fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Johan Pouw, directeur van Pouw Vervoer, is een goedlachse rasondernemer met een neusje voor kansen. Hij houdt van uitdagingen en het combineren van krachten én van teamwork. Actief in horeca, personenvervoer en ontwikkeling van onroerend goed.

johan@pouwvervoer.nl

0306868306

Gevoel

11 december 2023 | 2 minuten lezen

Een veel gehoorde uitspraak is “vanuit het hart”. Of het nu een goed doel, een stichting of inzameling voor Giro555 na een ramp is, de verzamelnaam wordt vaak gebruikt omdat het emotie oproept.

Als je “vanuit het hart” en “de ondernemer” bij elkaar voegt wordt het een heel breed onderwerp. Vrijwel alle ondernemers zijn vanuit het hart (passie) hun bedrijf gestart. Een bedrijf dat de richting is uitgegaan waarvan je gevoel zei dat het goed was. En als er medewerkers bijkomen, probeert ieder op zijn manier zo goed mogelijk voor die mensen te zorgen. Als het met hen minder gaat, raakt dat de ondernemer.  Immers, vrijwel iedereen heeft in zijn leven wel eens een “schouder” nodig. Bij ziekte, een scheiding, overlijden, noem paar op. Een schouderklopje, een gesprek, een dinerbon, een lening of een gift kan dan een groot verschil maken. In dat soort gevallen spreekt het hart.

Maar er is meer. Want zonder de lokale ondernemers blijft er weinig over van de Sinterklaasintocht of de sportvereniging in het dorp. Een lokaal betrokken ondernemer zal hier zijn best voor doen. Daarom kan het ook wel pijn doen bij de ondernemer als mensen er maar vanuitgaan dat de ondernemer wel sponsert. Het moet financieel immers wel kunnen.

‘Als ik alles op basis van data had gedaan, had ik niet gestaan waar we nu zijn’

Voor mij geldt dat ik voor een groot deel nog steeds op gevoel onderneem. Vrijwel alle aankopen van bussen zijn gebaseerd op een verwachting die ik heb over de toekomst. Maar ook het maken van een offerte voor een groot event als de Formule 1 in Nederland is niet altijd van tevoren tot in detail te berekenen. Je gaat het vaak maar gewoon doen omdat je gevoel zegt dat het kan.

De beste beslissingen zijn bij ons altijd op gevoel genomen. Als ik alles op basis van data had gedaan, had ik niet gestaan waar we nu staan. Ook het aannemen van mensen is vrijwel altijd een kwestie van gevoel wat je bij hem of haar hebt. Voor mensen in mijn bedrijf probeer ik klaar te staan. Ik probeer daar te zijn waar nodig en aandacht te geven waar nodig. Maar als het groter wordt ga je helaas wel kleine dingen missen. Je kan immers niet altijd overal zijn en je weet ook niet altijd meer welke kleine dingen er op een locatie spelen.

De moeilijkheid bij een groeiend bedrijf is om de aandacht en het medeleven te borgen in het bedrijf. Voor ons is het zelf maken van kerstpakketten – die ik vervolgens zelf uitdeel – een kleine blijk van waardering vanuit het hart.

OntwikkelingenTransport & AutobrancheTransportLopikerwaard