fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Johan Pouw, directeur van Pouw Vervoer, is een goedlachse rasondernemer met een neusje voor kansen. Hij houdt van uitdagingen en het combineren van krachten én van teamwork. Actief in horeca, personenvervoer en ontwikkeling van onroerend goed.

johan@pouwvervoer.nl

0306868306

Digitaal

14 december 2022 | 2 minuten lezen

We kunnen bijna niet meer zonder. Ongelofelijk hoe snel de wereld is veranderd en in alle opzichten bereikbaar is geworden voor iedereen. Een Dikke van Dale is niet meer nodig. Je weet binnen een seconden wat er waar ter wereld gebeurt, of wat de vrienden doen of niet doen. Vroeger moesten we naar de kroeg om te horen hoe iemands week was geweest.

Een document vinden uit 2013 gaat beter digitaal dan in het papieren archief. Bedrijfsprocessen lopen sneller en 24/7 door. Wensen van je klant zijn veranderd. Alles is snel-sneller-snelst. Wie zijn organisatie zo heeft ingericht dat je ‘s nachts nog kan bestellen en het in de morgen geleverd wordt, is de beste.

Door internet zijn ook negatieve ervaringen makkelijker deelbaar. Dat is een voordeel, maar soms ook een nadeel. Immers; een klant kan met vijftig medereizigers heel veel reviews maken en zo het cijfer beïnvloeden. Maar digitaal maakt ons ook kwetsbaar en compleet controleerbaar. Zonder internet ligt een groot deel van ons bedrijf stil.

‘Soms aan de keukentafel met het gezin zou je wel eens willen dat de digitale wereld er even niet meer is’

Maar ook de samenleving zelf zal opnieuw de spelregels moeten bepalen. Via de Rabobank-app zie ik mijn CO2 footprint. Je ziet door mijn aankoopgedrag wat ik eet, drink, doe en reis. Rij ik met een te grote benzineauto of trek ik iedere dag een krat bier leeg op de bank, dan word ik mogelijk te duur voor de gezondheidzorg. Wordt iets te veel dan kan de overheid ingrijpen. De uitstoot van CO2 die nu nog voor bedrijven geldt, kan straks ook voor ons gaan gelden. Vakantie naar Bali in 2035 kan dan wel eens moeilijk worden.

Die invloed van de overheid lijkt ver weg, maar in Canada werd bij demonstrerende vrachtwagenchauffeurs hun bankpas geblokkeerd. Hiermee hoopte de overheid de demonstraties te breken.

Als je bedrijf mee moet met de wereld, dan moeten we mee en het liefst zelfs vooroplopen. Hoe krijgt de klant zo snel mogelijk een prijs voor een bus of bussen? Hoe helpen we een klant naar een betere tevredenheid? Hoe houden we onze medewerkers blij, want zij maken tenslotte het bedrijf?!

Vooroplopen is leuk, maar ook kostbaar. Alles wat je maakt aan apps en websites heeft onderhoud nodig. Geen papierwerk meer voor chauffeurs, maar alles digitaal. En dat is meteen ook handig voor alle soorten ISO-audits. Hoeveel we ook automatiseren, uiteindelijk is het telefoontje (ja, de mens) van ons naar de klant nog de beste actie. Of word ik een ouwe lul? Soms, aan de keukentafel met het gezin, zou je wel eens willen dat de digitale wereld er even niet meer is.

InterviewTransport & AutobrancheTransportLopikerwaard