Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Elektrisch rijden? Aan het aanbod ligt het niet!

In de wintereditie van vorig jaar stond hij nog op de cover van OnderNamen: Arjan van Vliet, directeur van Van Vliet Autogroep. Hij vond het leuk, eenmalig, maar wil het nu liever weer over auto’s hebben. En dan specifiek over elektrische mobiliteit, hét thema van de autobranche voor de komende jaren. We leggen hem een aantal vragen over dit hot topic voor.

Zijn de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden sneller gegaan dan je had gedacht?
‘Zeker weten. Twee jaar geleden vertelde ik nog in OnderNamen dat we acht laadpalen hadden, acht! Ik dacht daar wel een jaar of tien mee vooruit te kunnen, maar we zijn alweer aan het uitbreiden. De vraag is groter dan de capaciteit op dit moment. Het laden hebben we vooral nodig voor auto’s die we gaan afleveren, huurauto’s en auto’s die in de werkplaats terechtkomen. Dat komt allemaal samen en daardoor moeten we er alweer meer bij gaan zetten. Dat had ik zo snel niet aan zien komen.’

Is Nederland klaar voor de omslag naar elektrisch rijden?
‘Nog niet helemaal, maar we zijn zeker goede stappen aan het zetten. Je ziet dat fabrikanten het enorm stimuleren door in een vrij rap tempo verschillende elektrische varianten op de markt te brengen. De overheid stimuleert het onder andere door middel van bijtelling voor zakelijk rijden, maar heeft de infrastructuur nog niet op orde. Je kunt nog lang niet overal laden. Als je een elektrische auto overweegt, kun je het beste op je eigen terrein een laadfaciliteit creëren. Maar we hebben vooral een omslag in onze manier van denken nodig. Je moet je realiseren dat je niet naar een benzinepomp kunt rijden als je tank bijna leeg is; het vergt iets meer planning. Dat rijdt anders en daar moeten we aan wennen.’

In hoeverre is elektrische mobiliteit ingeburgerd bij het Van Vliet-team?
‘Wij zijn er heel erg druk mee bezig en leiden onze mensen momenteel volop op. Elektrische auto’s vragen om heel andere kennis. Je moet wat weten over kilowatturen, over laadsytemen en over ICT. Bovendien hebben we met onze merken in elke categorie wel een elektrische variant, van kleine tot grote personenauto’s en van bedrijfswagens tot bestelbussen.’

Merken jullie nog veel twijfels over elektrisch rijden?
‘De meeste twijfels gaan nog vooral over de actieradius in combinatie met het aantal laadpunten. Maar voor het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer kun je prima uit de voeten met de elektrische modellen van tegenwoordig. Er komt eind dit jaar zelfs een elektrische Kia uit met een actieradius van 528 kilometer. Dan kun je toch een heel eind rijden. Hij kan zelfs een gemiddelde caravan tot 1600kg trekken, wat het ook een heel interessant model maakt. Bovendien kun je tegenwoordig bij steeds meer bedrijven laden, dus je kunt bij wijze van spreken je auto aan de laadpaal hangen als je op bezoek bent bij een klant. Wij proberen de twijfels weg te nemen door mensen een gratis proefrit aan te bieden of als vervangend vervoer een elektrische variant mee te geven. Je moet het een keer ervaren om te weten hoe het werkt; dan ontdek je ook snel genoeg dat het echt wel lekker rijdt.’

 

‘We hebben een omslag in onze manier van denken nodig: niet je tank leegrijden, maar nadenken waar en wanneer je moet laden’

Hoe aantrekkelijk is elektrisch rijden voor het mkb?
‘Juist voor het mkb is het interessant. De overheid heeft besloten om elektrisch rijden middels een lage bijtelling te stimuleren. Dat is nu dus nog heel interessant. Het is wel zo dat er al een stappenplan klaarligt om de bijtelling terug te brengen naar hetzelfde niveau als benzinemotoren. Dus elk jaar dat je langer wacht, wordt het verschil met brandstofauto’s kleiner. Nu is het echt het moment om je wagenpark te vergroenen. Er zijn al diverse steden waar je met de gemiddelde niet-elektrische bedrijfsauto niet meer in mag. Bovendien hebben veel mkb’ers voldoende ruimte om een laadfaciliteit te creëren. Je kunt zelfs opladen met zonnepanelen. Zo doe je wat met je footprint en je bent tegelijkertijd voorbereid op de toekomst.’

Hoe zijn de voordelen voor particulieren?
‘Particulieren hebben weliswaar niet het voordeel van de bijtelling, maar kunnen wel profiteren van scherpe private lease-aanbiedingen. De tarieven op dit vlak zijn de afgelopen maanden flink naar beneden gegaan. Zeker de particulieren die normaal gesproken ook iets meer per maand over zouden hebben voor bijvoorbeeld een automatische auto, komen in de buurt van wat een elektrische auto per maand kost. Het grote voordeel van private lease is dat je je niet hoeft af te vragen hoeveel dat elektrisch rijden je nou daadwerkelijk kost, je hebt een vast bedrag per maand en dat is het.’

Wat verwacht je van de toekomst?
‘Ik verwacht dat het alleen nog maar harder zal gaan wat betreft elektrische mobiliteit. In 2030 wil Nederland dat een groot deel van de nieuw verkochte auto’s elektrisch is en er wordt zelfs gefluisterd dat vanaf 2050 álle auto’s elektrisch moeten zijn. Dat klinkt ver weg, maar de tijd gaat snel. Er moeten ook nog veel meer elektrische auto’s verkocht worden, willen we ernaar toe dat iedereen elektrisch gaat rijden. De infrastructuur zal de komende jaren zeker verbeteren. Nu al zijn ook energiemaatschappijen volop aan het investeren in het laadnetwerk. Als tot slot de mindset van de automobilist is veranderd, dan gaan we er zeker onze weg in vinden.’

InterviewTransport & AutobrancheAutodealerWoerden