onze gesprekken niet gelijk over onze tool en techniek maar eerst bij het begrijpen van de krantvraag. Dan heb je de juiste beleving te pakken en kun je over oplossingen praten. We willen zoveel mogelijk van meerwaarde zijn en daarvoor moeten we onze klanten goed kennen. We hebben inmiddels al 35 jaar ervaring en gaan altijd tot het uiterste voor onze klanten. Dat is ook weer een parallel met fietsen: ik denk dat je altijd de lat hoog moet leggen en het beste uit jezelf en de situatie moet halen. Dat hoeft niet altijd een wereldrecord te zijn, maar probeer wel het hoogst haalbare te halen, zonder dat het ongezond wordt. Iedereen binnen ons team moet het naar zijn zin hebben en goed gefaciliteerd worden om zo prettig mogelijk te werken, maar ze moeten ook net dat stapje extra voor onze klanten zetten. En je moet goed aanvoelen wat voor wedstrijd het is. Om nog maar even af te sluiten in fietstermen: soms moet je een sprintje trekken om de concurrentie voor te blijven maar soms moet je ook even uit de wind zitten.’ 

 

Website

idbgroep.nl

InterviewOntwikkelingenIT & ICTICT/ ITWoerden