Duurzaamheid is een thema waar velen de mond van vol hebben. Je kunt immers ook niet tégen duurzaamheid zijn. Maar het is niet voor één uitleg vatbaar. Zo is beton een duurzaam bouwmateriaal omdat het heel lang meegaat, maar het is niet bepaald milieuvriendelijk. In de autobranche – waar we kennelijk allemaal verstand van hebben – kunnen discussies over elektrisch en fossiel hoog oplopen. Een heel groot liefhebber van auto’s ben ik nu ook weer niet, maar de discussie vind ik wel interessant. Soms denk ik dat het mijn tijd wel zal duren. Maar toch, het knaagt.
Bij de huidige elektrische auto’s wordt de benodigde energie opgeslagen in een grote, zware batterij. Om een dergelijke accu te produceren zijn grondstoffen nodig, zoals kostbare metalen, die niet oneindig in de grond aanwezig zijn en ook nog slechts op bepaalde plekken. Bovendien wordt kinderarbeid niet geschuwd bij het delven van die grondstoffen. Het is wereldhandel geworden, waarbij niet alleen de landen met delfstoffen betrokken zijn. Was dat ook niet zo met olie? Nederland had toch geen eigen oliebronnen? En uit welk land kwam de oprichter van Shell ook alweer?
Zodra het over automobiliteit gaat, lopen er over de gehele wereld onzichtbare lijnen waar wij allemaal van profiteren. Dat is waarschijnlijk de reden waarom iedereen hier iets van lijkt te weten of in elk geval een mening over heeft. Die heb ik maar tot op zekere hoogte. Ik heb wel een idee wat de beste energiewinning voor auto’s is. Mij komt waterstof als het meest milieuvriendelijk over. Mijn oren hangen deze richting op, omdat er een oneindige voorraad van beschikbaar is. Je moet het alleen nog maken en daar heb je energie voor nodig. Zonne-energie bijvoorbeeld. De verkregen waterstof is de “brandstof” voor een elektromotor in de auto. Er zijn nog niet zoveel tankstations in Nederland waar waterstof beschikbaar is. Maar wel in Amersfoort. Hier “in town” zijn we “gewiekst”. Wij hebben (op bedrijventerrein De Wieken) een brandstoffontein als een waterkraan. In 3 tot 5 minuten heb je een volle tank waterstof. Als iedereen met een auto in Amersfoort deze vervangt voor een exemplaar dat op waterstof rijdt, maken we een geweldige indruk in Europa.
De productie van personenauto’s en bedrijfswagens op waterstof staat helaas nog in de kinderschoenen. Maar de ambitie in Amersfoort is er. De komende jaren wordt de beschikbaarheid van waterstof fors uitgebreid. Dan komen die auto’s vanzelf. Tot die tijd zeg ik: “Laat maar”, want elektrisch rijden op een batterij is in mijn ogen niet meer dan een tussenfase in de energietransitie. Een elektrische auto op waterstof is wat mij betreft écht een betere keuze.