fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

De verkeers- en omgevingsmanager maakt het verschil

Of er nu langs de weg een boom gekapt moet worden, er wegwerkzaamheden zijn of er een groot festival plaatsvindt; het verkeer en de omgeving moet gemanaged worden. Daar houdt Dave van Schaick zich sinds 2008 mee bezig. Eerst in z’n eentje vanuit zijn zolderkamer, sinds 2018 samen met tien man personeel vanuit een kantoorpand vlak bij de Haarrijnse Plas. Samen met Nina Worst, verantwoordelijk voor HRM en PR, vertelt hij zijn verhaal.

Iedereen weet: (weg)werkzaamheden geven hinder. Van Schaick Projectbegeleiding is er om deze hinder(beleving) in goede banen te leiden. En daar komt heel veel bij kijken. Dave: ‘Voor weggebruikers lijkt het misschien alsof er alleen kegeltjes en bordjes staan. Maar verkeers- en omgevingsmanagement is veelomvattend, en elk project is anders. Soms is het beter om een weg voor een korte periode helemaal af te sluiten, een andere keer kiezen we voor een versmalling voor een langere tijd. We puzzelen, denken alles tot in de puntjes uit en maken een BLVC-plan – dat staat voor bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie. In zo’n plan staat van A tot Z uitgelegd hoe het project uitgevoerd gaat worden. Wat gebeurt er met de verlichting? Kunnen vrachtwagens de draai wel maken en hoe blijven bedrijven bereikbaar? Ook stemmen wij alles af met onder andere de nood- en hulpdiensten en coördineren we zo nodig de bijbehorende maatregelen zoals verkeersmaatregelen, monitoringsystemen, verkeersregelaars of andere krachten. We maken praktische tekeningen zodat voor iedereen duidelijk is wat er gaat gebeuren en wat zijn of haar rol daarin is. Wij regelen dus echt alles voor de tijdelijke aanpassing van de omgeving. Zo ontzorgen we onze opdrachtgever – meestal een gemeente of aannemer – volledig, zodat hij zich kan richten op de uitvoering van de werkzaamheden.’ 

Evenementen 
Naast de bouw en infra is Van Schaick Projectbegeleiding ook actief in de evenementenwereld. ‘SAIL Amsterdam was het eerste evenement waar wij bij betrokken waren. Dat beviel zo goed dat we ons hier inmiddels ook in gespecialiseerd hebben. We werken voor allerlei evenementen, zoals Goffertpark-concerten met artiesten als Red Hot Chilli Peppers en Rammstein, MXGP WK Motorcross, het Tina-festival en Down The Rabbit Hole. Bij evenementen is mobiliteitsmanagement ontzettend belangrijk. Komende zomer staat Lowlands na twee jaar corona gelukkig weer op onze planning. Daar komen 60.000 mensen op af, met het openbaarvervoer, touringcarvervoer en zo’n 17.000 auto’s. De in,- en uitstroom valt samen met het reguliere, doordeweekse spitsverkeer. Het is aan ons om dat in goede banen te leiden en het verkeer te spreiden over verschillende routes, vervoersmiddelen en tijden. Ook moeten we de auto’s snel verwerken op het parkeerterrein. Dat alles doen we in samenwerking met de festivalorganisator MOJO Concerts en vele partners. Die integrale samenwerking en met elkaar knallen geeft echt een kick!’ 

‘Door omwonenden en bedrijven te betrekken bij het maken van de plannen, creëer je draagvlak’

Communicatie
‘Communicatie is een groot en belangrijk onderdeel van ons werk,’ vervolgt Nina. ‘(Weg)werkzaamheden hebben op heel veel mensen invloed. Natuurlijk op omwonenden, maar ook op automobilisten die op weg zijn naar hun werk, schoolkinderen en de chauffeur van de vuilniswagen die om moet rijden. Zij moeten allemaal op de hoogte zijn. Daarom houden we de omgeving goed op de hoogte met open, transparante en actuele communicatie.  Zo stellen we bewonersbrieven op, actualiseren we online omgevingsplatformen en geven we informatielessen op scholen.’ Maar de communicatie gaat verder dan informeren: Van Schaick Projectbegeleiding betrekt omwonenden en bedrijven bij het maken van de plannen. Dave legt uit: ‘We willen dat mensen aangehaakt en betrokken zijn, want alleen dan creëer je draagvlak. Daarom werken we intensief samen met andere partijen en organiseren we vaak een klankbordgroep.’ Bij de renovatie van de Raamweg-Koningskade in Den Haag heeft de proactieve aanpak van Van Schaick Projectbegeleiding bewezen effectief te zijn. ‘Er moest in slechts drie maanden tijd héél veel geregeld worden. We hebben geluisterd, eerlijk en transparant gecommuniceerd en gehoor gegeven aan de belangen van alle betrokken partijen. Daardoor werden de mensen uit de klankbordgroep vertegenwoordigers van het project. De verkeershinder was enorm – de belangrijke verkeersader was gedurende negen weken dicht – maar toch was de tevredenheidsscore uiteindelijk heel hoog. Dat bereik je met goede communicatie. De gemeente Den Haag heeft vanaf toen besloten om bij elk project de omgevingsaanpak zo aan te vliegen. Daar ben ik natuurlijk hartstikke trots op.’

Het groeiproces
Van Schaick Projectbegeleiding heeft een mooie groei doorgemaakt na de oprichting in 2008. ‘Ik ben voor mezelf begonnen op het moment dat het afstemmen van werkzaamheden met stakeholders veelal verschoof van de overheid naar de marktpartijen’, vertelt Dave. ‘In de jaren daarna ben ik ook gaan detacheren om de vraag in te vullen. Sinds 2018 is er personeel in dienst en sinds 2021 ben ik trotse eigenaar van het nieuwbouw bedrijfspand. Ik heb nooit grote ambities en meerjarenplannen gehad, maar ben organisch gegroeid. Dat past bij mij. We hebben nu een gezellig team met competente mensen die zelfstandig aan projecten werken en er tegelijkertijd voor elkaar zijn. Ook detacheren we nog, in alle openheid en met kleine marges. Ik ben hartstikke tevreden met hoe het nu gaat. Mijn voornaamste doel is dan ook niet om nog flink te groeien, maar om onszelf te blijven verbeteren en innoveren om zo écht het verschil te kunnen blijven maken.’

InterviewOntwikkelingenDienstverleningUtrecht