Communicatie vanuit een plan helpt je pas écht vooruit
Wie denkt dat communicatie vooral draait om het maken van een blog, brochure of website heeft het mis. Want zonder plan zijn dit slechts willekeurige schotten hagel. Daarom werken communicatieadviseurs Tessa Louwersheimer en Marieke Duijts van Voorwaarts Communicatie uit Houten in de basis “middelenvrij”. De doelstelling bepaalt de communicatiemiddelen. Niet andersom.
Tien jaar geleden waren ze collega’s en besloten ze: ooit starten wij samen een bureau en doen we het op onze manier. Twee jaar geleden was het moment: Tessa en Marieke startten Voorwaarts Communicatie en sindsdien is het hard gegaan. Inmiddels hebben de ondernemers drie collega’s in dienst en verzorgen ze de communicatie voor een grote diversiteit aan opdrachtgevers. ‘Vaak werken bureaus vooral uitvoerend en voeren ze ideeën van opdrachtgevers uit’, vertelt Tessa. ‘Wij doen dat anders. Als wij het verzoek krijgen om bijvoorbeeld een blog of LinkedIn-post te schrijven, vragen wij eerst: waarom? Wat wil je ermee bereiken? Als we dat niet weten, kunnen we namelijk geen succesvolle campagne opzetten. Op basis van het doel werken we vervolgens de middelen uit. Dat betekent weleens dat we uiteindelijk niet het gevraagde blog schrijven, maar juist een video of website ontwikkelen, omdat dat effectiever is.’
Externe communicatieafdeling
‘Onze klanten hebben meestal zelf geen communicatiemedewerkers in dienst’, vertelt Marieke. ‘We zitten vaak met directies aan tafel en zijn als het ware hun flexibele communicatieafdeling op afstand. Voor deze mkb-ondernemers is dat een fijnere constructie dan iemand aannemen, omdat ze met ons kantoor gelijk profiteren van de expertise van vijf specialisten. Dat betekent dat we ook grotere trajecten zoals een merkstrategie, naamswijziging of nieuwe huisstijl makkelijk kunnen begeleiden. Vanuit onze brede ervaring helpen wij de directie om hun toekomstvisie te vertalen naar een samenhangend plan met communicatiemiddelen. Sommige middelen werken we zelf uit en voor andere hebben we een breed netwerk van creatieve partners, waarmee we al jaren samenwerken.’
Het complete plaatje
Werken vanuit een visie vraagt ook om langere samenwerkingen. ‘Met veel klanten hebben we afspraken voor de lange termijn’, vertelt Marieke. ‘Dat hoeft geen vast aantal uren zijn, maar is meer een commitment naar elkaar. Je communicatie uit handen geven vraagt vertrouwen van een ondernemer. Daarom doen we nooit zomaar iets, maar gaan we altijd voor het complete plaatje. Je kan namelijk een heel mooie brochure hebben, maar als een prospect vervolgens op een website komt die niet klopt, dan verkoop je nog steeds niets. Door breed te kijken naar het doel en te zorgen dat alle communicatiemiddelen samen een geheel vormen, zorgen we dat de boodschap goed overkomt. Soms betekent het dat we even een stapje terug moeten doen en eerst de basis op orde moeten maken. Maar daarna kunnen we dan ook gericht en extra snel voorwaarts!’