fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Chocolaterie Zuccotto nu ook online en per post

Bij Chocolaterie Zuccotto hebben ze de sluiting vanwege de coronamaatregelen omgezet in kansen. Ze ontwikkelden een unieke IJsselsteinse chocoladereep, een chocoladetroostpakket en zelfs een chocoladewebshop. ‘Chocola per post? Dat kan prima!’
‘Misschien moeten we wat vaker omdenken’

Aan de Benschopperstraat zit de chocolaterie met atelier en chocoladebar van Peter en Nicoline van der Griend en hun jongste zoon Mickel. De winkel is gewoon open, maar in de bar staan de tafels en stoelen opgestapeld. Daar zijn dit jaar nauwelijks gasten geweest. Peter: ‘Normaal gesproken is het hier elke dag druk en gezellig. Mensen drinken en eten wat lekkers en kijken door de glazen wand naar ons chocoladeatelier waar we onze chocola vers bereiden. Vervolgens lopen ze vaak nieuwsgierig door naar de winkel.’ Om mensen toch te blijven verleiden voor hun chocola, hebben ze een aantal nieuwe producten ontwikkeld. Peter laat trots de chocoladereep IJsselstein zien, een handgemaakte reep met daarop de “skyline van IJsselstein”. Het zijn de silhouetten van de Hervormde Kerk, de kasteeltoren, het oude raadhuis, twee historische pandjes, natuurlijk de zendmast, de molen De Windotter en de Sint Nicolaasbasiliek. ‘We wilden mensen de mogelijkheid geven om voor een klein bedrag iets persoonlijks naar elkaar te kunnen versturen. De reep kan als luxe pakket verstuurd worden. In een mooi zwart doosje, met daarin ook een bonbon met het wapen van IJsselstein. Voor € 9,95 versturen we het door heel Nederland.’ In de afgelopen maanden zijn al tientallen repen per post verstuurd. ‘Ze worden driftig besteld.’

‘We ontdekten dat een webshop prima werkt voor ons’
Steunpakket
Ook nieuw in het assortiment: de Zuccotto chocoladegiftbox. Een kartonnen doos gevuld met allerlei soorten chocolade en bonbons en een zakje verse thee. Er is een chocolade steunpakket, een pakket voor de feestdagen, een chocoladeproeverij en ook een workshoppakket om thuis zelf chocola te maken. ‘Er zit standaard een aantal producten in de box, maar op verzoek passen we dit aan.’ Peter moest wel even over een spreekwoordelijke drempel stappen om zijn geliefde chocola per post te versturen. ‘We maken veel luxe producten, die kan je niet zomaar opsturen. Maar we moesten op een andere manier gaan denken. We hebben bedrijven uit de regio gevraagd om een veilige verpakking voor de chocola te creëren. In deze stevige dozen gaat het wel goed. De eerste klanten die chocola per post ontvingen hebben we nog even gebeld. Maar het is allemaal goedgegaan.’

En dan meteen maar een chocoladewebshop? Peter kon het zich jarenlang niet voorstellen. ‘Dat komt vooral omdat we niet goed wisten wat er in de webwinkel moest staan. Eén van onze specialiteiten is een pump van chocola. Als je dat opstuurt, komt het in stukken aan. Maar een chocoladeletter en een giftbox per post kan wel. We ontdekten dat een webshop prima werkt voor ons, zolang we niet al onze producten erin zetten. We hebben ons aanbod en de verpakkingen erop aangepast en de webwinkel is inmiddels online! We zetten deze in als extra dienst naast onze bar en winkel.’

Omdenken
Volgens Peter heeft Chocolaterie Zuccotto met alle aanpassingen laten zien heel flexibel te zijn. Alle nieuwe producten en mogelijkheden hebben bovendien tot meer bekendheid geleid. ‘We merken dat we door onze flexibiliteit een nieuw publiek trekken. Aan alle kanten wordt aan ons getrokken: kunnen jullie dit of dat voor ons maken? Bedrijven weten ons ook steeds beter te vinden voor bijvoorbeeld kerstpakketten. Eerder werden cadeaupakketten opgehaald en door de bedrijven uitgedeeld. Nu vragen ze het ons te versturen. Dat kost ons meer energie, maar we hebben in maart al kunnen ontdekken hoe we dat handig en slim doen. Daar plukken we nu de vruchten van.’

Creatief denken, buiten de gebaande paden durven gaan en bedreigingen omzetten in kansen: Peter noemt het omdenken. ‘Het coronavirus heeft een enorme weerslag op onze maatschappij, en dat is verschrikkelijk, maar het dwingt ons wel om creatief en anders te denken. Dat maakt het ook mooi, vind ik. Ik denk dat het goed is als we de zaken vaker op een andere manier bekijken. We zijn zo gewend om in een vast stramien te werken, maar het is juist leuk om te ontdekken dat het ook op een andere manier kan.’

OntwikkelingenHoreca & RecreatieCateringLopikerwaard