Geautomatiseerde processen als fundament voor een persoonlijke touch
Het klinkt in eerste instantie een tikkeltje tegenstrijdig, wanneer Maarten Kuijf van Kuijf Logistics in Utrecht automatisering noemt als één van de belangrijkste elementen voor hun persoonlijke dienstverlening. Maar hij legt het graag uit: ‘Door de administratieve taken te automatiseren, hebben we tijd over voor communicatie over zaken die er écht toe doen. Zo vormen die gestroomlijnde processen, samen met onze mensen en klanten de drie pijlers onder onze dienstverlening.’
Maarten is – samen met zijn neef Andre Kuijf – alweer de derde generatie in het familiebedrijf Kuijf, dat in de jaren vijftig door zijn opa werd opgericht. Als general manager zet Maarten zijn kennis van IT in voor de toekomst van de Utrechtse onderneming. ‘We begonnen enkele jaren geleden hiermee, om het niveau van onze dienstverlening ook in de toekomst te kunnen garanderen’, vertelt Maarten. ‘Daarbij focussen we ons op de automatisering van administratieve processen, zodat we meer tijd hebben voor het echte werk. We leveren goederen voor onze klanten, waarbij we gespecialiseerd zijn in incourante maten, dus groter of zwaarder dan normaal. We beschikken over meeneemheftrucks en kranen, waardoor we in staat zijn zelf te lossen waar onze klant dat wil. Veel informatie die we nodig hebben voor deze leveringen is daarbij standaard: laad- en loslocatie, gewenste tijden en omvang van de vracht. Voorheen werd dat met een mailtje doorgegeven en namen onze planners de gegevens over in onze planning. Vaak miste er nog informatie, waardoor we onze klanten moesten nabellen. Zowel voor onze klant als onze planner was dat verloren tijd. Door dit soort basiswerkzaamheden te automatiseren, hebben onze planners meer tijd voor de planning en om alert te zijn op bijzonderheden. Het geeft ze de ruimte om extra kritisch en scherp te zijn. Wanneer een klant iets afwijkends vraagt, dan bellen onze planners even na om te controleren of het wel klopt. Daar was voorheen amper tijd voor. De techniek vermindert dus communicatie rondom administratie, maar geeft ruimte voor communicatie die ertoe doet.’
Afstemmen op proces van klant
‘Voor klanten bieden onze systemen ook extra voordelen’, vertelt Maarten. ‘Het stelt ons in staat om nog meer aan te passen aan hun processen en meer maatwerk te leveren. We kunnen het systeem sowieso koppelen aan het CRM, waardoor gegevens over leveringen direct worden gedeeld. Daarbij maken we voor een klant bijvoorbeeld standaard foto’s van de levering. Zo weet deze precies waar en hoe de goederen gelost zijn. Onze chauffeurs zijn natuurlijk geen professionele fotografen, maar voor het doel van de klant is die foto heel waardevol. En doordat alles verder automatisch gaat is het voor ons een kleine moeite. Overigens nemen we het belang van onze mensen ook altijd mee in de afweging of we ingaan op dit soort maatwerk verzoeken. Eén fotootje is prima te doen voor een chauffeur, maar tegen tien foto’s per levering zouden we waarschijnlijk nee zeggen, omdat het onze chauffeur teveel belast. Daarom zijn dat onze drie pijlers: mens, proces en klant. Daartussen moet de juiste balans zijn.’
Innoveren en verduurzamen
Niet alleen op het gebied van automatisering is Kuijf Logistics aan het vernieuwen. Er rijden inmiddels ook twee elektrische voertuigen rond met Kuijf op de huif. ‘Sinds november rijden er een bakwagen met kraan en een trekker-oplegger combinatie door Nederland’,
aldus Maarten. ‘We willen ervaring opdoen met elektrisch transport, voordat het écht noodzakelijk en gangbaar wordt. Met de zero-emissiezones die in 2025 in diverse grote steden worden ingevoerd, verwachten we dat de markt vanaf dan sneller gaat veranderen. We zijn nu dus nog één van de voorlopers in ons vakgebied. Dat past bij ons. We zijn geen trendsetters, maar adopteren vooruitstrevende technieken wel snel, zodat we investeren in de toekomst van ons familiebedrijf en de markt nét een stapje voor zijn. Door dat vooruitlopen hebben wij bijvoorbeeld de gewilde netverzwaring voor ons terrein al binnen en kunnen we onze laadinfrastructuur zonder hordes opschalen, zodra dat nodig is.’
Positieve ervaringen
‘We kozen bewust voor twee verschillende typen elektrische trucks’, vertelt Maarten. ‘De bakwagen en trailer bedienen beide een andere markt, waardoor we in staat zijn om in twee segmenten te testen. De ervaringen zijn heel positief, zowel op het gebied van actieradius als de ervaring van onze chauffeurs. Chauffeurs waarderen de kracht van de truck en het stille rijden. Al zijn er natuurlijk ook enkele liefhebbers die het ronkende geluid missen. Maar veel zien juist de meerwaarde en gezondheidsvoordelen van stil rijden. Door onze vroege start met elektrisch kunnen we onze chauffeurs goed opleiden voor de toekomst. De invloed van de chauffeur op de actieradius is bij elektrisch namelijk nóg groter dan bij een diesel. In 95 procent van de gevallen kunnen we overigens overdag gewoon alles leveren zonder tussentijds opladen. Al met al kijken we na een half jaar tevreden terug op deze investering. Het heeft ons al diverse nieuwe opdrachten opgeleverd en biedt ons kansen om ook in de toekomst onze persoonlijke dienstverlening aan onze klanten voort te zetten. Ook als het op plekken is waar zero-emissie de norm is.’