fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

directeur-bestuurder utrecht marketing. DNA: posimist van
geboorte. richt zich op de positieve zaken in het heden en blikt
optimistisch naar de toekomst. richt zich op werklust, oplossingen en resultaten, bindt, betrekt, schakelt en… presteert met pret

www.utrechtmarketing.nl
c.jansen@utrechtmarketing.nl

@corjansen

Het fundament van de toekomstigbestendige
onderneming

25 juni 2024 | minuten lezen

Ah, een lekker passend thema: fundament. Of, in mijn woorden: “de basis van de basis”. De basis die altijd op orde moet zijn.

Dat geldt natuurlijk voor elke toekomstbestendige onderneming:  als je geen stevig fundament onder je organisatie hebt liggen, is de kans groot dat je met meer geluk dan wijsheid onderneemt, investeert, ontwikkelt en concurreert.

Bouwstenen voor het fundament van Utrecht Marketing zijn het hebben van een duidelijke visie en missie, een uitgeschreven en gedeelde meerjarenstrategie, duidelijkheid over wat we jaarlijks willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat dat mag kosten.

Om op dat fundament een mooi organisatiehuis te kunnen bouwen is het personeel, de professionals, het allerbelangrijkste. Medewerkers zijn de heipalen, de vloeren, de bouwstenen, de ramen en de deuren, het dak en het cement. Zonder de juiste medewerkers geen gezonde onderneming en organisatie, en dus geen toekomst.

‘Medewerkers zijn de heipalen, de vloeren, de bouwstenen, de ramen en deuren, het dak en het cement’

Kijkend naar de medewerkers van Utrecht Marketing en wat ik belangrijk vind, gaat het natuurlijk in eerste instantie om inhoudelijke deskundigheid. Da’s logisch. Tegelijkertijd is het hebben van inhoudelijke deskundigheid alléén wat mij betreft onvoldoende. Zeker bij Utrecht Marketing – waar we altijd met partners werken, altijd focus hebben op de versterking van het merk en de identiteit van stad en regio en we onze activiteiten altijd onderbouwen met en evalueren door onderzoek – zijn er aanvullende gedragscompetenties nodig.

Zo is het wat mij betreft cruciaal dat mijn medewerkers zich laten leiden door oplossingen en niet door problemen, dat ze werklust en geen werklast uitstralen en initiatief tonen en niet afwachtend achterover hangen. Oplossingsgerichtheid, werklust en initiatiefnemen: echte positieve gedragskenmerken waardoor anderen (partners, opdrachtgevers, stakeholders) graag met ons werken.

Uiteraard is het voor de medewerkers verder van groot belang dat er ook een goede positieve werksfeer heerst. Een sfeer waar fouten gemaakt mogen worden, waar vragen gesteld worden, waar ook tegengesproken wordt. Dat alles natuurlijk vanuit een cultuur van “trust & confidence”. Dat vereist niet alleen voorbeeldgedrag van de leidinggevenden maar ook dat medewerkers die vanaf dag één dat ze bij Utrecht Marketing aan de slag zijn, dit gedrag bewust voorleven en uitdragen. Door altijd open en niet vooringenomen het gesprek aan te gaan. Dit alles om er gezamenlijk professioneel bewust beter van te worden. Komen al deze werksfeer- en werkprestatiesbevorderende zaken bij elkaar, dan is het fundament gelegd om met z’n allen succesvol “met pret te presteren”. Da’s logisch!

OntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingUtrecht