Bouwen aan een ondernemersdroom gaat gepaard met voor- én tegenwind. Daniël Kuijf (47) kan erover meepraten. Was hij met zijn bedrijf Naughty Beans net op het punt van een volgende springplank aanbeland, gooiden de coronacrisis en de geopolitieke situatie roet in het eten. Gelukkig kenmerkt veerkracht het team van deze leverancier van complete en smaakvolle koffie- en theeconcepten. Een hoopvolle vooruitblik op 2025.
Beginnen bij het begin. Hoe is Naughty Beans
ontstaan?
Daniël: ‘Niet als een klassieke droom op een zolderkamer. Het was vooral een logische stap. Ik werkte in de fusies en overnames, een heel andere tak van sport. In dat vakgebied kom je veel verschillende bedrijven tegen en leer je als je er vanuit de schoolbanken terecht komt ontzettend veel. Ik heb er als onderdeel van een jong team met veel plezier gewerkt, maar de weg naar boven was lang. Ik maakte de afweging: wil ik dat? Op dat moment werd Café Automatic aan mij gepresenteerd. De ondernemer zocht een opvolger, of het niet iets voor mij was? Ik kom uit een koffie/thee-familie, één en één is twee. Zo is het balletje gaan rollen.’
Hoe is de reis sindsdien verlopen?
‘Toen ik het bedrijf overnam had het wat achterstallig onderhoud. Daar zijn we doorheen gekomen. Uiteindelijk hebben we er een hartstikke mooie onderneming van gemaakt. Maar op het moment dat we op de volgende springplank stonden, kwamen we in de coronasituatie terecht. Wij leveren koffie en thee op werkplekken en die waren voornamelijk leeg. Daarna gebeurde er veel op het gebied van grondstoffen en de logistieke keten, onder meer door de oorlog in Oekraïne. De situatie daar gaf druk op de markt, waardoor de prijzen van grondstoffen zoals koffie en cacao stegen. We kregen te maken met een mate van inflatie die ik nog nooit had meegemaakt.’
En toch ben je in 2021 verhuisd naar een nieuw pand én ben je verder gegaan met een nieuwe branding en naam: Naughty Beans.
‘Vanuit een lastige periode probeer je toch positief te blijven en te handelen, zowel voor je klanten als je team. Maar zo’n nieuwe naam staat er natuurlijk niet meteen, daar moet je aan bouwen. Het lukt ons, het heeft ons al heel leuke dingen gebracht, maar tegelijkertijd is de wind die we eerst in de rug hadden, nu een stevig briesje aan de zijkant. Dat moeten we nu weer zien om te draaien.’
Hoe draai je het zodat je weer kunt verder bouwen aan je droom?
‘We hebben veel geïnvesteerd in nieuwe mensen met de nodige kennis en ervaring van onze markt en klanten. We waren gewend om mensen vanuit de schoolbanken op te leiden. Heel leuk, maar als het even tegenzit is het fijn om terug te vallen op ervaring. Het geeft mijn partner Didi en mij de ruimte om verder te bouwen. Voor processen als finance, sales en de operatie hebben we mensen aangetrokken die straks kunnen doorpakken als we de wind meer meekrijgen. Daarnaast hebben we een aantal maanden geleden enquêtes gehouden onder onze klanten. Daaruit kwam een aantal hartstikke positieve punten naar voren, maar ook een paar aandachtspunten. We zitten nu in de fase dat we als organisatie hard aan het werk zijn om scherper en korter op de bal te zitten.’
Wat moet dat opleveren?
‘Het brengt een nieuwe dynamiek en energie. Het schudt de boel goed wakker. Uiteindelijk willen wij onze bestaande klanten ontzorgen en nieuwe klanten verwelkomen. We hebben de producten, de diensten, de mensen en de kwaliteit. Veerkracht is altijd onderdeel geweest van onze organisatie. Dat geeft me het vertrouwen dat het ook nu gaat lukken.’
Wat is je wens voor 2025?
‘Ik zou het waanzinnig vinden als we volgend jaar de handel binnenkrijgen waar we nu op mikken. Als we een flinke stap zetten in onze groei dankzij de investeringen die we hebben gedaan, dan zorgt dat voor nieuwe energie. Het één versterkt het ander. 2025 moet het omslagpunt worden, zodat we verder kunnen waar we in 2020 noodgedwongen halt hebben moeten houden.’
Hoe ziet je toekomstdroom eruit?
‘In onze markt gaat schaarste komen. Koffie wordt een luxeproduct. Omdat er met het klimaat rond de evenaar, daar waar koffie vandaan komt, heel veel gebeurt. Dat heeft negatieve impact op de oogst. Terwijl de vraag naar koffie alleen maar blijft groeien. In China bijvoorbeeld wordt koffie steeds belangrijker. In Nederland wordt koffie op werkplekken gratis verstrekt. De behoefte aan kwaliteit neemt toe, maar het aanbod daalt. Dat gaat wringen. Mijn toekomstbeeld is dat het besef er komt dat we zuinig moeten omgaan met onze grondstoffen, als we van koffie willen blijven genieten. Bedrijven zullen naar alternatieven moeten kijken, zoals plantaardige koffies. En wellicht moeten medewerkers zelfs een kleine bijdrage gaan betalen. koffie kan niet langer een vanzelfsprekendheid zijn.’
Wat kan Naughty Beans daarin betekenen?
‘Wij nemen bedrijven mee naar verandering en nieuwe mogelijkheden. Neem melk. We verkopen best veel koffiemachines met verse melk. Maar de melkproductie heeft een behoorlijke footprint. Daarom bieden we varianten, zoals havermelk en anderen plantaardige opties. Geldt ook voor poedermelk en cacao. We laten bedrijven zien wat het brengt als je medewerkers deze keuze biedt. De nieuwere generaties gaan hier veel bewuster mee om. Hoe mooi is het als je je medewerkers koffieproducten biedt die een positieve impact hebben op de wereld om ons heen?’
Een wake-up call?
‘Er gebeurt zoveel in de wereld, het één overschreeuwt het ander. Maar koffie is en blijft een belangrijk product. Naughty Beans is maar een speldenprik in die hele markt, maar we kunnen wel bijdragen aan een verandering met een grote positieve impact.’