Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Johan Pouw, directeur van Pouw Vervoer, is een goedlachse rasondernemer met een neusje voor kansen. Hij houdt van uitdagingen en het combineren van krachten én van teamwork. Actief in horeca, personenvervoer en ontwikkeling van onroerend goed.
johan@pouwvervoer.nl | 0306868306

Gunning

3 december 2021 | 2 minuten lezen

De gunfactor is belangrijker dan we denken. Afgelopen mei heeft de nu al populaire André van Duin met zijn toespraak tijdens de Dodenherdenking zijn gunfactor verhoogd. Later dit jaar heeft Sywert van Lienden zich onsterfelijk gemaakt maar dan in negatieve zin. Populair overkomen maar het tegenovergestelde doen is hem duur komen te staan.

Als ik naar een spelprogramma kijk op tv, hoop ik dat er iemand wint die ik leuk vind. Vaak is dat iemand waar ik me mee associeer. Vreemd eigenlijk want ik ken hem of haar niet. Waarom koop ik een product of dienst bij de een en niet bij de ander? Natuurlijk is de prijs belangrijk, maar een leuke stem aan de telefoon kan de gunfactor vergroten. Bij Pouw vinden we het daarom ook belangrijk om de aanvragers van personenvervoer te bellen in plaats van te mailen. 

Het helpt ook om producten te kopen in je eigen woonplaats, of in elk geval in Nederland. Natuurlijk is Amazon soms goedkoper. Maar Jeff Bezos hoef je niet te sponsoren. Koop lokaal, want daarmee help je de ondernemers in de regio en gaat de gunfactor omhoog. Of sponsor lokale activiteiten. Of het nu de Paardenmarkt in Vianen is, de voetbal in Benschop of de hockey in IJsselstein, ik geloof dat we dit als ondernemers horen te doen, maar dat dit ook de gunfactor beïnvloedt.

‘Als ik naar een spelprogramma kijk op tv, hoop ik dat er iemand wint die ik leuk vind’

Denk ook aan de uitstraling van de ondernemer in het bedrijf, ook iets dat voor gunning kan zorgen. Sta voorop en ga voor je onderneming. Laat ook in mindere tijden zien dat je een visie hebt. Help op een drukke dag zelf mee en je zult zien dat dit je medewerkers vleugels geeft. Of bel een zieke medewerker af en toe zelf op. Daar krijg je zoveel voor terug.

Zo aan het einde van 2021 kijk je natuurlijk ook vooruit naar 2022. Nu de klimaatconferentie van Glasgow is afgelopen hebben we de mond vol over duurzaamheid. In het journaal heb ik er ook iets over mogen zeggen. Mijn verhaal is eigenlijk langer. Alle maatregelen staan of vallen met in hoeverre we als consument ons gedrag willen en kunnen aanpassen. Gaan wij duurdere producten kopen die anders zijn geproduceerd? Gaan we door het statiegeld op petflessen en blikken ze ook daadwerkelijk inleveren? Gaan we de online inkopen op een andere en milieuvriendelijkere manier laten bezorgen, ondanks dat het langer duurt? Want voor het leven dat we nu leiden, wordt er elke week een tropisch bos ter grootte van de provincie Utrecht gekapt. Terwijl dat bos een leefgebied is voor vele dieren en oh zo belangrijk voor de reductie van CO2. Zoals de coronamaatregelen nu zijn, is de kans groot dat ik tijdens de feestdagen alle tijd heb om hier thuis over na te denken.

Transport & AutobrancheTransportLekstroom