fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Carin kampman is ondernemer en zeer betrokken bij transities die de leefomgeving van mens en dier bepalen. Momenteel is ze bestuurder/kwartiermaker van Retourboulevard: een circulair ambachtscentrum aan de Brabantsestraat 14. 

carin@retourboulevard.com

Digitalisering

6 december 2022 | 2 minuten lezen

Het onderwerp van de column van deze editie, digitalisering, bracht mij wat hoofdbrekens. Je kunt niet meer zonder, maar wat heb ik er eigenlijk mee?

Het is fijn dat je op ieder moment en op elke plek kunt beschikken over de informatie die je wenst. De digitale krant lezen op je iPad tijdens een vakantie in Italië is natuurlijk hartstikke handig, maar toch had ‘t ook wel iets om ‘s ochtends af te dalen naar een dorpje om daar de papieren krant op een terrasje te lezen met een lekkere kop cappuccino erbij. En toen mijn echtgenoot recent nieuwe lenzen kreeg kon hij kiezen tussen behandeling door een arts of een robot; wonderlijk hoe snel niet alleen gegevens, maar ook processen en handelingen gerobotiseerd kunnen worden.

Wanneer er geen keuze is en digitalisering de enige optie is heb ik er ietwat moeite mee. Het levert afhankelijkheid op en dat geeft ongemak, zeker wanneer het je aan kennis over dit fenomeen ontbreekt. Digitalisering kan daarmee ook mensen uitsluiten, zoals laaggeletterden of ouderen. Wanneer digitalisering dan ook nog ingezet wordt door kwaadwillenden om schade aan mens of maatschappij te berokkenen, dan voelt dat onveilig en als een ongewenste ontwikkeling.

‘Het levert afhankelijkheid op en dat geeft ongemak, zeker wanneer het je aan kennis over dit fenomeen ontbreekt’

Als directeur van Matchpoint heb ik mij destijds lang verzet tegen een CRM-systeem. Hoe kun je nu je persoonlijke weetjes over iemand in een systeem kwijt? Dat hoor je paraat te hebben wanneer je die persoon tegenkomt vond ik. Ontzettend ouderwets natuurlijk, want dat er gedocumenteerd moet worden is natuurlijk evident; al is het maar voor het delen van die kennis.

Middels digitalisering kan er natuurlijk in een heleboel sectoren enorm geïnnoveerd worden, omdat tijd en plaats geen rol meer spelen, systemen steeds slimmer worden en het gebruik van algoritmen gemeengoed geworden is. Dit is natuurlijk pure winst die niet meer weg te denken is. In mijn vakgebied (sociaal/ circulair) speelt digitalisering een ietwat minder prominente rol. Daar gaat het primair om bewustwording (transitie naar circulair), het ambacht (creëren van unieke items) en relatie (netwerk). Ik kan het mij, vooralsnog dus, permitteren om de digitalisering enigszins buiten de deur te houden.

Alhoewel… In 2023 willen we wel alle (vraag naar en aanbod van) beschikbare grondstoffen/ reststromen in de TEUN-app hebben voor heel Amersfoort. Maar dit begint met het opbouwen van een netwerk en dat doe ik toch het liefst face to face.

InterviewGroothandelRetail (groothandel)Eemvallei