Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

De groei van een familiebedrijf

Zeg je Hoevenaar Schoonmaak Groep, dan zeg je no nonsense. Dan zeg je hard werken en een familiegevoel. Het bedrijf uit Utrecht heeft weliswaar een bescheiden cultuur, maar werkt landelijk en bedient grote klanten als Van der Valk en Basic-Fit. Ook zijn ze dit seizoen op diverse grote festivals te vinden.

Zo was een team van Hoevenaar zich op het moment van dit interview aan het voorbereiden om een week lang bij Pinkpop aan de slag te gaan. Ze worden daar ingehuurd door een bedrijf dat de slaapaccommodaties regelt. ‘Het komt erop neer dat wij de accommodaties die mensen boeken, zoals tenten en wigwams, hotelklaar maken. We schudden de bedden op, zorgen dat alles netjes is, kortom, dat alles klaarstaat als de eerste bezoekers arriveren.’    

Het team

Voor de eigenaren van Hoevenaar Schoonmaak Groep, Ron en Herma Hoevenaar, is niks zo belangrijk als hun medewerkers. Als het aan hen ligt, worden ze zelf niet eens genoemd in dit artikel. ‘We nemen echt ons petje af voor onze collega’s. Ze werken hard, leveren kwaliteit en staan elke dag vroeg op. Niks is te gek voor ze. Zij zorgen ervoor dat wij zo’n goede naam op hebben kunnen bouwen en klanten bij ons terugkeren.’

Adverteren doen ze nauwelijks, het is vooral de mond-tot-mondreclame waardoor bedrijven bij Hoevenaar uitkomen. ‘We staan wel eens in lokale krantjes en sponsoren voetbalclubs – we wassen hun kleding – maar verder merken we dat het vooral via via wordt doorgegeven. Zo ook bij bijvoorbeeld Basic-Fit: het zingt rond, we mogen daar langskomen, leveren goed werk af en dat breidt zich vanzelf uit. Eén van onze eerste klanten is letterlijk bij ons gekomen toen we hem op een verjaardag spraken. Hij vertelde daar dat hij in zijn tas altijd een pakje schoonmaakdoekjes bij zich had zodat hij de wc-bril op zijn werk schoon kon maken. Hij had namelijk het idee had dit het niet goed gedaan werd. We hebben ons kaartje gegeven en een half jaar later belde hij. Op vakantie hebben we ook wel eens contacten gelegd waar een klant uit is gekomen.’

Onmisbaar

Hoevenaar is de afgelopen jaren zo hard gegroeid, dat ook zij nu tegen een nijpend personeelstekort aanlopen. Het is dus hard werken voor iedereen in het bedrijf om te zorgen dat alles schoon is. ‘Het is eigenlijk heel simpel: als wij er niet zijn, kunnen een ondernemer en zijn medewerkers hun werk niet doen zoals ze dat zouden willen. Iedereen wil graag een schoon bureau en een schoon toilet. Hygiëne is zó belangrijk. We krijgen gelukkig heel veel waardering van onze klanten, maar eigenlijk zou iedereen eens in de schoenen van de schoonmaker moeten gaan staan. Dan besef je echt hoe onmisbaar ze zijn.’ 

‘Elk ­personeelslid dat hier komt, wordt ­onderdeel van de ­familie’

Onderdeel van de familie

Ook zoon Renaldo en dochter Silvana zitten in het bedrijf en dragen zo hun steentje bij. Op termijn is het de bedoeling dat de twee het werk van hun ouders voortzetten. Eén ding is zeker: er staat tegen die tijd een modern en duurzaam bedrijf. ‘De klant vraagt om duurzaamheid en nieuwe technieken, dus daar gaan we in mee. In ons bedrijf zelf zijn we volledig overgegaan op ledverlichting, we rijden geen vervuilende auto’s meer en gaan op termijn elektrisch rijden, we gebruiken zuinige stofzuigers en robotstofzuigers, biologische schoonmaakmiddelen en afbreekbaar plastic. Soms is het lastig, omdat niemand echt kan voorspellen hoe de toekomst eruit gaat zien. Misschien vliegen we straks wel naar onze opdrachtgevers. Maar feit is dat als je mee wil komen in deze branche, het ook heel belangrijk is wat je voor verhaal te vertellen hebt en wat je doet voor het milieu. We vragen onze medewerkers ook om mee te denken over efficiëntere manieren van werken of andere verbeteringen. Elk personeelslid dat hier komt, wordt onderdeel van de familie. Zij moeten het daarom altijd kunnen vragen als ze iets nodig hebben.’ 

Voorlopig is het voor Hoevenaar Schoonmaakgroep vooral alle hens aan dek om te zorgen dat het werk wat gepland staat, goed gedaan wordt. ‘We moeten allemaal de werkschoenen aantrekken om te zorgen dat we bijblijven. En we moeten ook af en toe “nee” zeggen, wat totaal niet in onze aard ligt. We zijn juist gegroeid doordat we altijd meebewegen met onze klanten en hen altijd helpen. We hopen straks weer voldoende mensen aan ons te kunnen binden zodat we weer overal “ja” op kunnen zeggen. Zij komen in een bedrijf waar je hard werkt, maar waar we ook veel plezier maken. We zorgen er altijd voor dat het leuk blijft. En je komt op allerlei plekken, wat het werk ook spannend houdt.’

 

Meer weten over Hoevenaar Schoonmaakgroep?
Bekijk de website via www.hoevenaar-schoonmaakgroep.nl

 

OntwikkelingenBouw & VastgoedOnderhoudUtrecht