Groot geworden door anders te denken
Pril, jong, enthousiast en een doorzetter; met deze woorden omschrijft de nieuwe eigenaar van Klaproos, John Oskam, zichzelf. ‘Als ik zie waar we ooit zijn begonnen, waar we nu staan en wetend wat de toekomst ons brengt, dan kan ik wel zeggen dat we aan het bouwen zijn.’
Op 16 maart ondertekende hij officieel als eigenaar van Klaproos, de specialist in licht-, beeld- en geluidtechniek. ‘Ik wist altijd al dat ik het bedrijf over wilde nemen van mijn ouders. Het is fantastisch als je die kans krijgt’, aldus John. ‘In 2009 zijn we officieel de techniek in gegaan. Daarvoor hadden mijn ouders een theatergroep genaamd Klaproos en daar is de oorsprong voor het bedrijf ontstaan. Dat typeert ook wel een beetje wie we zijn; we doen geen standaardwerk. We proberen altijd net dat stapje extra te zetten. We nemen een project niet klakkeloos aan, maar bedenken wáárom we een project doen en welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn. Daarmee helpen we onze klanten om een veel krachtiger evenement neer te zetten.’
van groot tot klein
Dat net even anders denken dan de rest en niet voor de standaard route kiezen, maakt dat Klaproos de afgelopen jaren de orderportefeuille flink heeft uitgebreid en ze op steeds grotere evenementen het licht en geluid mogen verzorgen. Zo zijn ze steeds vaker te vinden op beurzen, zoals de Provada. Weer een andere dynamiek en andere regels. Er staan ook evenementen op de planning waar grote artiesten als Davina Michelle en Chef’ Special op de techniek van Klaproos inprikken. En niet te vergeten de zakelijke events. Klaproos verzorgt al sinds jaar en dag de techniek op de evenementen van OnderNamen Utrecht en Lopikerwaard, maar ook bedrijven als TSN Groen en Bogro weten hen te vinden voor hun bedrijfsfeesten. Daarnaast verzorgt Klaproos ook nog met plezier het feest van de plaatselijke voetbalvereniging. ‘Het gaat echt van groot tot klein en dat maakt ons werk super leuk.’
Leerbedrijf
Iedere dag is het team van inmiddels twaalf medewerkers met elkaar bezig om Klaproos weer een stapje verder te brengen, met John als aanjager. Kom je John tegen bij een event, dan is hij bijna standaard druk in de weer met het aansturen van zijn jongens. ‘We vinden het belangrijk om iedereen te betrekken bij de koers die we als bedrijf varen, dus ook de stagiairs. Hebben zij een goed idee? Dan mag je het delen én uitproberen. We willen hen echt van a tot z meenemen in ons bedrijf. Dat kan aan de tekentafel zijn, met het neerzetten van een demoset en natuurlijk door ze een evenement te laten ervaren. We komen óveral en de techniek die we gebruiken is van A-kwaliteit. Er is enorm veel dynamiek en ik denk dat dat zeker aanspreekt. Eigenlijk is het heel simpel: we proberen iedereen te geven wat ik zelf zou verlangen.’
Bas, de jongen op de foto, is momenteel de kneepjes van het av-techniekvak aan het leren bij Klaproos. Een goede keuze, aangezien Klaproos onlangs door ROC Midden Nederland is genomineerd voor Leerbedrijf van het Jaar. ‘Ik doe er alles aan om studenten te enthousiasmeren. Het is bij ons vaak hard werken, maar je leert in korte tijd ontzettend veel. En er is natuurlijk ook ruimte voor ontspanning en gezelligheid.’
‘Het meeste doe ik op m’n onderbuikgevoel’, sluit John af. ‘Volgens mij kan je ondernemen ook niet uit de boeken leren. Ik denk dat bezig zijn met de toekomst, zorgen voor variëteit en met onze manier naar klanten kijken zorgt dat we blijven groeien. Hoe groot Klaproos ook wordt, ik vind het belangrijk dat we altijd op die manier blijven acteren en reageren: je belt ons en we gaan voor je aan de slag!’