fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Doneren door te kopen

Actie met lokale sportvereniging past goed bij Zeeuw en Zeeuw

Na het succes van vorig jaar, waarbij Zeeuw en Zeeuw een actie organiseerde om de lokale horeca te ondersteunen, passeerde afgelopen zomer opnieuw een lokale actie de revue. Wie tussen juni en augustus een auto kocht bij de Ford-dealer in Woerden, mocht namens Zeeuw & Zeeuw een donatie doen aan een lokale sportvereniging. De Woerdense vestigingsmanager Elbert van Voorden en Max van den Boogaard, directeur Ford & marketing bij Zeeuw & Zeeuw, vertellen over de gedachte achter deze lokaal gerichte acties.

‘Lokale acties passen goed bij onze kernwaarden’, vertelt Max over de insteek van het idee. ‘We hebben bij Zeeuw & Zeeuw vijf kernwaarden waar we alles aan toetsen. We zijn betrokken, onderscheidend, deskundig, ambitieus en geïnteresseerd. Waar deskundigheid en ambitie vooral terugkomen in onze adviesgesprekken, zijn betrokkenheid en interesse juist heel belangrijk in onze communicatie. We willen betrokken zijn bij onze medewerkers, klanten en de maatschappij. Onze marketing stemmen we daar ook op af. Daarom zoeken we in onze uitingen en acties lokale samenwerkingen, of leggen we een link naar maatschappelijke thema’s. In de afgelopen tijd hebben we allemaal gemerkt hoe belangrijk sport is. Het is een uitlaatklep voor veel mensen en een sportclub is een plek waar mensen samenkomen. Daarom vonden we deze actie nu heel passend.’

Tennissen, turnen of vissen
De actie werd deze sportzomer in alle Zeeuw & Zeeuw-vestigingen georganiseerd. Maar, elke vestiging koos zelf drie sportverenigingen uit waaraan gedoneerd mocht worden. Voor de vestiging in Woerden was Elbert verantwoordelijk. Elbert: ‘De selectie hebben we als collega’s samen gemaakt. We wilden een bepaalde connectie met de vereniging hebben. Direct, of indirect via onze klanten. Zo is Tennisvereniging Miland een actieve sportclub in Zegveld, waar ik tot voor kort woonde. Die club sponsoren we al langer, dus dat was snel gekozen. Mobilee is juist een sportvereniging waar diverse klanten lid van zijn, of waar hun kinderen sporten. Deze vereniging voor sporten als gymnastiek, turnen, dans en yoga kozen we daarom als tweede op ons lijstje. Tegelijk wilden we verrassen en kiezen voor een niet zo voor de hand liggende sport. Hengelsportvereniging De Rijnstreek was daarom onze derde keuze. Vissen werd onlangs door het IOC als olympische sport aangedragen, dus dat vonden we een mooie aanleiding om de
Woerdense hengelsportvereniging onder de aandacht te brengen. Klanten waardeerden het heel erg dat we deze keuze hebben gemaakt.’

 

‘In de afgelopen tijd hebben we allemaal gemerkt hoe belangrijk sport is’

Opbrengsten
Met de actie op de vestiging Woerden werd in totaal 1170 euro opgehaald. Elbert: ‘Dat geld is op basis van de keuze van onze klanten verdeeld over de verschillende sportverenigingen. Wie deze zomer een nieuwe of gebruikte auto kocht, mocht namens ons dertig euro doneren aan één van de drie verenigingen. We hebben het bewust bij drie zelfgekozen verenigingen gehouden, omdat we wilden voorkomen dat de donaties erg zouden versnipperen en verenigingen bijvoorbeeld maar een paar tientjes zouden krijgen. Het is veel leuker om drie grotere cheques uit te reiken, dan tien bedragen waar een vereniging weinig mee kan. Die cheques hebben we begin september overhandigd. Dat was natuurlijk fantastisch om te doen. Verenigingen kunnen met een paar honderd euro zoveel doen! Ze waren er heel blij mee.’

Vervolg
De sponsoractie was een vervolg op de actie van vorig jaar, toen Zeeuw & Zeeuw klanten bij aankoop van een nieuwe auto een cheque van honderd euro kregen om te besteden bij lokale horecazaken. Max: ‘Het was in de periode dat horecagelegenheden niet of nauwelijks omzet konden maken. De actie ontstond vanuit de koop-lokaal-gedachte, die wij graag steunden. We wilden lokale ondernemers helpen. Door de cheques ter waarde van honderd euro uit te geven, gaven we onze klanten een leuk avondje uit om hun nieuwe auto te vieren, terwijl we lokale horecaondernemers honderd euro omzet gaven. Ze hoefden geen korting of iets dergelijks te geven, het was één op één omzet. Die actie werd heel goed ontvangen. Daarom hebben we het idee van de actie herhaald, maar alleen de doelgroep iets veranderd. Ik verwacht eigenlijk dat we volgend jaar opnieuw een vergelijkbare actie zullen hebben. Het past goed bij Zeeuw & Zeeuw, dus waarom niet? Misschien dan met een andere selectie aan sportverenigingen, maar wellicht bedenken we ook weer iets nieuws wat dan bij de tijdgeest past. Voor 2021 kijken we in ieder geval terug op een geslaagde actie met drie mooie giften aan lokale verenigingen.’

InterviewTransport & AutobrancheAutodealerWoerden