fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

CO-certificering stap voorwaarts in installatiebranche

Om het aantal vergiftigingen door koolmonoxide te verminderen mogen vanaf begin dit jaar werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties alleen nog worden uitgevoerd door gecertificeerde bedrijven. Deze CO-Certificering, ook wel De Gasketelwet genoemd, is een Nederlandse wettelijke regeling die vakbekwaamheidseisen stelt aan zowel cv-monteurs als aan installatiebedrijven die verwarmingsketels plaatsen, repareren en onderhouden. Wouterse Installatie & Onderhoud uit Houten behoort tot één van de eerste tien gecertificeerde bedrijven in Nederland.

‘Er sterven helaas nog steeds mensen aan een koolmonoxidevergiftiging in ons land’, vertelt Rachel Wouterse. Samen met haar man Sander Wouterse startte ze acht jaar geleden het gelijknamige bedrijf. Ze staan beiden volledig achter deze nieuwe ontwikkeling voor certificering. ‘We wilden graag meedoen met de pilot voor certificering en inmiddels zijn al onze medewerkers gecertificeerd. Net als het bedrijf zelf. We kregen een groot compliment van Kiwa, één van de certificerende instanties voor de CO-Certificering, die ons een voorbeeld voor de branche noemde.’

De certificering heeft vergaande gevolgen voor de installatiebranche. ‘Het is een flinke investering qua tijd en geld om alles op orde te krijgen. Je moet onder andere je processen goed op orde hebben en in kaart brengen.’ Het plaatsen, repareren en onderhouden van een cv-ketel zonder certificering is strafbaar, het is een economisch delict. Steekproefsgewijs kijkt Kiwa met je mee.’

Pionieren binnen je eigen vakgebied

Rachel en Sander startten samen hun bedrijf. ‘We hadden al langer de wens om een eigen bedrijf op te richten. We hebben verschillende mogelijkheden onderzocht en uiteindelijk toch gekozen voor de branche waar ons hart en onze expertise ligt. We komen beiden uit de installatiebranche. Sander is uitvoerend sterk en ik ben dat procesmatig. We hebben een verschillend takenpakket en vullen elkaar goed aan.’

Het gezin Wouterse telt vier kinderen. De oudste dochter helpt af en toe mee met het maken van afspraken, terwijl haar broer soms op zaterdag meedraait. ‘Ons bedrijf voelt als ons vijfde kind’, lacht Rachel. ‘Net als dat je liefde en aandacht schenkt aan je kinderen, doen wij dat ook aan het bedrijf.’ Het is onmiskenbaar een familiebedrijf, want zowel de moeder van Rachel als de vader van Sander dragen hun steentje bij.

Familiebedrijven zijn het meest gericht op continuïteit, blijkt uit onderzoek. Dat onderkent ook Rachel. ‘Ontwikkeling en innovatie kosten tijd, maar zijn noodzakelijk. Wij zijn gericht op de toekomst. Willen we dat de wereld blijft bestaan voor onze achterkleinkinderen, dan zullen we vooruit moeten kijken. Ik draag daar graag een steentje aan bij. Dat doe ik zowel thuis als beroepsmatig en daar ben ik trots op.’

De “ideale schoonzoon” over de vloer

Rachel en Sander hebben gemerkt dat je de medewerkers aantrekt die passen binnen je cultuur. ‘Wij zien hen niet als medewerkers, maar als collega’s, wij doen het echt samen. Hard werken moet je overal, maar het is fijn als je weet dat je terug kunt vallen op je collega’s.’ Het bedrijf telt inmiddels achttien medewerkers. ‘Onze collega`s zijn ons visitekaartje. Ze zijn het type “ideale schoonzoon”, zeg ik weleens. Ze komen bij mensen thuis. En op plaatsen waar je normaal gesproken geen gasten ontvangt, zoals boven en op zolder. Daarom is het ontzettend belangrijk dat onze klanten zich op hun gemak voelen als onze collega`s over de vloer komen.’

Rachel benadrukt dat een loopbaan in de installatiebranche de toekomst heeft. ‘We gaan steeds verder met verduurzamen en hebben vakmensen hard nodig.’ Het installeren van een warmtepomp is meer werk in verhouding tot de installatie van een cv-ketel. Daarnaast kiezen helaas steeds minder jongeren voor een technisch beroep. Hierdoor is er veel vraag naar vakmensen, en zijn er dus goede kansen op een mooie carrière. Een trend die de komende jaren doorgezet gaat worden.’

‘We moeten helaas regelmatig “nee” verkopen aan mensen’, vertelt Rachel. ‘We willen groeien als bedrijf, maar met behoud van kwaliteit. Ons serviceniveau ligt hoog en dat is en blijft één van onze speerpunten. Het komt helaas voor dat we een niet-abonnee radeloos aan de lijn krijgen waarvan de ketel stuk is middenin de winter. Dat is schrijnend. We proberen altijd mee te denken, maar soms gaat het echt niet. Onze abonnees gaan op dat moment voor. Die hebben recht op service en we werken net zolang door tot alle storingen van onze abonnees zijn opgelost. We fixen het samen, iedere dag weer.’

www.woutersewarmte.nl

OntwikkelingenBouw & VastgoedOnderhoudInstallatietechniekLekstroom