fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Tonny Gerritsen is ondernemer. Hij is algemeen directeur en mede-eigenaar van Lithos bouw & ontwikkeling en daarnaast huisvader.

Motto: Herinner je gisteren. Droom van morgen. Geniet van vandaag.

tgerritsen@lithos.nl 
0334535959

Groeipijnen en onzekerheid

14 april 2022 | 2 minuten lezen

Na een periode waarin onzekerheid troef was, durven de meeste ondernemers de laatste maanden voorzichtig weer aan groei in de te voeren bedrijfsstrategie te denken. Een afname van de ziekenhuisopnames en versoepelingen in de omgangsvormen geven weer ruimte voor positieve denkrichtingen. Daarbij blijven de nieuwe aanvragen binnenkomen en potentiële klanten staan in de rij om opdrachten te verstrekken. Het gaat goed, maar toch wringt er iets. Je gevoel wordt dagelijks gevoed met negatieve berichten die een wezenlijke invloed kunnen uitoefenen op de te voeren bedrijfsstrategie.

Denk aan krapte op de arbeidsmarkt, het tekort aan grondstoffen en materialen, virusvarianten op corona, hoge inflatie en natuurlijk de situatie in Oekraïne. De vragen blijven toenemen en de onzekerheid groeit. Wat is de juiste route om te volgen? Toch terughoudend zijn en luisteren naar de onzekerheid of proberen de nieuwe opdrachten binnen te halen en trachten deze in te vullen? Het laatste scenario leidt tot groei, dus meer personeel en in de toekomst een potentieel risico van een overschot aan personeel.

Daarbij blijft de zoektocht naar nieuw personeel een uitdaging. Áls je dan nieuwe collega’s hebt kunnen overtuigen zich aan te sluiten, is de volgende uitdaging de begeleiding ervan. Iedereen is druk en kan amper tijd vrij maken om mensen te begeleiden. De huidige organisatiestructuur zal niet meer overal voldoen. Dit leidt tot een toename van de faalkosten en noodzakelijke aanpassingen en investeringen in de organisatie.

‘Wereldwijde onzekerheid, wat doet dat met ons ondernemersgevoel?’

Het zijn allemaal pijntjes die voortkomen uit de groei van een organisatie. Dit alles probeer je als ondernemer terug te redeneren naar herkenbare en uitvoerbare actiepunten.

Tijdens het schrijven van deze column realiseerde ik me dat het beheersbaar houden van bedrijfsmatige groeipijnen veel overeenkomsten heeft met de groeipijnen die ontstaan bij de groei van kinderen.  

  • Adviezen die daarvoor worden gegeven zijn:
  • leg de focus op balans en stabiliteit;
  • ga niet verder dan de pijngrens;
  • práát over de groeipijn;
  • wees niet bang om stil te staan vanwege de groeipijn;
  • maak een behandelplan voor de groeipijn.

Als je dit op je laat inwerken zijn deze adviezen zeker ook op een ondernemer van toepassing. Er kan alleen sprake zijn van groei als de basis en balans van je organisatie goed zijn, goede fundatie is noodzakelijk om verder door te bouwen. Mochten er toch verbeteringen in de organisatie noodzakelijk zijn, voer deze dan eerst uit en wees niet bang om de groei uit te stellen. Maak een bedrijfsplan waarin je de mogelijke groeipijnen en de toekomstige gevolgen hiervan benoemt en hoe je deze beheersbaar wilt houden. Vervolgens bespreek je dit met de mensen binnen de organisatie.

Kortom: bij groei horen uitdagingen maar juist de ondernemers die deze groeipijnen actief bespreekbaar maken en bestrijden, zullen een stabiele omgeving creëren waarin groei mogelijk is. Zonder slapeloze nachten.

Eemvallei