‘Een ondernemer kan zijn bedrijfswagen niet missen’
Zeeuw & Zeeuw Utrecht spreidde in het voorbije jaar de vleugels uit naar bedrijfswagens. Voor het onderhoud stelde vestigingsmanager Paul van de Kant een speciaal team in de werkplaats aan dat alleen aan bedrijfsauto’s sleutelt. Daarnaast wordt met Ford volop ingezet om bedrijfsauto’s binnen drie tot vier jaar voor negentig procent te elektrificeren.
Ondanks dat Zeeuw & Zeeuw 35 vestigingen door het hele land heeft en er ruim zeshonderd mensen werkzaam zijn, is het nog een echt familiebedrijf. ‘We geloven erin dat we ons personeel als familie kunnen behandelen’, vertelt Paul van de Kant. ‘We ontwikkelen ook zaken met ons eigen personeel. Zo hebben we een volledig zelfstandige leasemaatschappij, een eigen bestickeraar, een eigen verzekeringstak, leveren we laadpalen en gaan we een eigen energieleverantie opzetten. We zijn heel breed georiënteerd.’
Laagdrempeligheid is wat ze bij Zeeuw & Zeeuw graag willen uitstralen. Het gevoel van: kom binnen, neem een kop koffie en ervaar het. Paul is ondertussen een jaar vestigingsmanager. Bij zijn aantreden was er één merk: Ford. Met Suzuki is daar een tweede bijgekomen. ‘Maar als een klant zegt dat hij graag een Renault wil, dan kunnen we daar ook aan komen. Het voordeel is dat wij een breed merkenpallet hebben. Als dat betekent dat we een auto uit de regio Den Haag moeten halen, dan doen we dat.’
Vleugels
Onder leiding van Paul spreidde Zeeuw & Zeeuw Utrecht de vleugels uit. Toen hij vorig jaar begon, waren personenauto’s van Ford de basis. Onder zijn supervisie is de aandacht uitgebreid naar bedrijfswagens van Ford. ‘Ik heb een apart team opgezet voor bedrijfsauto’s in de werkplaats. Drie monteurs sleutelen alleen aan bedrijfswagens. Voor de grote, zakelijke markt, zoals Coolblue en DHL, heb ik daar een contactpersoon tussengezet die direct kan schakelen met de werkplaatsreceptie. Dat zijn klanten met meer dan twintig bedrijfswagens die echt geholpen willen worden met het terugdringen van inactieve uren van hun voertuigen.’
Serviceadviseurs houden klanten ondertussen op de hoogte van de status van het voertuig dat in de werkplaats staat voor onderhoud. ‘Zij schakelen met onze klanten. Daar moet je een bepaald gedachtegoed voor hebben. Dat noem ik de bedrijfswagenmentaliteit. Dat zit in je of niet, want voor die klant is één ding belangrijk: als mijn auto stilstaat, levert die geen geld op. De klant wil snel worden geholpen en op de hoogte worden gehouden. Desnoods regelen we een andere bedrijfsauto.’
Slagkracht
Omdat de teams van monteurs zijn opgesplitst in personen- en bedrijfswagens betekent het concreet dat klanten met een bedrijfsauto binnen drie tot vijf dagen terecht kunnen bij Zeeuw & Zeeuw voor regulier onderhoud. Bij personenauto’s ligt dat tweeënhalve week verder. De reden? ‘Een ondernemer kan zijn bedrijfswagen niet missen. Wij zien dat deze strategie zijn vruchten begint af te werpen. Bedrijfsauto’s staan hier veel korter. Door die slagkracht kunnen wij onze klanten beter helpen. Ik vind het ook heel tof om te zien dat er echt een team staat.’
Ondertussen is ook de transitie bij bedrijfswagens van gas en benzine naar zero emissie in volle gang. In 2025 mogen er in de binnenstad van Utrecht, door het instellen van een milieuzone, geen vervuilende bedrijfswagens meer rijden. Dus bieden ze bij
Zeeuw & Zeeuw een oplossing met de zogenoemde last mile mobility. De daarvoor ontworpen Scoobic, een scooter met een laadbakje, is volledig elektrisch. ‘Die mag je besturen met een brommerrijbewijs. Zo zorgen we voor de distributie in de binnenstad.’
Marktleider
Met bedrijfswagens is Ford al jarenlang marktleider in Europa. Nog niet in Nederland, maar ook daar timmert het merk hard aan de weg. ‘Bij onze buren gaan we voor het middensegment een bedrijfswagen bouwen in de vorm van een Custom’, legt Paul uit. ‘Ford wil binnen drie tot vier jaar negentig procent van de voertuigen elektrificeren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de nieuwe E-Transit; een volledig elektrische bedrijfswagen met een fatsoenlijke range van tussen de 200 en 250 kilometer.’
In die bedrijfswagens verzorgt Ford ook de complete telematica. Het grote voordeel? ‘Op een scherm zie je het verbruik, maar ook de eventuele problemen. Die krijgen wij hier ook binnen, waardoor wij een klant proactief kunnen helpen. Die telematica wordt daarmee voor ons steeds belangrijker. Wij kunnen daar nu vol op inzetten.’
Nieuwe personen- en bedrijfswagens voldoen bovendien aan alle veiligheidseisen: airbag, ABS, lane assist en camera’s in de auto die ingrijpen of remmen op momenten dat er een ongeluk dreigt te gebeuren. ‘Die veiligheidssystemen zijn overal ingebouwd om aan de hoogste normen te voldoen, maar veiligheid is ook ergonomisch. Wat is je zitpositie? Hoe zijn de opbergvakken ingedeeld? Veiligheid is ook: hoe belaad je de auto? Het betekent dat je een wagen goed moet inrichten. Wij zijn druk bezig om dit helemaal zelf te doen, in plaats van extern.’
Paul en zijn team willen graag weten wat er bij bedrijven speelt. ‘Zodat wij ervan kunnen leren en een goede invulling kunnen geven aan mobiliteit. Wij hebben een goed product. Hoe kunnen we zorgen dat dit goed bij jullie aansluit? We gaan graag het gesprek aan, dus kom gezellig langs om erover te praten.’