fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

dit led-scherm is “one-of-a-kind”

Wie de foto’s bij dit artikel bekijkt, ziet misschien een “gewoon” led-scherm. Maar er is niks gewoons aan. Het scherm, ontwikkeld door Robin Best en Annelieke Maij, is uniek in zijn soort en biedt lokale bedrijven de kans om op tijdelijke basis hun boodschap op een innovatieve en kwalitatieve wijze uit te dragen. ‘We hebben alles in eigen beheer gedaan, van de engineering tot het keuringstraject. Dat is niet eenvoudig, maar daardoor weten we wel dat we iets unieks hebben dat volledig voldoet aan onze hogen eisen en verwachtingen.’

De LedUpp Vision heeft een uitzonderlijke hoge resolutie, maar liefst 360.000 pixels zorgen voor een haarscherp beeld. Ook duurzaamheid was een criterium bij de ontwikkeling; het scherm is tot veertig procent duurzamer dan vergelijkbare schermen. Daarnaast is de Vision op afstand aan te sturen, heeft deze een fraai design en is veelal zonder vergunning eenvoudig op eigen terrein te plaatsen. Maar nog belangrijker: het voldoet aan de strengste veiligheidsnorm ter wereld voor tijdelijke opstellingen, de DIN EN 12814 en is door het onafhankelijke en wereldwijd erkende TÜV Nord getest en goedgekeurd. ‘We wilden allesbehalve het zoveelste led-scherm maken.’

Tien jaar geleden ontstond bij Robin het idee om een eigen led-scherm te ontwikkelen voor de verhuur. ‘We hebben veel klanten die beschikken over A-locaties maar daar te weinig uithalen. Soms proberen ze wel wat, maar het valt niet echt op. Daar wilden we iets mee.’ Er lagen al wat schetsen, maar het kwam pas echt van de grond toen corona kwam. ‘Onze opdrachten kwamen bijna helemaal stil te liggen, dus we hadden tijd om er vol gas voor te gaan.’ Met “we” doelt Robin op hem en zijn partner Annelieke, die de verkoop en marketing regelt. ‘Door de onafhankelijke technische certificering is de veiligheid geborgd en kunnen we zonder problemen onze schermen in binnen- en buitenland inzetten. Zelfs tot windkracht tien zijn de schermen operationeel zonder extra maatregelen te hoeven treffen. We hebben allemaal gezien wat een valwind in Leersum voor schade aanrichtte. Vorig jaar is er nog een klein led-scherm omgewaaid op een kerstmarkt in België met ernstig letsel tot gevolg. Ik wilde die norm absoluut voor elkaar krijgen’, aldus Robin. Annelieke: ‘Dankzij deze certificering kunnen we de schermen plaatsen op locaties waar veel mensen samen komen, zoals markten, vliegvelden en evenementen. Onze schermen mogen zelfs in Dubai staan, waar de veiligheidseisen heel streng zijn. Maar ook voor bedrijven die langs drukke locaties gevestigd zijn en op een effectieve en veilige manier hun boodschap willen overbrengen, zijn onze schermen een uitkomst. Het biedt locatiehouders en organisatoren zekerheid, omdat een dergelijk certificaat voorkomt dat er kritische vragen komen van gezaghebbers of verzekeraars.’

De mogelijkheden van een digitaal scherm zijn eindeloos. Je kunt er live beelden, een video, een reclame-uiting, slideshow, special effecten, bezoekersinformatie, bewegwijzering, sponsorvermelding en nog veel meer op laten zien. ‘We kunnen vooraf een planning maken, maar ook sturen op bijvoorbeeld temperatuur, bezoekersaantallen of tijd.’

‘Ik zie mezelf vooral als makelaar en niet als kantooreigenaar’

LedUpp Lightbox 

Naast de LedUpp Vision is er ook nog de LedUpp Lightbox. Ook dit product is volledig in eigen beheer ontwikkeld en TÜV-gecertificeerd. Het gaat hierbij om een dubbelzijdige analoge beelddrager van totaal veertien vierkante meter, bestaande uit een speciaal geprint doek dat middels duizenden leds van binnenuit op sublieme wijze wordt uitgelicht. ‘Je ziet het tegenwoordig veel in winkels, maar in de buitenreclame is het een primeur. Vanaf een afstand zie je niet of het een led-scherm betreft of een analoge lightbox.’

De LedUpp Moving en LedUpp Truck zijn de mobiele versies van het ledscherm en de Lightbox. ‘De truck is ideaal voor kortstondig gebruik; je rijdt naar locatie, laat het staan totdat het event is afgelopen en rijdt weer terug. Het scherm is bij beide varianten te draaien. Helemaal uniek is dat we de Lightbox al rijdend kunnen verlichten. We zijn er al mee door Utrecht gereden in de avond, iedereen keek om. Dat was echt enorm gaaf!’

De ontwikkeling van het nieuwe scherm is een mooie nieuwe stap voor Robin en Annelieke, waar ze zelf veel energie van krijgen. Robin: ‘Het is leuk om weer eens met iets nieuws bezig te zijn. We geloven ook echt dat dit de toekomst heeft, vanwege de duurzaamheid en het gemak van het huren. Wij nemen alle zorgen uit handen. Op het moment dat er iets kapotgaat komt er een monteur en als het probleem niet op afstand is op te lossen, hebben we alle onderdelen op voorraad. Het wordt gewoon geregeld zodat de ondernemer zijn merk op een onderscheidende manier kan promoten op momenten dat het hem past.’

Samenwerking met andere ondernemers

LedUpp is een startup en er zit meer in het vat. ‘We hebben nu de exclusieve ontwerpen en keuringen van meerdere versies maar we willen ook kleine versies gaan ontwikkelen en ons richten op België en Duitsland. Als er een partner of investeerder op ons pad komt die hierin met zijn netwerk en expertise kan bijdragen, is dat zeker een optie. We gaan altijd graag de samenwerking aan met andere ambitieuze ondernemers. We zijn ook constant op zoek naar geschikte locaties voor eigen exploitatie. Wij betalen de locatiehouder dan een vergoeding of bieden kosteloze contentruimte op het scherm en creëren daarmee een echte win-win situatie met gesloten beurs.’ 

 

Website

ledupp.nl

InterviewOntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingEemvalleiLekstroomLopikerwaardUtrechtWoerden