fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Elektrificatie van trucks vraagt om innovatieve aanpassingen van autolaadkranen en kippers

De werkplaats van HSM in Utrecht staat bomvol, wanneer we directeur Hans van Ekris spreken voor deze editie van OnderNamen. Ons kwartaalthema ‘laad maar’ is dubbel en dwars van toepassing op de bouwer van laad- en los-(kraan)installaties voor allerhande vrachtwagens en trailers. Want door de elektrificatie van het wagenpark van vele klanten, hebben zij hun laad- en lossystemen flink moeten innoveren. Met succes, want hun zelf ontwikkelde elektrische aandrijvingssysteem biedt vele opties en is bovendien gesubsidieerd.

Van een hobbyschuur naar vier goedlopende bedrijven. ‘In achttien jaar tijd is er veel veranderd’, geeft Hans toe. ‘Het mooie vind ik dat werknemer nummer één en twee hier nog steeds werken. Olaf is nu leidinggevende van de werkplaats voor service en reparatie. Samen met Rolf stuurt hij beneden al het reparatiewerk aan. Pieter stuurt de nieuwbouwafdeling aan. Want naast nieuwbouw van installaties is dat een groot deel van ons werk. Als zij het werk goed doen, komen onze klanten terug. Daarom wil ik altijd dat onze mensen achter de innovaties staan die we in ons bedrijf doorvoeren. Ik kan het wel bedenken, maar zij moeten het uiteindelijk doen.’

Elektrificatie van aandrijving

Met innovaties doelt Hans bijvoorbeeld op het elektrische aandrijvingspakket voor hun laadkranen, die zij voor klanten op maat engineeren, bouwen en op trucks installeren. ‘Vanaf 2025 krijgen dertig steden in Nederland zero-emission zones, waardoor alleen elektrische voertuigen hier nog naar binnen mogen. Dat heeft ook gevolgen voor de aandrijving van onze laadkranen. Onze kranen werken op hydraulische energie. Die energie kwam eerst uit een verbrandingsmotor, maar wij ontwikkelden een systeem om de kraan aan te sturen vanuit een apart accupakket. Hierdoor staat de energie die de kraan gebruikt volledig los van de truck en voorkomen we dat de reikwijdte van je voertuig omlaag gaat wanneer je de apparatuur gebruikt met een elektrische wagen. Inmiddels hebben we vijf verschillende types van deze installatie, waarmee we het op verschillende plaatsen op het chassis kunnen monteren.’

‘Het mooie vind ik dat werknemer nummer één en twee hier nog steeds werken’

Subsidie aanvragen

‘Een nieuw voertuig met kraan of laadsysteem vraagt een flinke investering’, vertelt Hans. ‘Daarom hebben we ook de subsidiemogelijkheden onderzocht voor onze klanten. De elektrische aandrijving valt sowieso onder de regeling MIA/VAMIL, maar daarnaast hebben we ook nog onderzocht dat het valt onder de Energie Investeringsaftrek (EIA) en dat er subsidiemogelijkheden zijn. Hierdoor kan je een deel van de investering aftrekken van de winst en ontvang je nog een deel in contanten. We hebben bovendien niet alleen onderzocht dát dit kan, maar bieden onze klanten ook aan om de subsidie voor hen aan te vragen. We doen dat in samenwerking met een goede relatie, een fiscalist die tevens gek is van vrachtwagens. We zien het als een mooie aanvullende dienst waardoor we onszelf onderscheiden van andere aanbieders. Niet alleen omdat we het voor onze klanten op deze manier een stuk makkelijker maken, maar ook omdat de investering voor hen nu veel lager uitvalt door de subsidies.’

Drukte op drukte

De hele werkplaats, plus de parkeerruimte voor het bedrijfspand, staan tijdens ons bezoek bomvol met vrachtwagens. ‘Het is extreem druk momenteel’, vertelt Hans. ‘Enerzijds omdat bedrijven de afgelopen jaren investeringen hebben uitgesteld door de onzekere economie. Inmiddels is het punt gekomen dat ze wel moeten vervangen. Tegelijkertijd zie je dat er nog uitgesteld werk voorbij komt door leveringsproblemen tijdens de coronaperiode. Onderdelen waren destijds zeer lastig te krijgen. In diezelfde periode zijn veel bedrijven daarnaast flink gegroeid, omdat Nederlanders massaal hebben geïnvesteerd in het verbouwen van hun tuin of huis. Die materialen moeten allemaal vervoerd worden. Tot slot zie je dat de aankomende regelgeving van zero-emission zones een rol speelt. Auto’s die vóór 2025 op kenteken komen, mogen nog tot 2030 deze zones in als overbruggingsperiode. Er zijn dus heel veel bedrijven die nog dit jaar hun nieuwe voertuigen op kenteken willen hebben. Alles stapelt op. Daarom zitten we nu ook al tot het einde van het jaar vol.’

Altijd blijven leren

‘De nieuwe techniek vraagt ook aanpassingen van onze mensen’, vertelt Hans. ‘We bieden hen continu scholing aan om te zorgen dat ze bijblijven in alle ontwikkelingen. Daarnaast motiveren we ze om zelf met ideeën te komen. We zijn een goed team, waarbij collega’s elkaar ondersteunen en regelmatig zelf met ideeën komen om bijvoorbeeld gewicht te besparen. Zo hebben we voor een bepaald type kiepwagen waar asfalt mee vervoerd wordt, een andere vorm, andere isolatie en ander materiaal gebruikt. Daarom zijn ze leeg een stuk lichter. Dat bespaart niet alleen op banden, remmen en brandstof, maar geeft de koper ook nog eens de gelegenheid om meer lading te transporteren. Ook op deze innovatie is weer de EIA-subsidie van toepassing. Die neiging om te innoveren en ons te onderscheiden van collega’s zit nu eenmaal in ons.’

 

www.hsm-bv.com

OntwikkelingenGrond- weg- en waterbouwTransportUtrecht