fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel
Max Brandt

Samen bouwen aan een persoonlijke bouwmaterialenhandel

Wat is het resultaat als je twee familiebedrijven in de bouwsector samenbrengt? Dat ontdek je aan de Boteyken in Utrecht: een duurzame bouwmaterialengroothandel waar persoonlijke aandacht centraal staat. Begin maart opende Bouwcenter RAB hier zijn deuren. Kwakkenbos B.V. was verantwoordelijk voor de nieuwbouw van deze energieneutrale vestiging. We gingen in gesprek met eigenaar Jan Jacob Rab, dochter Nathalie Rab en Michel Kwakkenbos, eigenaar van het gelijknamige bouwbedrijf uit Harmelen.

Bij binnenkomst in de bouwshop is het meteen een drukte van belang. Nathalie vertelt trots: ‘Vanmiddag hebben zich in drie uur tijd al vijftien nieuwe klanten ingeschreven.’ Verschillende vaklui van aannemers- en tegelzetbedrijven staan met elkaar te praten en het RAB-team laat ze de nieuwe vestiging zien. Jan Jacob: ‘We hebben lekkere broodjes kipsaté in verband met de openingsweek. Heb je er al één aangeboden gekregen?’ Dat was zo. En een cappuccino in de koffiecorner. De persoonlijke sfeer die direct voelbaar is, blijkt later typerend voor het bedrijf.

Alles onder één dak

De bouwshop is slechts een onderdeel van de 6600 vierkante meter grote bouwmaterialengroothandel. Jan Jacob vertelt: ‘21 jaar geleden namen we BouwCenter Waltmann aan de Strawinskylaan in Utrecht over. Van oorsprong handelde deze vestiging vooral in tegels en lijm, maar ons assortiment is veel breder. De stad groeide daar ook steeds meer om ons heen en de bereikbaarheid van de vestiging werd minder. Het was dus tijd voor een nieuwe locatie.’ Nathalie: ‘We bieden in deze vestiging veel meer aan. Alles wat je nodig hebt voor het bouwen van een huis, vind je hier onder één dak. Denk bijvoorbeeld aan een breed assortiment hout- en plaatmaterialen, dakbedekking en bakstenen, maar ook aan isolatiematerialen en alles wat je nodig hebt voor installatiewerkzaamheden en sanitair.’

Iedereen is welkom

Heel bouwend Nederland is dan ook welkom. Nathalie: ‘Onze doelgroep is heel breed. Het zijn zowel zzp’ers als middelgrote aannemers en de grotere bouwbedrijven die bij ons aankloppen. Zeker de groep van kleine zelfstandigen is de laatste jaren flink gegroeid.’ Naast de bouwshop bevindt zich de drive through, die zich vooral richt op de zzp’ers en het midden- en kleinbedrijf in de bouw. Jan Jacob legt uit: ‘Klanten rijden met hun werkbus naar binnen, verzamelen wat ze nodig hebben en scannen de bouwmaterialen. Ze parkeren vervolgens hun bus voor de deur en rekenen af in de bouwshop. Hier kunnen ze eventueel nog wat aanvullend materiaal uitzoeken, zoals schroeven, kit en gereedschap. Maar ook aan koffie en toiletten is gedacht.’ Nathalie: ‘Het geheel is ook heel transparant gebouwd. Onze verkoop binnendienst is zichtbaar vanuit de bouwshop en collega’s maken altijd tijd voor het geven van advies of om gewoon even bij te praten. Er is veel contact met de klanten, ze komen echt voor onze mensen.’ Ze vervolgt: ‘Ook particulieren zijn hier welkom. Het kan zijn dat ze door klanten naar ons toegestuurd worden om iets uit te zoeken in één van de showrooms voor bijvoorbeeld tegels, badkamers en binnendeuren. Wij helpen ze dan bij het maken van keuzes. Maar ze kunnen ook als doe-het-zelver bouwmaterialen aanschaffen in de shop.’

‘Alles wat je nodig hebt voor het bouwen van een huis, vind je hier onder één dak’

Naast de bouwshop, drive through en showrooms heeft de vestiging een grote opslag voor bulkvoorraden. Dit beslaat ongeveer de helft van het aantal beschikbare vierkante meters. Michel: ‘Met een elektrische vrachtwagen worden de bouwmaterialen bij klanten en hun projecten in Utrecht gebracht. Duurzaamheid is allang geen modegril meer en dat heeft Bouwcenter RAB altijd al goed begrepen. Ook zij bouwen aan een duurzame toekomst voor de volgende generatie. Het is prettig om als leverancier én als klant deze visie met elkaar te delen.’

Aandacht voor de mens

Een gedeelde visie op het gebied van duurzaam ondernemen is echter niet het enige dat deze bedrijven met elkaar verbindt. Michel: ‘We hebben verrassend veel overeenkomsten en dat werd meteen tijdens het kennismakingsgesprek duidelijk. Jan Jacob en ik zijn allebei de derde generatie in bedrijven met een rijke historie in de bouw. Bij familiebedrijven als die van ons is ook het gevoel heel belangrijk bij het zakendoen. Er is veel aandacht voor de mens en klantrelaties.’ Jan Jacob vult hem aan: ‘Een belangrijke kernwaarde voor ons is dat we een persoonlijke bouwmaterialenhandel willen zijn. Daar sluit de cultuur van Kwakkenbos fantastisch op aan. Als je bij ons in de vestiging komt dan word je persoonlijk behandeld. De mens staat centraal, de materialen zijn bijzaak. Dat is altijd al onze basis geweest en ik denk dat dat ook voor onze groei heeft gezorgd.’

Michel sluit af: ‘Ik ben er enorm trots op dat we de gelegenheid hebben gekregen om deze vestiging te bouwen. Het gezamenlijke gedachtegoed van onze familiebedrijven heeft niet alleen gezorgd voor een prettige start van de bouw, maar ook voor een goede uitvoering en dito resultaat. Voor bouwers uit de regio is het super om zo’n totaalaanbod in bouwmaterialen in de buurt te hebben. Wij komen hier ook graag en hebben de wens uitgesproken om nog jarenlang klant te blijven.’

 

www.kwakkenbos-bv.nl

www.bouwcenter.nl/rab

InterviewOntwikkelingenBouw & VastgoedUtrechtWoerden