Green Hybrids helpt transitie versnellen
Overal en altijd (duurzame) energie
Montfoort is een innovatief bedrijf rijker. Green Hybrids levert een vernieuwende bijdrage aan de energietransitie. Met een compacte windmolen als duurzame eyecatcher. Maar vooral met mobiele accusystemen die zorgen voor energie op elke gewenste locatie, desgewenst in combinatie met de opwek van groene stroom. ‘De opmars van accu’s is nog maar net begonnen.’
Green Hybrids-directeur Peter Goulooze is een duurzame energiepionier. In nauwe samenwerking met producenten ontwikkelt hij technische innovaties die helpen om de complexe energiepuzzel in elkaar te passen. ‘Aanvankelijk lag de nadruk op windenergie. Dat leidde tot de Windwokkel, een compacte verticale windmolen. Die draait op steeds meer plaatsen en wordt vaak als alternatief voor een vlaggenmast gebruikt. Overweging van klanten is niet alleen het opwekken van energie maar zeker ook de meerwaarde van de Windwokkel als marketinginstrument. Voorzien van logo of huisstijl is het een ideale duurzame eyecatcher’.
Exploderende vraag
Gaandeweg verschoof de focus van Green Hybrids naar flexibele accusystemen. Hiermee voorziet het bedrijf in een snel toenemende behoefte. ‘Door de afnemende en op termijn verdwijnende terugleververgoeding neemt de noodzaak toe om opgewekte energie tijdelijk op te slaan’, aldus Peter. ‘De stijgende energieprijzen versterken deze ontwikkeling en zorgen voor een exploderende vraag naar accu’s.’ Ook de netcongestie speelt een rol. ‘Levering van stroom wordt steeds vaker begrensd. Ook is een nieuwe energieaansluiting – bijvoorbeeld op een bouwplaats – niet langer vanzelfsprekend. Accusystemen bieden dan uitkomst.’
Concurrentievoordeel
Een andere trigger is de verplichte CO2-reductie bij bouw- en infraprojecten. ‘Die moeten in 2030 uitstootvrij zijn. Steeds vaker gelden nu al strenge eisen voor de uitstoot van CO2. Bouwbedrijven die hieraan voldoen, hebben bij aanbestedingen een belangrijk concurrentievoordeel. Met onze flexibele accusystemen beperken zij niet alleen de uitstoot op de bouwplaats maar kunnen ze er ook duurzame energie mee opwekken. Twee vliegen in één klap dus.’
BATTBOY
Green Hybrids ontwikkelde de BATTBOY, een productlijn van accusystemen met een capaciteit van twaalf tot vierhonderd kWh. ‘Ze zijn leverbaar als trailer of container, inclusief dockingstation voor elektrisch bouwmaterieel. Het mobiele karakter maakt flexibel gebruik mogelijk. Zo is er een klant die twee trailers inzet. Aan het eind van de werkdag gaat er één terug naar het bedrijf om daar te worden opgeladen. Zo is er altijd voldoende stroom op de bouwplaats.’ De BATTBOY wordt ook gebruikt als nog geen aansluiting beschikbaar is. ‘Vertraging van projecten is kostbaar. Door accustroom in te zetten, kan toch met de bouw worden gestart zonder dat vervuilende en dure dieselaggregaten nodig zijn.’
Emissievrij werken
Met de EnergyHub gaat Green Hybrids nog een stap verder. Hierbij wordt de flexibele inzet van energie gecombineerd met lokale opwek van groene stroom. ‘Een goed voorbeeld is de KlokGroep. Dit bouwbedrijf gebruikt een EnergyHub met drie Windwokkels en een uitklapbaar frame met 42 zonnepanelen. De opgewekte duurzame energie wordt opgeslagen in een container met accu’s. Die is voorzien van een oplaadstation zodat niet alleen bouwmachines maar ook elektrische auto’s kunnen worden opgeladen.’ Deze integrale oplossing wordt aangevuld met zonnepanelen op de bouwkeet. Zo zet de KlokGroep in op emissievrij werken.
Systeem op maat
De mobiele energieoplossingen van Green Hybrids zijn plug & play, dus direct inzetbaar. ‘Door de modulaire opzet kan een systeem op maat worden samengesteld en uitgebreid. Koop en huur zijn allebei mogelijk; ook dat draagt bij aan de flexibiliteit. Bedrijven kunnen een basisvoorziening aanschaffen en aanvullende voorzieningen huren, afhankelijk van de energiebehoefte bij een specifiek project.’
Tienduizenden euro’s besparen
Door grotendeels of zelfs geheel emissievrij te werken, komen gebruikers van flexibele accusystemen tegemoet aan de duurzaamheidseisen van overheid en opdrachtgevers. ‘Tegelijkertijd kunnen zij fors besparen’, weet Peter. ‘Stroom uit dieselgeneratoren is kostbaar, met een prijs van tachtig cent tot wel vijf euro per kWh. Door in plaats hiervan grotendeels of uitsluitend accustroom in te zetten, worden de kosten aanzienlijk beperkt. Besparingen van tienduizenden euro’s per jaar zijn geen uitzondering. De investering wordt zo razendsnel terugverdiend.’
Vingers jeuken
De opmars van accu’s is volgens Peter nog maar net begonnen. ‘SDE-projecten liggen steeds vaker stil omdat de terugleververgoeding stopt of netcapaciteit ontbreekt. Door opgewekte energie via mobiele accupacks te distribueren, kan al deze groene energie toch worden ingezet. En zullen tal van afnemers – denk aan supermarkten en bakkerijen – fors besparen op hun energiekosten. Mijn vingers jeuken om ook hiermee aan de slag te gaan.’